2015-01-04, 14:55
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribbentropp
Så du garanterar alltså att Azovbataljonen inte begått några övergrepp mot civilbefolkningen i östra Ukraina? Finns ingen substans i kritiken från FN då?

Är det för övrigt vanligt med fotbollshuliganer bland de frivilliga (både utländska och inhemska)stridskrafterna på båda sidor?
Jag kan givetvis inte svara för alla soldater inom ett regemente, men jag kan svara för att jag aldrig har sett några övergrepp och jag har deltagit på de flesta operationer fram till november. Sen skriver Amnesty att man TROR att Azov kan ha begått övergrepp eftersom Aidar misstänkts ha gjort det, så här gäller alltså "guilt by association" vilket är jävligt oseriöst beteende från en så pass stor NGO.

Det var vanligt när jag först slöt upp i Azov, men på resan gång har det blivit allt ovanligare och nu är det mest "vanliga" Ukrainare som sluter upp för att rädda sitt fosterland. Bland separatisterna så var det inte fotbollshuliganerna som slöt upp, de fanns med som en svans fram tills i maj sedan försvann de. Det var i början riktiga sketna luffare som slöt upp i DNR sedan har det givetvis blivit bättre, vilket är tråkigt för det innebär mer dödsoffer för den ukrainska sidan.

/Micke
2015-01-04, 15:22
Moderator
Unitys avatar
DN har varit på ett sjukhus i Ukraina och intervjuvat skadade soldater. Handikappanpassat är tydligen inte ett ord som finns i det ukrainska språket.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/ukrainska-soldater-gor-sig-redo-for-andra-kamp/
2015-01-04, 15:42
Medlem
Arons avatar
lite affischer från kiev

http://2.bp.blogspot.com/-TpSaL-jopEo/VKGL11cS9CI/AAAAAAAAGoc/wLxEKlvrjb4/s1600/%D0%92%D0%B0%D1%82%D0%B5%2B%D1%81%D0%BB%D0%BE%D0%B 2%D0%B0%2B%D0%BD%D0%B5%2B%D0%B4%D0%B0%D0%B2%D0%B0% D0%BB%D0%B8.jpg

http://1.bp.blogspot.com/-6U6PNARw-vM/VKGL2KYKklI/AAAAAAAAGok/UfSdNwyRczA/s1600/%D0%92%D1%81%D0%B5%D0%BC%2B%D0%BC%D0%B8%D1%80%D0%B E%D0%BC.jpg

http://3.bp.blogspot.com/-hJkm--tyI6A/VKGL2Iym-VI/AAAAAAAAGog/pQ2K-c8zSp0/s1600/%D0%93%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D1%81%D0%B0%D0%BC%D0%B8%2 B%D0%9D%D0%B0%D1%80%D0%BE%D0%B4%D1%83%2B%D0%93%D0% BE%D0%B2%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%82%2B%D0%91%D0%BE%D0 %B3.jpg

http://1.bp.blogspot.com/-KPDl7JrStJ8/VKGL2o_RvSI/AAAAAAAAGos/-8vEYzpvw0E/s1600/%D0%95%D0%B2%D1%80%D0%B0%D0%B7%D0%B8%D0%B9%D1%81%D 0%BA%D0%B0%D1%8F%2B%D0%A1%D0%BA%D0%BE%D1%82%D0%B8% D0%BD%D0%B0.jpg

http://3.bp.blogspot.com/-RdmYjhpQhp4/VKGL2xWPrnI/AAAAAAAAGow/53-ZIHXWkgw/s1600/%D0%96%D0%B5%D0%BB%D0%B0%D1%8E%2B%D0%BA%D0%B0%D0%B 6%D0%B4%D0%BE%D0%BC%D1%83%2B%D1%80%D0%B0%D0%B1%D1% 83.jpg

http://1.bp.blogspot.com/-hKZv4a9IoYA/VKGL23Bf8-I/AAAAAAAAGo0/-OWvVloQ4Tw/s1600/%D0%96%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%2B%D0%B2%D0%BE%D1%8 1%D1%82%D0%BE%D1%87%D0%BD%D1%8B%D0%B9%2B%D0%A3%D0% BA%D1%80%D0%B0%D0%B8%D0%BD%D1%8B.jpg

http://2.bp.blogspot.com/-z5yTNiz5UPI/VKGL3QKAtFI/AAAAAAAAGo4/i9ovXFbK_TA/s1600/%D0%9D%D0%B5%2B%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%85%D0%BE%D0%B 4%D0%B8%2B%D0%BC%D0%B8%D0%BC%D0%BE%2B-%2B%D1%83%D0 %B1%D0%B5%D0%B9.jpg
2015-01-04, 15:45
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
jag har ofta - och tydligt - varit kritisk till både ukrainska nationalister och deras agerande i många fall. under maidans slutskede var skeendet utom kontroll, vissa frivillig bataljoner har begått brott, och svobodas agerande mot tämligen oskyldiga mediachefer sög, liksom "trash bucket challenge" (även om jag kan förstå mycket av det hat som finns mot korrupta politiker). så - till skillnad från många debattörer på båda sidorna - jag tycker att jag varit tämligen pragmatisk och objektiv.

