2015-01-03, 23:40
Medlem
Bartender1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niso
Tjena grabbar (och eventuella damer).

Första skoparet som inte är sneakers ska inhandlas, och budgeten är tyvärr inte den bästa.

Behöver egentligen veta av er vilken färg är den färgen man ska gå efter för ett första par, mörk- eller ljusbruna?

Här är dom jag tänkte mig:
https://www.meermin.es/ficha_articulo.php?id=4465

https://www.meermin.es/ficha_articulo.php?id=4447

Dom ska användas till vardags på plugget/jobbet till jeans och chinos.

Mvh Niso

Min syn är såhär, de ljusa, är mycket finare enligt mig, kan få en mycket bättre patina, och är enligt mig finare, men det passar inte till allt.

De mörka, är mer formella än de ljusare, passar till allt (nästan) och funkar mer som allround sko.

Ljusa skorna, passar bra med jeans och chinos, bortsett från chinos i samma färg.

Mörka passar bra till allt, men inte lika bra till t.ex jeans och chinos.

Det är min personliga åsikt dock, kan påpeka att jag själv är relativt ung, och det är det här som är min stil. Jag personligen skulle köpt ett par ljusa.

Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Det är lite olika med lärlingsfinansiering, men vanligast är att du går en utbildning samtidigt som du går som lärling. Finns flera YH-utbildningar som berättigar till Csn, där du större delen av tiden är på arbetsplatsen, vissa dagar i skolan för teori. I Sverige finns ingen renodlad skomakarutbildning utan det är olika typer av hantverksyrken som samlas på samma utbildningar.

Då det i princip är en kostnad med lärling, särskilt den första tiden, är det ganska ovanligt att skomakeriet bekostar lön själva första tiden. Bassam har varit intresserad av lärling, så är du seriöst intresserad av att bli skomakare och tror du har färdighet för det gå och snacka med honom. Om du vill ha nåt "kul" för inkomst vid sidan av studierna till annat yrke är du dock helt fel ute, ingen som vill lägga ner tusentals timmar på någon som inte gör det seriöst.

Tanken var kanske inte att bli en renodlad skomakare, utan möjligtvis "hjälpa" honom som en butikssäljare, då jag har hög servis vana, samt kanske hjälpa honom med sociala medier, som t.ex instagram, facebookgrupp. Du vet ju själv vilken skillnad det kan göra.

Sedan skulle det väl vara lite av ett komplement att få lära sig skomakaryrket. Men nej, jag har planer på att bli ekonom, inte skomakare.
Senast redigerad av Bartender1 2015-01-03 kl. 23:42.
Citera
2015-01-03, 23:44
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niso
Tjena grabbar (och eventuella damer).

Första skoparet som inte är sneakers ska inhandlas, och budgeten är tyvärr inte den bästa.

Behöver egentligen veta av er vilken färg är den färgen man ska gå efter för ett första par, mörk- eller ljusbruna?

Här är dom jag tänkte mig:
https://www.meermin.es/ficha_articulo.php?id=4465

https://www.meermin.es/ficha_articulo.php?id=4447

Dom ska användas till vardags på plugget/jobbet till jeans och chinos.

Mvh Niso

Jag hade nog valt https://www.meermin.es/articulo.php?idArt=4513 eller https://www.meermin.es/articulo.php?idArt=4071 istället. Grainläder (knottrigt istället för slätt) vilket tar ned nivån lite samtidigt som det ger lite tåligare yta samtidigt som gummisula.
Citera
2015-01-04, 03:27
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilbeaver
Brouges/oxfords eller något liknande, som sagt jag är total nybörjare när det kommer till detta...
Jag klär mig oftast i chinos(dockers) eller jeans(mörkblå levis 501) och vill gärna ha något som funkar till den typen av byxor.

Pris, runt 2000 tror jag men kan tänka mig att gå lite högre om det är RIKTIGT bra skor

Kinesarslet gav en del intressanta förslag. Själv går jag alltid i chinos och skjorta/pullover/rugbytröja och kör på de skor som jag känner att jag vill ha på mig. Skolyx har väldigt intressanta och framförallt, prisvärda skor.

http://www.skolyx.se/en/shoes/113-semi-brogue-light-brown.html (finns i mörkbrunt)

eller

http://www.skolyx.se/en/shoes/96-quarter-brogue-dark-brown.html (finns också i ljusbrunt)
Citera
2015-01-04, 09:45
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartender1
Tanken var kanske inte att bli en renodlad skomakare, utan möjligtvis "hjälpa" honom som en butikssäljare, då jag har hög servis vana, samt kanske hjälpa honom med sociala medier, som t.ex instagram, facebookgrupp. Du vet ju själv vilken skillnad det kan göra.

Sedan skulle det väl vara lite av ett komplement att få lära sig skomakaryrket. Men nej, jag har planer på att bli ekonom, inte skomakare.
Då får du nog leta upp någon lite större skobutik där det finns plats för personal som bara sysslar med service och inte något skomakeri. Då kan du nog få komma in på ett hörn i själva skomakeriet.
Citera
2015-01-04, 10:43
Medlem
Citat:
Min syn är såhär, de ljusa, är mycket finare enligt mig, kan få en mycket bättre patina, och är enligt mig finare, men det passar inte till allt.

