2015-01-04, 17:13
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Jag konstaterar bara att dina argument är identiska med Israels gentemot palestinierna. Det kanske inte är någon slump heller. Det första trepartsavtalet som låg på bordet var samtliga parter nöjda med, men sen tvingades Janukovich att välja och valde "fel" sett ur västs synvinkel.
Det är ju inte så konstigt att vi har liknande argument då båda sidor använder metoden, vad ska jag göra? Sluta att kräva att separatisterna ska följa internationell rätt för att Israel har samma krav på sin fiende? Vilka fler regler bör strykas från internationell rätt för att inte riskera att hamna i samma fack som Israel?

Men du tycker alltså att det är rätt att använda civila som mänsklig sköld? Här ska jag vara ärlig och säga att jag tycker det suger balle oavsett om det är svenskar, judar, araber, ryssar, ukrainare eller negrer som används som mänskliga sköldar.

/Micke
2015-01-04, 17:14
Medlem
Citat:
Jag konstaterar bara att dina argument är identiska med Israels gentemot palestinierna. Det kanske inte är någon slump heller. Det första trepartsavtalet som låg på bordet var samtliga parter nöjda med, men sen tvingades Janukovich att välja och valde "fel" sett ur västs synvinkel.
Det sägs ju att det var Putin som bestämde hur Janukovich skulle agera. Sant eller inte, troligen något mittemellan. Nu fick Janukovich lämna sitt palats och gyllene toasits och kan inte återvända till Ukraina under sin livstid på grund av ett digert brottsregister. Putin borde ta lärdom kan man tycka.
2015-01-04, 17:40
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
det blir bara mer och mer uppenbart att du blint följer en förbestämd agenda. det begränsar dig till datorskärmsblå floskler och konspirationsteoretiska generaliseringar. har du ens en endaste gång medgett ett fel hos dig, dina FB-nassepolare eller putins ryssland?

att du inte förstår ett dyft av ukraina och det som händer där är självklart. du har aldrig varit där och du har noll verklig erfarenhet av ukraina. så det vore mest klädsamt att sluta låtsas så mycket.

men mer anmärkningsvärt är att du inte verkar förstå vad nationalism innebär. nationalism är inte ett rollspel för "nationalister" med blödande fingertoppar och långa kamptexter på en handfull anonyma mötesplatser online. att vara en högljudd "nationalist" tryggt anonym bakom ett finurligt utklurat nom de guerre innebär inte att man förstår nationalism. utan bara att man förmodligen är för feg för att stå för sina åsikter i verkligheten... och att en ohälsosamt stor del av ens identitet är baserad på ett dygnetruntrollspelslajv med andra "nationalister" online.

i ukraina så finns en positiv nationalism. nationen har enat sig och alla står upp för varandra och sitt fosterland. jag är bekant med människor goda för hundratals miljoner som åkt till fronten. judar slåss tillsammans med pravyy sektor, fabriksarbetaren med en expresidents son. det civila samhället samlar in livsmedel, pengar, kläder, livräddningskit, drones, you name it, för att hjälpa dåligt utrustade soldater. restauranger långt borta i lviv tar extradricks för att skänka till de som drabbats av kriget. jag och många andra företagare donerar betydande belopp för att hjälpa sårade soldater, för att öka vårdkapacitet, för att barnhemsbarn räddas undan kriget i donbass (och erbjuds en ny tillvaro i odessa eller kherson). det finns väldigt få som snackar om adolf och NWO och liknande trams. men en väldigt stor del av ukraina, inklusive expats, är enat i en nationell känsla, en samhörighet, och en vilja att tillsammans stå emot rysk aggression.

det är fan i mig mycket mer nationalistiskt än alla löjliga diskussioner om att "ta över kommuner för att skapa svenska zoner" och liknande trams... den nationalism jag ser i ukraina är ärlig, den svenska är mestadels ett rollspel.

