Citat:
Ursprungligen postat av
TorkelSnorkel
Har för mig att det var på Vinterpalatset jag såg premiären på Kellys Hjältar.

Där såg jag även en rad storfilmer som gjorde sig extra bra på den enorma duken. Satt man på de första två-tre raderna kändes det som om man satt inne i filmen, så att säga.
Vinterpalatset var en mäktig anläggning. Även om jag inte minns detaljerna så var det stort, luftigt, ombonat och fin arkitektur och inredning. Mycket träpaneler om jag inte minns fel. Fjärran från dagens små plysch-salonger.
Matchades väl endast av Rigoletto, Röda Kvarn och kanske någon ytterligare.
De kunde visa både 70 mm Super Cinemascope och Cinerama, som använde tre st parallella 35 mm-projektorer. Med tiden skiftade man över till 70 mm, dock. Man hade två 70 mm-projektorer. Tekniken var super men mycket dyr. Skärmen var böjd och 20 m bred och 8 m hög! Herrejösses. Man hade, har jag för mig, åttakanaligt (men givetvis analogt) ljud också.
Jag såg bara en film där, en västern, "How the West Was Won", tror jag. Man hörde först hästarna långt borta t v. Sen såg man i ögonvrån små hästar som dundrade fram i superstereo. Plötsligt satt yankiesarna och bräkte, alldeles enormt stora och gigantiska på hästryggen:
-Well, I'l be dawg gawn, Biff, I think the bad guys gawt away.
-But we'll get them da next time, Hank.
Det var helt kolossalt, visuellt sett, men filmerna var väl... meh.