De mörka, är mer formella än de ljusare, passar till allt (nästan) och funkar mer som allround sko.

Ljusa skorna, passar bra med jeans och chinos, bortsett från chinos i samma färg.

Mörka passar bra till allt, men inte lika bra till t.ex jeans och chinos.

Det är min personliga åsikt dock, kan påpeka att jag själv är relativt ung, och det är det här som är min stil. Jag personligen skulle köpt ett par ljusa.
Grundregeln (om det finns någon sådan) brukar vara att ha mörkare skor än byxor, det blir lätt lite clownaktigt att ha ljusa skor till mörka byxor. Därmed inte sagt att det inte fungerar, ett par ljusbruna (tan, cognac mfl) semibrogues eller shortwings passar alldeles utmärkt till blå jeans, däremot hade jag inte valt dem till mörkgrå flanellbyxor.

Som förstaskor hade jag personligen inte valt släta captoes utan lätt mönstrade semi- eller quarterbrogues liknande de som länkas till hos Skolyx.
Citera
2015-01-04, 15:25
Medlem
Bartender1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Då får du nog leta upp någon lite större skobutik där det finns plats för personal som bara sysslar med service och inte något skomakeri. Då kan du nog få komma in på ett hörn i själva skomakeriet.

Tror tyvärr inte det finns många sådana, men Larrsons är väl något liknande, 40 procent utav deras inkomst kommer från försäljningen och inte skomakeriet. Enligt Shoegazings blogg.
Citera
2015-01-04, 18:25
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Tror tyvärr inte det finns många sådana, men Larrsons är väl något liknande, 40 procent utav deras inkomst kommer från försäljningen och inte skomakeriet. Enligt Shoegazings blogg.
Det behöver inte betyda något. Det viktiga är att det ska finnas utrymme för en dedikerad säljare. Men gå in och fråga. Det kostar inget.
Citera
2015-01-05, 00:05
Medlem
Out-of-Steps avatar
Finns det några vettiga bredare kängor som tål att användas i alla väder? Har testat Alen Edmonds "Dalton Wingtip" och dessa var alldeles för trånga och såg även för smala ut.

Funderat på C&J Islay (som jag säkert nämnt i tråden tidigare) men priset på dessa är ganska saftigt, särskilt om jag inte blir toknöjd. Såg sedan att C&J har en modell som heter Snowdon och en annan som heter Jones' Sky, är dessa bättre/sämre än Islay?

Finns det förslag från andra märken så är jag även tacksam för det!
(Återigen, ursäktar om jag redan frågat för ett par månader sedan. Mitt minne är inte så lysande )
Citera
2015-01-05, 00:32
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Out-of-Step
Finns det några vettiga bredare kängor som tål att användas i alla väder? Har testat Alen Edmonds "Dalton Wingtip" och dessa var alldeles för trånga och såg även för smala ut.

Funderat på C&J Islay (som jag säkert nämnt i tråden tidigare) men priset på dessa är ganska saftigt, särskilt om jag inte blir toknöjd. Såg sedan att C&J har en modell som heter Snowdon och en annan som heter Jones' Sky, är dessa bättre/sämre än Islay?

(Återigen, ursäktar om jag redan frågat för ett par månader sedan. Mitt minne är inte så lysande )

Billigast i....Europa?
Islay för 4900 kr.

http://www.bjorkmansskomakeri.se/store/p/k%C3%A4ngor-boots-115963/islay-133897

Har ett par själv. Kan inte se varför du inte skulle bli nöjd. Testa dom först bara....
Citera
2015-01-05, 00:32
Medlem
Bartender1s avatar
Citat:

Ibland finns det möjlighet när man väljer skostorlek att också välja bredd. G är bredare än den normala bredden.

Exempelvis UK 10G.
Citera
2015-01-05, 01:52
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:

Som ovan, testa ett på Islay!

Visst är Snowdon ännu tåligare, men jag skulle nog tycka den var lite svårare att använda till vardags på grund av commandosulan. Det blir nog mer av en känga för vinter och rejält dåligt väder istället för en känga som kan användas nästan hela året. Men, det viktigaste är ju vad du tycker om kängan.. Det är ingen vits att köpa en dyr sko som du inte kommer att använda.

Om du verkligen vill ha en sko du kan använda i vilket väder som helst kanske du behöver något ännu mer rejält, typ en duck boot? Är det slask och salt behöver du ju ta hand om skon efteråt om du har en läderkänga.
Citera
2015-01-05, 10:26
Medlem
giroufs avatar
Citat:

Islay är betydligt bredare än Snowdon och Sky.
För normalbreda skandinaviska fötter gäller att man går ner en halv storlek i Islay, upp en halv storlek i Snowdon och håller kvar sin vanliga storlek i Sky.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in