avslutningsvis så har opinionsundersökningar under de senaste dagarna visat att ukraina är enat (tror det var en handfull procent som ville se ryska lydstater). dessutom så visade det sig att i hjärtat av novorossiya (zaporizhzhia) och södra/östra oblasterna - per se inkluderade i den nyryska vanföreställningen - så är den största rädslan att man ska tas över av separatister/ryssar. i mariupol gick fan man ur huse för att demonstrera sin ukrainska solidaritet medan bomberna föll som tätast.

men - då jag vill avsluta objektivt - jag vet också att det finns spänningar och att det kommer att ta tid att läka såren efter kriget. men det finns en stark och positiv nationalism just nu i ukraina. utan den tror jag stora delar av ukraina hade varit förlorat nu.

...Men när man sitter på Flashback under användarnamnet "putlerthesmall" och sprider propaganda mot Putin så har man förstås ingen agenda?

Du definierar inte innebörden av nationalism utan det gör de som är nationalister och det finns flera varianter. Egentligen bevisar du exakt det jag skrev för det är den inställning väst har till nationalism och alla andra -ismer också för den delen. I Ukraina passar nationalismen de mål USA/NATO har och då stödjer man den. Precis som när NATO skapade GLADIO efter WWII för att kunna bekämpa kommunismen. Intressant nog så har ju väst nu i samband med Ukrainakrisen återigen börjat vifta med kommunistspöket. Förståeligt nog har det sen blivit syntax error i västpropagandan när flertalet nationella organisationer i Europa ställt sig på östukrainarnas och Rysslands sida.

Kiev-regimen har bombat och dragit in alla möjliga offentliga tjänster för civilbefolkningen i östra Ukraina och det är ju märkligt att din sida oförbehållsamt tar till er opinionsundersökningar som stödjer er sak. Samtidigt förkastar ni inte bara opinionsundersökningar från Krim utan också de val som hållits i östra Ukraina. Jag tror läkeprocessen blir extremt jobbig i Ukraina, om en sådan ens är möjlig.
2015-01-04, 17:50
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
Det är ju inte så konstigt att vi har liknande argument då båda sidor använder metoden, vad ska jag göra? Sluta att kräva att separatisterna ska följa internationell rätt för att Israel har samma krav på sin fiende? Vilka fler regler bör strykas från internationell rätt för att inte riskera att hamna i samma fack som Israel?

Men du tycker alltså att det är rätt att använda civila som mänsklig sköld? Här ska jag vara ärlig och säga att jag tycker det suger balle oavsett om det är svenskar, judar, araber, ryssar, ukrainare eller negrer som används som mänskliga sköldar.

/Micke

Jag anser inte att västs agerande i Ukraina i något avseende har följt internationell rätt, men vad annat är att vänta när USA lägger sig. "Rätt" definieras av USA/NATO och så har det sett ut länge. Ingen tycker att mänskliga sköldar är ok och med den typen av argument så går det förstås att komma undan med väldigt mycket. Kiev avböjde förhandlingar, trots att Tyskland vädjade om sådana, utan istället valde man militär konfrontation med åtföljande humanitära katastrof.
2015-01-04, 17:53
Medlem
Citat:
Det som man alltid tycks glömma när man pekar finger och säger att Ukraina anfaller sin egen befolkning är att separatisterna använder den civila befolkningen som mänskliga sköldar när man placerar sitt artilleri bakom en skola eller några höghus, något som är i direkt strid mot internationell lag. Det är ju t.ex ingen slump att DNRs högkvarter finns i SBUs gamla högkvarter i Donetsk som ligger vart? Jo i centrum av Donetsk.

