2015-01-05, 02:17
Medlem
Kausalitets avatar
Här kommer min uträkning på vad Sverigedemokraterna borde ligga på just nu.
Status.st är källa i alla avseenden.

Den intressantaste och mest träffsäkra källan till Sverigedemokraternas egentliga läge i opinionen är enligt mig Poll of all Polls (medelvärdet av samtliga opinionsundersökningar) justerat efter Bradley-effekten (det tapp Sverigedemokraterna drabbas av i opinionsundersökningar på grund av social stigma). Denna ekvation är jag övertygad om ligger närmast.

I senaste Poll of Polls låg Sverigedemokraterna på 14,8 procent.
Bradley-effekten ställer jag till 18 procent (skillnaden mellan Poll of Polls och senaste valresultatet), alltså - Sverigedemokraternas egentliga resultat i nuläget ligger 18 procent högre än Poll of Polls.

Då får vi 17,4 på SD om det skulle vara val idag.

Här kommer dock det intressanta. Ovanstående Poll of Polls är den senaste men all data är inhämtad före Decemberöverenskommelsen samt busstrejken - två händelser som kommer att påverka Sverigedemokraternas opinion mycket positivt.

Härifrån är vi utlämnade till rena gissningar rörande magnituden av dess påverkan men jag bedömer den personligen som stor. Jag gissar att SD landar på absolut minst 21 procent (exklusive de dolda Bradley-procenten) i nästa Poll of Polls - sannolikt 25 procent och näst största parti nästa månad när undersökningarna kommit bättre ikapp opinionen.

Vanligtvis ger jag inte mycket för uppfattningen om att de kommer att ske ett plötsligt "uppvaknande" och sen kommer allting att förändras. Det är en kontinuerlig utveckling. Däremot kan just denna utveckling, via sin betydelse, hastighet och det förändrade politiska klimatet i Sverige komma att utgöra en sorts brytpunkt på riktigt för SD och dess anhängare.

Näst störst är bara en tidsfråga.
2015-01-05, 02:18
Medlem
Grevelesevis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Rätta mig om jag har fel, men visst var det någon tråd om en falsk OU som ringde runt? Fanns det någon sanning i det? I så fall är det inte konstigt om många inte vill svara.

Jag tror de hette Marknadsinsikt. Man fick frågan via sms. Tror de bytte sedan till Dittval.
Kom igen nu Inzio vi vill se +20%. Fast de bara är riggat. (eller lägsta platå som de flesta tycks tro)
2015-01-05, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grevelesevi
Kom igen nu Inzio vi vill se +20%. Fast de bara är riggat. (eller lägsta platå som de flesta tycks tro)

Inizio hade 13,6% på SD i december. Tror knappast att de skulle få 20% på SD i sin nästa undersökning.
2015-01-05, 02:43
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Vi en chefredaktör, Wolodarski på DN, som rakt ut sagt att det är viktigt att man inte talar om SDs höga siffror i OU eftersom det då blir en självuppfyllande profetia. Kan det bli tydligare?
https://www.youtube.com/watch?v=YXVhPLFU3-o

Inte en slump alltså att DNs Ipsos alltid håller SD mycket lågt. Så lågt att man helt ka bortse från deras mätningar.

Självklart är resultatet av mätningarna en kombination av inkompetens och korruption i varierande grad, beroende på mätinstitut.
Självklart är därför också att mätningarna utgör ett propagandaverktyg i varierande grad, beroende på hur beroende instituten är i olika avseenden.
Självklart känner vi, som studerat statistik, till förutsättningarna för institutens prestationer.
Mest beklämmande i branschen torde Skop utgöra - ett lätt konstaterande innan jag nu ska somna!
2015-01-05, 02:49
Medlem
Citat:
Fast den uppåtgående trenden har de ju inte missat. Bara själva nivån.
Instituten erkänner ju själva att SD sympatier blir svårare och svårare att mäta.
Mattsoneffekten tror jag fullt ut på.

Peter Santesson på Demoskop efter valet:
"Många sverigedemokrater syns inte till när vi ställer frågan om röstandet i valet 2014. Så vart har de tagit vägen? Det finns flera tänkbara felkällor, men det är svårt att komma runt misstanken att det just bland sverigedemokrater har blivit vanligare att antingen vägra att delta i undersökningar eller att uppge partival som inte överensstämmer med hur man faktiskt röstar. Kanske litar man inte på anonymitetsförsäkringar längre? Kanske känner många rädsla för att yppa just den partisympatin högt?

