Citat:
Ursprungligen postat av
KaktusFlaktus
Santesson avslutade samma intervju med att lite genant konstatera att hans arbetsgivare inte utför arbete åt SD, samtidigt som andra politiska partier går bra. Hans objektiva uppsyn som han jobbade upp under halvtimman försvagades då, åtminstone i mina ögon. Han tvingades aldrig svara på frågan om varför, men det visar ju ganska uppenbart att det finns politik inblandat på Demoskop, och jag gissar det även gäller andra OI.
Huruvida det påverkar själva undersökningarna låter jag vara osagt, men jag tycker faktiskt den samlade indiciekedjan gör det skäligt att vara misstänksam. Även om man inte aktivt värderar ner SD kan man kanske tänka sig att motivationen att korrigera upp en tidigare för låg viktning inte är så stor. Det är beställarens pengar man är ute efter, trots allt.
Hypotesen är väl ganska enkel att falsifiera. Vi kan ta t.ex. UM. Beställaren var Aftonbladet, rabiata anti-SD-aktivister med starkt SD-negativa LO och Schibsted som ägare. Opinionschefen för UM var Carl Melin, en lika rabiat anti-SD-aktivist. UM:s business med AB hängde dessutom löst kan vi konstatera nu i efterhand när de byggt en egen panel genom Inizio. Incitamenten för att leverera dåliga siffror för SD var alltså maximala på alla fronter. Ändå levererade UM skyhöga SD-siffror 2010, långt över valresultatet, och 2014 låg de på 11,1-11,4 i tre sista septembermätningarna innan valet, lite för lågt men näst bäst efter Sentio och grymt mycket högre än Novus pinsamma 9,1. Nu har Novus dundrat till med 16% (trots att beställaren är Bonnier och trots att Sjöström uttryckt starkt ogillande för SD) och därmed rusat förbi Demoskop (som ännu inte gjort några större ändringar efter valet) med 3% och lagt sig i Sentio/YouGov-fåran.
Santesson å sin sida är allt annat än massinvandringsaktivist, han berättar rakt ut för Axess att M behöver rulla tillbaka sin invandringspolitik till vad den var före Reinfeldt och han har skrivit flera artiklar om det i Dagens Samhälle. Bl a har han illustrerat hur bisarrt det vore om Stockholm tog emot lika många per capita som Norberg, det skulle landa på över 100.000. Och om beställaren Expressen vore ostoppbara massinvandringsaktivister, varför skulle de slösa tid på menlösheter som att hålla SD nere i Demoskop en procent eller två när de istället borde kasta ut Anna Dahlberg på ledarredaktionen som senast i helgen skrev att "Sveriges andel av flyktingmottagandet i Europa - skyhögt över alla andra EU-länders - skulle behöva minska".
Men det bekväma med konspirationsteorier är ju att när det dyker upp något obekvämt som talar emot dem finns det alltid en fusklapp med klassiker man kan ta till, typ "jamen så där gör de bara för att dra bort misstankarna" och "jojo, det är vad de vill få The Sheeple att tro, men vänta bara".