Nu vet jag inte om du någonsin besökt östra Ukraina, men det har inte helt otippat jag gjort och jag har pratat med de som bor i de städer jag besökt. De är väl inte direkt glada över att de bor i en krigszon men samtidigt förstår de varför det blev som det blev och i de områden som är befriade hänger Ukrainska flaggor och mer ofta än sällan kommer bybor eller stadsbor ut till vägspärrar eller militärkolonner med mat och idolbilder (kristna helgonbilder). I många fall är man rent utsagt glada att separatisterna är bortkörda då de spridit skräck bland de boende då de varit väldigt stränga med sina regler om att alla som hyser den minsta lojalitet mot Ukraina ska straffas. Sen finns det givetvis de som är pro-ryska i områdena, t.ex i Mariupol så samlades ett par hundra motdemonstranter när vi slog ut deras militanta del. Hur det ser ut i Donetsk just nu är väl svårt att säga men i Lughansk så börjar befolkningen bli mer än lovligt trött på hur de behandlas av ledningen, så även de nationalister som slagits tillsammans med LNR, varav vissa blivit mördade.

/Micke

Det där har Putin inte tänkt på. Att det är lite svårt att bedriva etnisk resning om de ursprungliga anhängarna är 30% eller färre. Det blir ju knappt något folk kvar ...
2015-01-04, 17:54
Medlem
Citat:
Jag anser inte att västs agerande i Ukraina i något avseende har följt internationell rätt,

Vart har väst agerat fel och mot internationell rätt i Ukraina? Putin har ju kört med sina gröna gubbar utan beteckningar.

Det är knappast väst som brutit mot internationell rätt. Putin har ett rum som väntar på honom i Haag
2015-01-04, 17:59
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Jag anser inte att västs agerande i Ukraina i något avseende har följt internationell rätt
Väst har inte brutit mot någon internationell lag överhuvudtaget i Ukraina, det har däremot Ryssland och fascisten Putin gjort. Finansierat terror mot befolkningen i Ukraina som den sjuka fascist han är. Det är därför inga står på hans sida och alla står på Ukrainas.

Citat:
, men vad annat är att vänta när USA lägger sig. "Rätt" definieras av USA/NATO och så har det sett ut länge. Ingen tycker att mänskliga sköldar är ok och med den typen av argument så går det förstås att komma undan med väldigt mycket. Kiev avböjde förhandlingar, trots att Tyskland vädjade om sådana, utan istället valde man militär konfrontation med åtföljande humanitära katastrof.
Att NATO fått en renässans nu och med fler och fler som vill gå med beror på att försvarsalliansen är ett bra skydd mot de ryska fascisterna. Att NATO behövs har Putin visat och nu tvekar ingen över detta. Det vi ser nu är, Rysslands ekonomiska sönderfall och det politiska sådant som väntar, minskar möjligheternas för de ryska fascisterna att bygga up sin nedgångna invasionsarmé som tur är!

Citat:
Ursprungligen postat av amsta11en
Det är knappast väst som brutit mot internationell rätt. Putin har ett rum som väntar på honom i Haag
Precis! Nu är han en gammal gubbe så det blir väl inte så många år han hinner skaka galler..
2015-01-04, 18:06
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Jag anser inte att västs agerande i Ukraina i något avseende har följt internationell rätt, men vad annat är att vänta när USA lägger sig. "Rätt" definieras av USA/NATO och så har det sett ut länge. Ingen tycker att mänskliga sköldar är ok och med den typen av argument så går det förstås att komma undan med väldigt mycket. Kiev avböjde förhandlingar, trots att Tyskland vädjade om sådana, utan istället valde man militär konfrontation med åtföljande humanitära katastrof.
Jasså? Nu har ju Ukraina kritiserats för att man agerat felaktigt i strid mot gällande internationell rätt, så dylika konspirationsteorier får du gärna behålla för dig själv, så vi slipper det i de mer seriösa avdelningarna av Flashback.

Klart att man avböjer förhandlingar när ingångsläget är att man ska ge bort en tredjedel av landet, inget land i världen skulle gå in i de förhandlingarna. Sedan när förhandlingsläget blev bättre så skapade man en plan och en vapenvila som hålls sådär. Återigen så är det inte Kiev som är boven i dramat, men jag ska förklara bättre för dig så du förstår.

En bank rånas av ett antal rånare som tycker att banker är ett jävla juderi. Inne på banken så tar man alla som gisslan, en del skjuter rånarna på plats samtidigt som de beskjuter polisen, när väl polisen agerar mot rånarna så far en del av gisslan illa. Det kan inte bli polisens fel då gisslan aldrig hade farit illa om inte rånarna hade tagit dem i första hand.

/Micke
2015-01-04, 18:07
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amsta11en
Vart har väst agerat fel och mot internationell rätt i Ukraina? Putin har ju kört med sina gröna gubbar utan beteckningar.

Att orkestrera en kupp mot en folkvald president är förstås helt i enlighet med AMERIKANSK rätt. Victoria Nulands bandade telefonsamtal är ytterst avslöjande och har tagits upp många gånger i Ukrainatrådarna. Det gäller att skilja på reaktion och motreaktion.
2015-01-04, 18:17
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Jasså? Nu har ju Ukraina kritiserats för att man agerat felaktigt i strid mot gällande internationell rätt, så dylika konspirationsteorier får du gärna behålla för dig själv, så vi slipper det i de mer seriösa avdelningarna av Flashback.

Klart att man avböjer förhandlingar när ingångsläget är att man ska ge bort en tredjedel av landet, inget land i världen skulle gå in i de förhandlingarna. Sedan när förhandlingsläget blev bättre så skapade man en plan och en vapenvila som hålls sådär. Återigen så är det inte Kiev som är boven i dramat, men jag ska förklara bättre för dig så du förstår.

En bank rånas av ett antal rånare som tycker att banker är ett jävla juderi. Inne på banken så tar man alla som gisslan, en del skjuter rånarna på plats samtidigt som de beskjuter polisen, när väl polisen agerar mot rånarna så far en del av gisslan illa. Det kan inte bli polisens fel då gisslan aldrig hade farit illa om inte rånarna hade tagit dem i första hand.

/Micke

Det behövs inga "konspirationsteorier" eftersom det finns bevis för USAs inblandning, bl.a i form av Victoria Nulands bandade telefonsamtal. Men det är ju intressant att du börjar använda samma argument som din husse. Förhandlingarna hade inte behövt utgå från någon premiss om att skänka bort territorium utan det fanns flera andra varianter som federation eller semi-autonomi att välja på.
2015-01-04, 18:25
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Det behövs inga "konspirationsteorier" eftersom det finns bevis för USAs inblandning, bl.a i form av Victoria Nulands bandade telefonsamtal. Men det är ju intressant att du börjar använda samma argument som din husse. Förhandlingarna hade inte behövt utgå från någon premiss om att skänka bort territorium utan det fanns flera andra varianter som federation eller semi-autonomi att välja på.
Oavsett om det är en federation eller semi-autonomi så är det väl att frånsäga sig markområden som tillhör en själv? Eller? Vidare så säger de läckta samtalen inget annat än att USA försöker mäkla fred vid tillfället. Eller vad läser du ut av det?

/Micke
2015-01-04, 18:39
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Oavsett om det är en federation eller semi-autonomi så är det väl att frånsäga sig markområden som tillhör en själv? Eller? Vidare så säger de läckta samtalen inget annat än att USA försöker mäkla fred vid tillfället. Eller vad läser du ut av det?

/Micke

Av Nulands telefonsamtal framgår otvetydigt att USA är djupt inblandat i att ordna en ny regim i Ukraina. Ta och lyssna på det igen. Markområdena hade ju fortfarande tillhört Ukraina om semi-autonomi beviljats. Östukraina har alltid haft en ekonomiskt nära förbindelse med Ryssland vilket hade försvårats om de ingått helt i EU-sfären istället.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in