Debatten är påfallande högljudd om huruvida det nu finns samhällsfrågor där alltfler drar sig för att säga vad de tycker. Frågan är till sin natur svårbesvarad. Men mönstret med försvunna väljare är precis vad man kan förvänta sig om det skulle börja etablera sig sådana fickor där det råder oro och tystnad. När de växer rubbar det förutsättningarna för meningsfulla politiska samtal i offentligheten. Hur skulle det vara att ha partisympatier som man är rädd för att uttala högt? Att rösta på ett riksdagsparti men inte tycka att man kan berätta om det efteråt. Nej, jag tror inte alls att skam är rätt ord. Snarare vrede."

Vet inte hur länge du följt tråden, men alla verkar inte hålla med Crispy i just det här fallet.

Säg att sex nationella OI i Grekland/Turkiet/Ukraina träffade enda oppositionspartiet lika illa som man träffat SD, samtidigt som ett OI i ett helt annat land val efter val träffar rätt på några decimaler när. Inget nationellt OI vill ens åta sig att utföra mätningar åt oppositionen.

Om vi kunnat tittat in utifrån, hur hade vi själva tolkat de svenska OI? Vore intressant att höra vad tex Sentio inofficiellt anser om just det.

Jag blev medlem i SD för ett par år sedan nu och en tid efter det noterade jag att brev av mig beställda från banken inte kommit fram, samtidigt som annan post kom uppsprätt. Jag började göra polisanmälningar på detta. De frågade om hotbild eller egna misstankar och jag nämnde att det enda jag kan koppla är att jag gått med i SD och började få brev hem från dem. Första ärendet lades ner i brist på spaningsunderlag eller vad de nu kallade det. När jag slutligen hämtade ut ett rekommenderat brev vilket också kom uppsprätt och jag ännu en gång kontaktade polisen fanns bara en anmälan registrerad, inte de andra.

Jag ställer mig frågande till hur tryggt vårt land är när brev plötsligt börjar försvinna och kommer uppsprätt och varför polisanmälningar på desamma inte registreras. Det är så mycket i Sverige idag som är så fullständigt absurt och galet att få saker chockar mig längre.

Hur skulle vi uppfatta det som sker i Sverige om vi kunnat tittat in utifrån. Massinvandringen, tidigare statsministerns uttalanden, decembersveket, att man gör om polisväsendet så att säkerhetspolisen sorterar direkt under regeringen, en regering som oavsett block innehåller islamister. Det är så jävla sjukt att man kräks, ungefär som som GD på SÄPO kände när partiledaren för enda oppositionspartiet visar sig i TV.
2015-01-05, 02:53
Medlem
Subb[a]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Jag ställer mig frågande till hur tryggt vårt land är när brev plötsligt börjar försvinna och kommer uppsprätt och varför polisanmälningar på desamma inte registreras. Det är så mycket i Sverige idag som är så fullständigt absurt och galet att få saker chockar mig längre.

Hur skulle vi uppfatta det som sker i Sverige om vi kunnat tittat in utifrån. Massinvandringen, tidigare statsministerns uttalanden, decembersveket, att man gör om polisväsendet så att säkerhetspolisen sorterar direkt under regeringen, en regering som oavsett block innehåller islamister. Det är så jävla sjukt att man kräks, ungefär som som GD på SÄPO kände när partiledaren för enda oppositionspartiet visar sig i TV.

Detta ligger också i samma linje.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/kontroversiellt-val-till-ny-rikspolischef

"Dan Eliasson har tidigare fått kritik för hur han uttryckt sig mot Sverigedemokraternas ledare Jimmie Åkesson. Tidigare i år twittrade han:

”Normalt håller jag mig till socförsäkringen. Men J Åkesson i debatt gör att jag kräks!”"
Senast redigerad av Subb[a] 2015-01-05 kl. 02:59.
2015-01-05, 06:07
Medlem
Citat:
Fast den uppåtgående trenden har de ju inte missat. Bara själva nivån.
Instituten erkänner ju själva att SD sympatier blir svårare och svårare att mäta.
Mattsoneffekten tror jag fullt ut på.

Peter Santesson på Demoskop efter valet:
"Många sverigedemokrater syns inte till när vi ställer frågan om röstandet i valet 2014. Så vart har de tagit vägen? Det finns flera tänkbara felkällor, men det är svårt att komma runt misstanken att det just bland sverigedemokrater har blivit vanligare att antingen vägra att delta i undersökningar eller att uppge partival som inte överensstämmer med hur man faktiskt röstar. Kanske litar man inte på anonymitetsförsäkringar längre? Kanske känner många rädsla för att yppa just den partisympatin högt?

