2015-01-04, 18:37
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Hoppla! På med SVT2 nu så är det programmet Finns det någon gud? del 2 av 3.
Hoppla! Jag har aldrig varit med om maken till extremt mycket GUD snack som bland ateister, verkar vara mer fixerad och besatt av den GUD som INTE finns i ateistvärlden än vad en troende är, till och med gör reklam för TV program om GUD
Gud verkar ha full koll på läget
Senast redigerad av goran744 2015-01-04 kl. 18:53.
Citera
2015-01-04, 19:51
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Hoppla! Jag har aldrig varit med om maken till extremt mycket GUD snack som bland ateister, verkar vara mer fixerad och besatt av den GUD som INTE finns i ateistvärlden än vad en troende är, till och med gör reklam för TV program om GUD
Gud verkar ha full koll på läget
Finns inte gud i världen där ateister bor, kan du koppla av och sluta böna och be gud om ett bättre liv.. börja ta ansvar.

yup. easy / men du gör det svårt och där logik tillfälligt flimrar till.. tycks förmörkelsesinnet gå igång snabbt igen.. den berömda tunggroddheten är där hela tiden.

tänk om du kunde lyfta dig till att iaf få dö med känslan att ha varit människa.. hm?

för du kunde ju räkna på fingrarna här.. men .. för dig kanske "ateister" är en ras människor.. isf.. förstår jag att minusräkningen blir bökig... får beklaga din begåvningsnivå.

då det går lite trögt att resonera här med dig. för börjar man.. så ropar apologeten "högmod" så fort det bara går.. du börjar ju nästan hamna i nivå med "Den Lede" en av de mer förtappade i detta forum, vil du verkligen bli så tappad som den?
Citera
2015-01-04, 19:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Hoppla! På med SVT2 nu så är det programmet Finns det någon gud? del 2 av 3.
Såg slutet. Var ok, de förklarade om "naturlagarna" som vi människor försöker förstå. Det sista var nån vetenskapsman som förklarade att han absolut inte tror på ett liv efter detta. Tragiskt men knappast oväntat att de väljer en sådan snubbe för slutrefrängen.

Kan man sin bibel så förstår man att Gud inte låter "vetandes" människor VETA att det finns ett efterliv.
Senast redigerad av hoppalagom 2015-01-04 kl. 20:19.
Citera
2015-01-04, 20:21
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Finns inte gud i världen där ateister bor, kan du koppla av och sluta böna och be gud om ett bättre liv.. börja ta ansvar.

yup. easy / men du gör det svårt och där logik tillfälligt flimrar till.. tycks förmörkelsesinnet gå igång snabbt igen.. den berömda tunggroddheten är där hela tiden.

tänk om du kunde lyfta dig till att iaf få dö med känslan att ha varit människa.. hm?

för du kunde ju räkna på fingrarna här.. men .. för dig kanske "ateister" är en ras människor.. isf.. förstår jag att minusräkningen blir bökig... får beklaga din begåvningsnivå.

då det går lite trögt att resonera här med dig. för börjar man.. så ropar apologeten "högmod" så fort det bara går.. du börjar ju nästan hamna i nivå med "Den Lede" en av de mer förtappade i detta forum, vil du verkligen bli så tappad som den?

Inget större fel på Den lede, anser jag.
Mer förstånd än dig. Inte samma låga nivå som dig.

Mig får du aldrig att ömsa skinn. Jag är den jag är oavsett smicker eller hat.
Ta ansvar över din bitterhet som är som en syrlig smörja av ord. Texterna skriker BITTERMANDEL.
En av anledningarna till att jag tror både på GUD och människan och mitt ansvar att ej acceptera stupiditet.
Ta itu med bitterheten.
Citera
2015-01-04, 23:43
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppalagom
Kan man sin bibel så förstår man att Gud inte låter "vetandes" människor VETA att det finns ett efterliv.

Fast det finns väl ingen människa som VET att det finns ett "efterliv" ?
Citera
2015-01-04, 23:53
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
Fast det finns väl ingen människa som VET att det finns ett "efterliv" ?

Det finns dock många som pratar om nära döden upplevelser och är ganska säkra på att det de upplever är från andra sidan eller åtminstone väldigt snarlikt:
https://www.youtube.com/watch?v=QTCilMjr0-c&list=PL8PiVFwsoAwJdZskljcpU4n7YDgOUWxQu#t=4701
Citera
2015-01-05, 00:03
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Inget större fel på Den lede, anser jag.
Mer förstånd än dig. Inte samma låga nivå som dig.

