2015-01-05, 15:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppalagom
det blir inte "anti-logik" för att du inte förstår,

Naturligvis är min "förståelse" inte det essentiella. Du gör det själv till anti-logik enligt logikens definition.

Citat:
Mr Vetenskap.

FYI: Jag talar om filosofi, inte vetenskap. Men du kanske inte vet att det finns en skillnad?

*

Du verkar ju också att vara rätt mentalt störd med ditt Dunning-Kruger syndrom och din anti-logik.
Citera
2015-01-05, 15:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Nu har du liksom glidit ur den planhalva som forumet ämnar diskutera/resonera, dvs du ska inte agera voluspa-tolkare elelr spela orakel nu.

Fortrfarande är det väl tänkt att diskutera framlägga GUDSHYPOTESEN, att betraktas.. var står det att du ska diskutera medlemmar?

men om ditt sinne rinner över that li´l, då bekräftar du ju snarare......

Du kan lugna ner dig lite, **djupandas.. så så.. öppna mellangärdet vännen...***

säg puuuuuuh.. aaaaah... aaaooomm....

slut ögonen..... massera din styva nacke... och fortsätt puuh in.. ahhh ut..

och sedan..... (ta gärna tre timmars paus, minst) börja förhålla dig till resonemangskedjor, istället för att med spänd fiolsträng balla ur, du spänner för hårt tror jag, lossa strängen .

.................................

Kristna.... nej.. men kristendom då... var är mandatet för att du/dvs du mr x (du är inte huvudfiguren, ingen av oss är det i kontexten) tar dig ÄNDÅ rollen som stor gud med persondömandeklubba... är du ens medicinskt legitimerad? har du alla fakta på bordet?

Fick du aldrig lära dig i lågstadieskolan vad ETT FORUM är?

Borde du inte ha en massa infallsvinklar... du har nerverna utanpå kroppen.. och detta kan ju ses redan via sådant här filter. Snälla männska, ta en lång paus och rå om dig lite istället, så du får kontakt med din livsande.
driver du med mig?

du som säger idiot till var och varannan person säger åt mig att inte snacka "om" andra medlemmar i en tråd som i princip går ut på att snacka skit om kristna?
Citera
2015-01-05, 15:59
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Är inte Gud transcendent så påvisa Gud då för då är ju Gud immanent...
Det går ju liksom inte ha det både och...

Jo, om det gäller Gud finns inga begränsningar, Gud kan gå från ett läge till ett annat. Och om Gud är inneboende inom mig, så kan jag inte påvisa Guds existens inom dig om han inte finns därinne.

Citat:
Varför tror du man hävdar att man inte skall ifrågasätta?
Brukar ju vara honnörsorden i varje sekt, det som borde få varningsklockorna att ringa.
Din Gud klarar inte av granskningen, så enkelt är det.

Den Gud just jag tror på klarar nog granskningen.
Håller med om det där med varningsklockor och sekter.
Att vissa öht tror att man måste organisera sig för att tro är underligt.

Citat:
Gud är inte god om hen finns det är svaret.

Nej, inte så som vi förstår det. Nu är ju jag dock sådan att jag tror på reinkarnation och att handlingar kan få konsekvenser över lång tid. Medger dock att det kan vara någon slags trösterik förklaring för att kunna förstå eller åtminstone orka med vansinnet som sker överallt.

Låt oss leka med tanken att det vi ser som ondska och elände faktiskt är ett resultat enbart av mänskligt handlande. Om du fick ett bevis för det imorgon. Skulle du agera annorlunda då i något avseende?

Citat:
Kan tala om för dig att under alla år jag jobbat i MENA länderna var det vi gubbar som var de enda "gudarna" som fanns, din Gud lyste totalt med sin frånvaro. Vi däremot kunde köra föräldrarna med sina sjuka barn till närmaste vårdinrättning för vi hade de enda tillgängliga bilarna på ibland 5-10 mils avstånd. Folk kunde ha gått i en hel dag för att komma till oss och be om hjälp bärande på sina barn för att få skjuts vidare. Din "Gud" var upptagen med att ge någon väckelsepastor en ny learjet eller en ny motor yacht borta i USA någonstans, det var viktigare för honom det...

Det måste ha varit ett av helvetena på jorden. All respekt åt ert arbete!

Citat:
Säg det till de föräldrar till barnen vi inte hann fram med i tid.
Mina mardrömmar har gått över idag.

Jag förstår att du undrade var Gud fanns.
Det hade varje normal människa gjort!

Citat:
Nu nöjer jag mig med att pissa på din Gud...

Han kanske känner för en Golden Shower just idag?
Senast redigerad av RoaldDahl 2015-01-05 kl. 16:03.
Citera
2015-01-05, 16:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Jo, om det gäller Gud finns inga begränsningar. Om Gud är inneboende inom mig, så kan jag inte påvisa Guds existens inom dig om han inte finns därinne.