Debatten är påfallande högljudd om huruvida det nu finns samhällsfrågor där alltfler drar sig för att säga vad de tycker. Frågan är till sin natur svårbesvarad. Men mönstret med försvunna väljare är precis vad man kan förvänta sig om det skulle börja etablera sig sådana fickor där det råder oro och tystnad. När de växer rubbar det förutsättningarna för meningsfulla politiska samtal i offentligheten. Hur skulle det vara att ha partisympatier som man är rädd för att uttala högt? Att rösta på ett riksdagsparti men inte tycka att man kan berätta om det efteråt. Nej, jag tror inte alls att skam är rätt ord. Snarare vrede."
Ja, Santesson förklarade mycket pedagogiskt och förtjänstfullt i en halvtimmeslång video varför det blir som det blir. Hans hederliga och öppna inställning till hela fenomenet torde undanröja misstankarna om att åtminstone Demoskop inte försöker så gott de kan att få det rätt. SD-väljarna uteblir i alla led, även i frågor om vad man röstade på i föregående val - instituten kan därför inte ens återskapa valresultatet.

Men när folk har fått för sig något och fastnat i ett grupptänk går de inte att prata med. De bevakar sin sanning fanatiskt och uppträder passivt-aggressivt i mobb mot alla som inte köper den. Ingen större skillnad om de är arnstadister eller vi-som-tror-att-OU-är-manipulerade-ister. För varje ny person som kommer in i matchen och är lite villrådig hoppar man fram med ett färdigt startpaket som ska hamras in. Börja med ett Wolodarskicitat om självuppfyllande profetior, alltid en klassiker. Fortsätt nöta, varva med foliehattargument 101 av typen "alla som inte ser vad vi ser är blinda/dumma/mutade".

Sen är det bara att välja... ta mätningar för vad de är och var sunt skeptisk, eller gå med i trådens förbittrade trossamfund och bli osunt skeptisk.
Senast redigerad av CrispyKreem 2015-01-05 kl. 06:11.
2015-01-05, 09:06
Medlem
Jag tror inte heller att samtliga OIs är medvetet riggade för att hålla SD lågt.
Faktum efter allt återstår dock och kommer man som till exempel Demoskop in för lågt i undersökning efter undersökning så måste man ju försöka korrigera och bättra sig.

Vissa institut som Skop kan inte förklaras efter ovanstående.De har en egen agenda.

Om man inte kan kritisera till exempel Demoskop såsom man kritiserar Skop så måste ändå den felaktiga slutprodukten kunna kritiseras som sådan.
Varför viktar inte Demoskop upp SD tillräckligt?
Facit finns i nära dåtid via supervalåret.

Varför fortsätter SD att komma in för lågt hos till exempel Demoskop?
Varför har inte detta åtgärdats tillräckligt på fem-sex år?

Varför är det fortfarande lättare som absolut lekman att komma närmare SDs verkliga opinion än vad Demoskop mäktar med?

Besynnerligt är det vartfall.
2015-01-05, 09:16
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Rätta mig om jag har fel, men visst var det någon tråd om en falsk OU som ringde runt? Fanns det någon sanning i det? I så fall är det inte konstigt om många inte vill svara.
Det har figurerat lite sådant vad jag kan minnas. Även några skumma SMS-förfrågningar.

Just vid uppringning så är det ju omöjligt att veta om det är fejk eller inte.
Sen påverkas nog svarsbenägenheten av vem som ringer & hur frågorna ställs.
-"Hej, jag heter Mohammed & ringer från Inzio på uppdrag av Aftonbladet. Tänker du rösta på SD?"-
2015-01-05, 09:18
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ja, Santesson förklarade mycket pedagogiskt och förtjänstfullt i en halvtimmeslång video varför det blir som det blir. Hans hederliga och öppna inställning till hela fenomenet torde undanröja misstankarna om att åtminstone Demoskop inte försöker så gott de kan att få det rätt. SD-väljarna uteblir i alla led, även i frågor om vad man röstade på i föregående val - instituten kan därför inte ens återskapa valresultatet.

Sen är det bara att välja... ta mätningar för vad de är och var sunt skeptisk, eller gå med i trådens förbittrade trossamfund och bli osunt skeptisk.

