Citat:
Ursprungligen postat av
Aegishjalmr
Vi kan väl titta på vad wikipedia och Washington Post har skrivit om Nulands ökända telefonsamtal. Nej du, det är bara autistiska putlerknackare på Flashback som förnekar USAs inblandning i Ukrainas inre angelägenheter.
"[Nuland] was dismissively referring to slow-moving European efforts to address political paralysis and a looming fiscal crisis in Ukraine. But it was the blunt nature of her remarks, rather than U.S. diplomatic calculations, that seemed exceptional.
Nuland also assessed the political skills of Ukrainian opposition figures with unusual candor and, along with the U.S. ambassador to Ukraine, Geoffrey Pyatt, debated strategy for their cause, laying bare a deep degree of U.S. involvement in affairs that Washington officially says are Ukraine’s to resolve."
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Victoria_Nuland
men all bevisföring mot USA:s regisserade coup d'etat känns mest som indicier och fragmenterad information. jag kan inte speciellt mycket om det politiska spelet, när maidan hände hade jag en miljon andra saker att tänka på, men jag har hittills inte sett en övertygande argumentation för att en de facto amerikansk styrning av maidan.
ett telefonsamtal här, ett tjugoårigt biståndsarbete där, och väldigt många egna slutsatser och politiska stilleben i det negativa bildrummet. jag tycker inte det känns trovärdigt.
men samtidigt så har USA destabiliserat, störtat och installerat marionettregimer i ett stort antal länder, så jag ser inte en amerikansk inblandning som teoretisk omöjlig (au contraire!). dessutom, då jag varit där själv, så kan det nämnas att USA konstruerat ett jättelikt jävla fort till ambassad en bit utanför stadskärnan tämligen nyligen. tveklöst har USA ett starkt intresse i kiev.
george pyatt har jag träffat och han känns som en bra man med rätt vision för ukraina. han - liksom sveriges ambassadör - rör sig mycket ute offentligt, möter människor och känns genuint intresserad av ukrainas framtid. men, självklart, en man på pytatts position är så klart en bra skådis och hans jobb är att projicera den typen av intryck.
dock vore det intressant att få lite mer klara bevis för den amerikanska inblandningen. så skicka gärna en länk där USA:s roll sammanfattas och beskrivs konkret och tydligt?