Mig får du aldrig att ömsa skinn. Jag är den jag är oavsett smicker eller hat.
Ta ansvar över din bitterhet som är som en syrlig smörja av ord. Texterna skriker BITTERMANDEL.
En av anledningarna till att jag tror både på GUD och människan och mitt ansvar att ej acceptera stupiditet.
Ta itu med bitterheten.
Precis, sp du kan släppa din paranoida tanke om att man är ute efter att skada dig - det är vad den lede och ganska sinnesslöe ideligen fått för sig, att en märklig lags "ondska" är förbunden med tron på livet, att välja livsvägen isätllet för att gapa efter äroriket, innan man ens behagar ta ansvar för att ens vilja.. lära sig vad som öht finns.

din arrogans har jag verkligen inte innan och inte ännu, tänkt dra av dig, jag vet att du själv vet med dig var du inte längre platsar.

du kan ju drömma om att salig tro är vad det handlar om.

du har nu tyvärr hamnat på en planet av ganska bister förändringskaraktär, att det där jag-tror.. inte alls håller den befrielse du försker stoppa i halsen på folk, så du kan gärna sluta förhålla dig till sinnesslöa förbannelse-hysterikor som kloka - enda du har behov av som jag ser, är att käfta - inte resonera. rätt trist att du sjunker så lågt.

en bön, är som att stå med plåster när aortan brister. du borde kunna vara så mogen att tillstå , inslagen av rätt binstgivande myteri i lanseringen av religion som "männsikors måsten"

liksom.. kan vara kan vara.. hmm ooooh.. kan vara att gud inte gilalr förhudar, bäst att fanatiskt kapa snopparna av alla och den feta lögnen om att omskrärning på flickor inte r EXAKT SAMMA SAK som omskärning på pojker, jag behöver inte vara dum mot dig, men svårt att riktiogt respektera ditt ganska urspårade frälsningssnack, utifrån att du kunde ha ha visat dig åtminstonde så mogen som t.o, de flesta 18-åringar brukar vara efter iaf fgenomgångeyt gymnasium - det är en mkt all varlig sak att inte ens fatta... hur och varför det är LIKA allvarligt när pojkar vbvlir våldtagna - men du förhåler dig till gud, för folk ttror ju på gud.. för att det är skönt att tro`

är du nu beredd att mena att gudstron, upprttats för njutnings skull?

eller sällar du dig till kongos mörkare tassemarket och buntar ihop dem där att INTE se dem som mer än apor, medan om de i öknen gör samma sak... då är det "världsrelgion man verserat ska bemöta"?

jadu .. så en idi amin som ändå hade några år på sig.. han hade ju de åren.. för att "man ska inte gå emot folks TRO?

ssedan när skulle det då uttrycka att man därmed hjälper dem som inte har vad de behöver?

att säga till Ali abdul khalid.. att det kan vara så att din lille åttaåring.. är fullständigt livrädd och VILL INTE omskäras.. är det då rätt att den intelligente föräldeern med metallröst svarar : "jodå... han kommer inte få cancer då" , jag utgår från koranens vetenskapliga innanmäte...

det menar du är ok - nu tror många.. jag örjar förstå att krig blossar upp - du gör det lite lättare för mig att förstå vilka sanktioner som kan få folk att se rött.

så då har ju ditt "ewsonemang" iaf gjort något för mig, om man säger.

jag menar tvärtemot vad du säger, : man SKA bry sig, ALLTID, annars kan de gå så åt pipan att man får ångra sig tio generationer framåt.

vill vi ha könsstympning? det har vi inte för att vi ju inte vet om elelr inte, det är extemt riskfyllt va?

vi vet inte, vi ska inte tro vi är gudar va?

sådant kan man ju inte veta, men gud vet?

f
Citera
2015-01-05, 00:16
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Precis, sp du kan släppa din paranoida tanke om att man är ute efter att skada dig - det är vad den lede och ganska sinnesslöe ideligen fått för sig, att en märklig lags "ondska" är förbunden med tron på livet, att välja livsvägen isätllet för att gapa efter äroriket, innan man ens behagar ta ansvar för att ens vilja.. lära sig vad som öht finns.

din arrogans har jag verkligen inte innan och inte ännu, tänkt dra av dig, jag vet att du själv vet med dig var du inte längre platsar.

du kan ju drömma om att salig tro är vad det handlar om.

du har nu tyvärr hamnat på en planet av ganska bister förändringskaraktär, att det där jag-tror.. inte alls håller den befrielse du försker stoppa i halsen på folk, så du kan gärna sluta förhålla dig till sinnesslöa förbannelse-hysterikor som kloka - enda du har behov av som jag ser, är att käfta - inte resonera. rätt trist att du sjunker så lågt.