Det kan förefalla som vissa institutsföreträdare är neutrala och hederliga. Men då är de samtidigt oerhört inkompetenta. Det här inlägget gjordes i tråden straxt före valet 2014.

Citat:
United Minds underskattar sannolikt SD

Pga en tillfällig hög SD-mätning innan valet 2010
införde United Minds en Internetfaktor i viktningen
för att sänka en befarad överepresentation av SD-sympatisörer.

Detta har jag dokumenterat ett flertal gånger i tråden
med referenser till United Minds.

Analys av United Minds rådata indikerar inte
att det fanns överepresentation av SD-sympatisörer

Så i medeltal över flera mätningar underskattar
sannolikt United Minds SD.

YouGov påstås också ha viktfaktorer som sänker SD.

Jag minns en forskningsrapport, kan inte återfinna den, som visade att sverigedemokrater inte alls var de man hade svårast att få tag på och dem man kompenserade mest för. Det var märkligt nog socialdemokrater. Underskottet var stort, upp mot 20% bara 3% för Sd. Det var ytterligare några partier som var klart mer underrepresenterade än Sd.

Det föranledde ingen diskussion här så jag tänkte, har jag missförstått vad jag läser? Så jag släppte det.

En enkel förklaring för just S kan vara att den mycket stora gruppen invandrare inte heller svarar på enkäter.

Vad drar vi för slutsatser av att institutionerna i en del fall kan kompensera stora underskott och träffa rätt ändå. I andra fall med litet underskott missar de i stort sett allt och redovisar rakt av sina ingångsvärden.
Om de utgår från att Sd är överrepresenterat, som UM och YouGov ovan och sänker dem och resultatet blir att de undervärderar Sd. Är inte det oerhört inkompetent?

Är det en gigantisk branschinkompetens att missa Sd eller är det en blandning av ovilja att göra rätt och inkompetens.
Senast redigerad av Gefundenes F 2015-01-05 kl. 09:22.
2015-01-05, 09:19
Medlem
MadScientists avatar
Citat:
OJ OJ LeiD var visst inte ensam om denna tes att instituten skulle rigga och manipulera.
Undrar hur det går till? Plockar man ner SD till en lägre nivå helt slumpmäsigt eller frågar man bara personer i Virtanens trappuppgång?
Vore intressant med en poll av personer i denna tråd som verkligen tror på detta.
Kanske är det bara jag och CrispyK i ena hörnet?
Allvarligt så vore de en demokratisk katastrof utan dess like om något sådant skulle förekomma.
Det finns inte på kartan hos gubbarna på SCB.
Decemberöverenskommelsen skulle blekna i jämförelse, rent demokratiskt.

Det är väl inte svårare än att de inte justerar upp sin viktning utan behåller sådan som ger dåligt resultat för SD. Det var någon i denna tråd som mailade Sentios vd(?) i december. Han sa rakt ut att de svenska tidningarna inte köpte eller presenterade Sentios undersökningar just för att SD låg för högt (läs realistiskt) till i deras undersökningar. När SD nådde 16,7% i oktobermätningen skrev varenda norsk tidning stora rubriker om detta medan de svenska var tysta som möss.

Lägg också till att OU förbjuds i vissa länder när det är val för att väljarna inte ska påverkas och det är rätt självklart varför de svenska instituten deklarerade att SD rasade i augusti.
2015-01-05, 09:30
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadScientist
Det är väl inte svårare än att de inte justerar upp sin viktning utan behåller sådan som ger dåligt resultat för SD. Det var någon i denna tråd som mailade Sentios vd(?) i december. Han sa rakt ut att de svenska tidningarna inte köpte eller presenterade Sentios undersökningar just för att SD låg för högt (läs realistiskt) till i deras undersökningar. När SD nådde 16,7% i oktobermätningen skrev varenda norsk tidning stora rubriker om detta medan de svenska var tysta som möss.

Lägg också till att OU förbjuds i vissa länder när det är val för att väljarna inte ska påverkas och det är rätt självklart varför de svenska instituten deklarerade att SD rasade i augusti.

Jag håller med dig! Crispy förespråkar att vi ska vara godtrogna och blåögda. Man kan inte lita på det att det svenska samhället i vid mening, är särskilt hederligt längre.
Förmodligen var det inte så hederligt som vi trodde ens på 50- och 60- talet, men vi var mer godtrogna då och en del är det ännu.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in