Men varför denna skenhelighet om bevisföring? Du drar dig ju inte för att komma med hitta-på fabulationer annars.
Citera
2015-01-05, 16:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja, jag kanske verkar störd som snickesnackar med dig här
men som Jesus lovat i bergspredikan så är lönen Stor i himmelen för oss som får utstå förolämpningar i Herrens tjänst.

Så nu är vi tillbaka på ruta étt: Pådyvlande bibelviftande är en mental störning.

Citat:
frågan är vad du tjänar på att befinna dig i religionsforumet så mycket som du gör?

Vad har din grävande i mina privata motiver med saken att göra?
Citera
2015-01-05, 16:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
du kan stå och stampa på din ruta hur länge du vill.

Vilket blir till dess pådyvlande teister lär sig vad intellektuell hederlighet är*.

Eller att jag kanske blir trött av att säga det samma till idioter, som läsar högt från sin missionsmanual.

*(Det jag kallar "vettiga" teister kan redan detta).
Citera
2015-01-05, 16:14
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
driver du med mig?

du som säger idiot till var och varannan person säger åt mig att inte snacka "om" andra medlemmar i en tråd som i princip går ut på att snacka skit om kristna?
Du verkligen saknar förmågan att så lite som sätta din person åt sidan, och börja lära dig läsa utan att identifiera dig med skriven text, ärligt - så är det synd om dig.

du gör dig själv till offer, kom ihåg det och ansvaret för det är helt ditt eget.

feg är du också, att slänga din skit på mig

Här diskuteras i vilka grader och under vilka omständigheter kristna går sinnessjukt, för det sker och tyvärr mer ofta än vad vore önskvärt.

För du saknar det minimum av DISTANS.. att förlora sig i fatal faith.. är att förlora sansen.

(så kan jag upplysa dig om, att ingen någonsin hindrat dig från att lära dig/skola dig att befinna dig i denna världen : vad det verkar, en svår uppgift för dig att uppfylla, då det inte går på en räls alldedels, om så du valt att "ge gud äran", drmed vet du inte ens vad du talar om)

men kan du börja på normalt språk redogöra för var när och hur, gud ingår i livet, på ett vuxet sätt så SAMTLIGA levande omedelbart kan se att : minsann gud är-verkligen-HÄR : då ska jag ju omvärdera det du redan avslöjat om dig, japp.. du har inte nerverna i ordning här, take that.

så du hittade in i rätt forum ändå, grattis

... n'r det finns bibelforum och ilsam.nu och så mkt mer, nej.. du placerar dig i sekulärt forum, mr smarty :

cheer up, domedagen är ännu ej kommen

neeeej då, jag sliter inte bibeln ur händerna på dig, du får ha den alldeles alldeles för dig själv.. var lugn för det du.
Citera
2015-01-05, 16:18
Bannlyst
har ingen större lust att vara "vettig" i en persons ögon som kallar andra för idioter.

Ni kanske glömt av jesu bergspredikan eller så saknar ni tron på att Jesus tar emot er i himmelen men här kommer en påminnelse.

Ni har hört att det är sagt till fäderna: 'Du skall inte mörda.' Den som mördar är skyldig inför domstolen. Jag säger er: Den som är vred på sin broder är skyldig inför domstolen, och den som säger till sin broder: Ditt dumhuvud, är skyldig inför Stora rådet, och den som säger: Din dåre, är skyldig och döms till det brinnande Gehenna.

Jesus är Kung.

=)
Citera
2015-01-05, 16:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
har ingen större lust att vara "vettig" i en persons ögon som kallar andra för idioter.

Falsk dikotomi.

Citat:
Ni kanske glömt av jesu bergspredikan eller så saknar ni tron på att Jesus tar emot er i himmelen men här kommer en påminnelse.

Ni har hört att det är sagt till fäderna: 'Du skall inte mörda.' Den som mördar är skyldig inför domstolen. Jag säger er: Den som är vred på sin broder är skyldig inför domstolen, och den som säger till sin broder: Ditt dumhuvud, är skyldig inför Stora rådet, och den som säger: Din dåre, är skyldig och döms till det brinnande Gehenna.

Jesus är Kung.

Pådyvlande bibelviftande är en mental störning.
Citera
2015-01-05, 16:22
Bannlyst
inte senast jag kollade i DSM-IV
Citera
2015-01-05, 16:24
Bannlyst
däremot kan jag tycka nånstans att om man sysselsätter sig med något som man inte intresserar sig för, och det t.ex genom att skriva tusentals inlägg om detta ingenting på en månad, så ska varningsklockorna ringa.
Citera
2015-01-05, 16:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
inte senast jag kollade i DSM-IV

Vem/vad adresserar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto