Citat:
Ursprungligen postat av
Aegishjalmr
Snarare har väl de ukrainska nationalisterna medverkat till splittring och uppenbarligen delar inte en betydande andel av östukrainarna din åsikt i alla fall. Med de bombräder och övergrepp mot civila som skett i östukraina så har det ju skapats sår som kanske aldrig kommer att läka. Nej, den här flaggviftande provinsiella nationalismen ger jag inget för utan det är tydligt att den enbart är ett redskap för väst att utvidga sin maktsfär.
det blir bara mer och mer uppenbart att du blint följer en förbestämd agenda. det begränsar dig till datorskärmsblå floskler och konspirationsteoretiska generaliseringar. har du ens en endaste gång medgett ett fel hos dig, dina FB-nassepolare eller putins ryssland?
att du inte förstår ett dyft av ukraina och det som händer där är självklart. du har aldrig varit där och du har noll verklig erfarenhet av ukraina. så det vore mest klädsamt att sluta låtsas så mycket.
men mer anmärkningsvärt är att du inte verkar förstå vad nationalism innebär. nationalism är inte ett rollspel för "nationalister" med blödande fingertoppar och långa kamptexter på en handfull anonyma mötesplatser online. att vara en högljudd "nationalist" tryggt anonym bakom ett finurligt utklurat nom de guerre innebär inte att man förstår nationalism. utan bara att man förmodligen är för feg för att stå för sina åsikter i verkligheten... och att en ohälsosamt stor del av ens identitet är baserad på ett dygnetruntrollspelslajv med andra "nationalister" online.
i ukraina så finns en positiv nationalism. nationen har enat sig och alla står upp för varandra och sitt fosterland. jag är bekant med människor goda för hundratals miljoner som åkt till fronten. judar slåss tillsammans med pravyy sektor, fabriksarbetaren med en expresidents son. det civila samhället samlar in livsmedel, pengar, kläder, livräddningskit, drones, you name it, för att hjälpa dåligt utrustade soldater. restauranger långt borta i lviv tar extradricks för att skänka till de som drabbats av kriget. jag och många andra företagare donerar betydande belopp för att hjälpa sårade soldater, för att öka vårdkapacitet, för att barnhemsbarn räddas undan kriget i donbass (och erbjuds en ny tillvaro i odessa eller kherson). det finns väldigt få som snackar om adolf och NWO och liknande trams. men en väldigt stor del av ukraina, inklusive expats, är enat i en nationell känsla, en samhörighet, och en vilja att tillsammans stå emot rysk aggression.
det är fan i mig mycket mer nationalistiskt än alla löjliga diskussioner om att "ta över kommuner för att skapa svenska zoner" och liknande trams... den nationalism jag ser i ukraina är ärlig, den svenska är mestadels ett rollspel.
avslutningsvis så har opinionsundersökningar under de senaste dagarna visat att ukraina är enat (tror det var en handfull procent som ville se ryska lydstater). dessutom så visade det sig att i hjärtat av novorossiya (zaporizhzhia) och södra/östra oblasterna - per se inkluderade i den nyryska vanföreställningen - så är den största rädslan att man ska tas över av separatister/ryssar. i mariupol gick fan man ur huse för att demonstrera sin ukrainska solidaritet medan bomberna föll som tätast.
men - då jag vill avsluta objektivt - jag vet också att det finns spänningar och att det kommer att ta tid att läka såren efter kriget. men det finns en stark och positiv nationalism just nu i ukraina. utan den tror jag stora delar av ukraina hade varit förlorat nu.