en bön, är som att stå med plåster när aortan brister. du borde kunna vara så mogen att tillstå , inslagen av rätt binstgivande myteri i lanseringen av religion som "männsikors måsten"

liksom.. kan vara kan vara.. hmm ooooh.. kan vara att gud inte gilalr förhudar, bäst att fanatiskt kapa snopparna av alla och den feta lögnen om att omskrärning på flickor inte r EXAKT SAMMA SAK som omskärning på pojker, jag behöver inte vara dum mot dig, men svårt att riktiogt respektera ditt ganska urspårade frälsningssnack, utifrån att du kunde ha ha visat dig åtminstonde så mogen som t.o, de flesta 18-åringar brukar vara efter iaf fgenomgångeyt gymnasium - det är en mkt all varlig sak att inte ens fatta... hur och varför det är LIKA allvarligt när pojkar vbvlir våldtagna - men du förhåler dig till gud, för folk ttror ju på gud.. för att det är skönt att tro`

är du nu beredd att mena att gudstron, upprttats för njutnings skull?

eller sällar du dig till kongos mörkare tassemarket och buntar ihop dem där att INTE se dem som mer än apor, medan om de i öknen gör samma sak... då är det "världsrelgion man verserat ska bemöta"?

jadu .. så en idi amin som ändå hade några år på sig.. han hade ju de åren.. för att "man ska inte gå emot folks TRO?

ssedan när skulle det då uttrycka att man därmed hjälper dem som inte har vad de behöver?

att säga till Ali abdul khalid.. att det kan vara så att din lille åttaåring.. är fullständigt livrädd och VILL INTE omskäras.. är det då rätt att den intelligente föräldeern med metallröst svarar : "jodå... han kommer inte få cancer då" , jag utgår från koranens vetenskapliga innanmäte...

det menar du är ok - nu tror många.. jag örjar förstå att krig blossar upp - du gör det lite lättare för mig att förstå vilka sanktioner som kan få folk att se rött.

så då har ju ditt "ewsonemang" iaf gjort något för mig, om man säger.

jag menar tvärtemot vad du säger, : man SKA bry sig, ALLTID, annars kan de gå så åt pipan att man får ångra sig tio generationer framåt.

vill vi ha könsstympning? det har vi inte för att vi ju inte vet om elelr inte, det är extemt riskfyllt va?

vi vet inte, vi ska inte tro vi är gudar va?

sådant kan man ju inte veta, men gud vet?

f
Citera
2015-01-05, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estone
För mig är det mer logiskt med en skapare än utan.

Men om den gudomliga Sanningen är bortom min logik, då kanske det inte inte spelar någon roll hur logiskt jag än ser på saker.

Och vad är det som säger att man är tvungen att ha den sanna tron för att inte hamna i helvetet? Om man istället håller sig mer ödmjuk och är öppen inför att Gud möjligen finns, är detta anledning att bli kastad i helvetet (pga avsaknad av tro)?
Citera
2015-01-05, 01:44
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av astralflygaren
Men om den gudomliga Sanningen är bortom min logik, då kanske det inte inte spelar någon roll hur logiskt jag än ser på saker.

Och vad är det som säger att man är tvungen att ha den sanna tron för att inte hamna i helvetet? Om man istället håller sig mer ödmjuk och är öppen inför att Gud möjligen finns, är detta anledning att bli kastad i helvetet (pga avsaknad av tro)?

se gärna "Finns Gud?", serie på SVT play.
Man får möta troende, tvivlande och icke troende.

Svaret på din sista (och fetlagda) fråga: det beror på vem du frågar, vad denne tror.
Naturligtvis finns inget universellt svar (som går att bevisa) på den frågan.
Är man Bibeltroende kan svaret vara både Ja eller Nej, beroende hur man tolkar
och vilka verser man hänger upp sin tro på mest.
Citera
2015-01-05, 02:38
Medlem
Citat:
Man kanske kan se det som att du inte kan all sanning, men kanske en liten del? Precis som en vanlig tjej inte vet hur en bil funkar, men något om den kanske hon vet, eller kan fundera ut?

Citat:
Det är nog mest människor som har tolkat olika texter som påstår att det skulle finnas någon sanna tron. Sedan har jag en egen teori om att purgatorium och helvetet är lite samma sak. Lite som att gå om ett år i skolan. Fast då kanske vi pratar längre tid. Dvs ingen blir för evigt kvar i helvetet.
Citera
2015-01-05, 06:42
Bannlyst
Citat:
Och vad är det som säger att man är tvungen att ha den sanna tron för att inte hamna i helvetet?
Mannen som steg ner från himlen garanterar i världens mest kända bok att de som inte tror att han är den han är kommer dö i sina synder.

Vi andra får evigt liv.

Här har vi ett antal små "problem" dock;

(FB) Misstänka att Jesus är den han är = TRO på honom?

och frågan om NÄR man ska tro. Min tes är att det handlar om när han kommer ner nästa gång. Då som VARJE öga ska se han i molnen.

Så det som irrlärorna försöker göra, att förminska Jesus gudomlighet, är HÖGST troligen mycket förrädiskt både för de själva och kanske även de som blir lurade. Men Gud är allvetande och kommer visa STOR nåd den dagen.
Senast redigerad av hoppalagom 2015-01-05 kl. 06:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in