men det jag kan säga - ärligt, självupplevt och synnerligen subjektivt - är att nationalismen i ukraina känns ärlig och vacker. den har enat landet och är en nyckelfaktor till ukrainas frihet. medan den svenska flashback-nationalismen känns löjlig och konstlad i alla nonsensdiskussioner om vikten av våldskapital och nedräkningen till revolutionen (samtidigt som max 100-200 av sveriges samlade nationalister ens törs visa sig offentligt).

jag är internationell och liberal, men jag kan ärligt säga att den nationella stoltheten i ukraina har imponerat på mig. just därför att värden som nationell stolthet, frihet och broderskap verkligen betyder allt i en nation som kämpar - mot en övermäktig fiende - för sin överlevnad.

Snarare har väl de ukrainska nationalisterna medverkat till splittring och uppenbarligen delar inte en betydande andel av östukrainarna din åsikt i alla fall. Med de bombräder och övergrepp mot civila som skett i östukraina så har det ju skapats sår som kanske aldrig kommer att läka. Nej, den här flaggviftande provinsiella nationalismen ger jag inget för utan det är tydligt att den enbart är ett redskap för väst att utvidga sin maktsfär.
2015-01-04, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt

I övrigt så hoppas jag att ALLA frivilligbataljoner utreds grundligt för krigsbrott, nu misstänker jag att det kommer bli ganska tunnsått i åtalen då de flesta har skött sig bra, är väl kring Lughansk som det varit stökigast och det är väl i stort sett bara Aidar som pekats ut.

det där visar precis vad jag menar. det nya ukraina byggs av öppenhet och sammanhållning. landet står enat mot rysk aggression och under kriget har nationell stolthet bundit ihop ukraina.

rätta mig om jag har fel... men i turbulensen efter maidan tror jag inte du, eller många nationalister, hade varit lika öppen för granskning och samarbete med ukraina som stat? (då kändes det som SBU och inrikesstyrkor bråkade med nationalister var och varannan dag)

men sen separatisterna och ryssarna hotade landet blev ukraina mycket mer enat. det tycker jag är ett exempel på en hälsosam nationalism.
2015-01-04, 16:07
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Snarare har väl de ukrainska nationalisterna medverkat till splittring och uppenbarligen delar inte en betydande andel av östukrainarna din åsikt i alla fall. Med de bombräder och övergrepp mot civila som skett i östukraina så har det ju skapats sår som kanske aldrig kommer att läka. Nej, den här flaggviftande provinsiella nationalismen ger jag inget för utan det är tydligt att den enbart är ett redskap för väst att utvidga sin maktsfär.
Det som man alltid tycks glömma när man pekar finger och säger att Ukraina anfaller sin egen befolkning är att separatisterna använder den civila befolkningen som mänskliga sköldar när man placerar sitt artilleri bakom en skola eller några höghus, något som är i direkt strid mot internationell lag. Det är ju t.ex ingen slump att DNRs högkvarter finns i SBUs gamla högkvarter i Donetsk som ligger vart? Jo i centrum av Donetsk.

Nu vet jag inte om du någonsin besökt östra Ukraina, men det har inte helt otippat jag gjort och jag har pratat med de som bor i de städer jag besökt. De är väl inte direkt glada över att de bor i en krigszon men samtidigt förstår de varför det blev som det blev och i de områden som är befriade hänger Ukrainska flaggor och mer ofta än sällan kommer bybor eller stadsbor ut till vägspärrar eller militärkolonner med mat och idolbilder (kristna helgonbilder). I många fall är man rent utsagt glada att separatisterna är bortkörda då de spridit skräck bland de boende då de varit väldigt stränga med sina regler om att alla som hyser den minsta lojalitet mot Ukraina ska straffas. Sen finns det givetvis de som är pro-ryska i områdena, t.ex i Mariupol så samlades ett par hundra motdemonstranter när vi slog ut deras militanta del. Hur det ser ut i Donetsk just nu är väl svårt att säga men i Lughansk så börjar befolkningen bli mer än lovligt trött på hur de behandlas av ledningen, så även de nationalister som slagits tillsammans med LNR, varav vissa blivit mördade.

/Micke
2015-01-04, 16:32
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Det som man alltid tycks glömma när man pekar finger och säger att Ukraina anfaller sin egen befolkning är att separatisterna använder den civila befolkningen som mänskliga sköldar när man placerar sitt artilleri bakom en skola eller några höghus, något som är i direkt strid mot internationell lag. Det är ju t.ex ingen slump att DNRs högkvarter finns i SBUs gamla högkvarter i Donetsk som ligger vart? Jo i centrum av Donetsk.

Nu vet jag inte om du någonsin besökt östra Ukraina, men det har inte helt otippat jag gjort och jag har pratat med de som bor i de städer jag besökt. De är väl inte direkt glada över att de bor i en krigszon men samtidigt förstår de varför det blev som det blev och i de områden som är befriade hänger Ukrainska flaggor och mer ofta än sällan kommer bybor eller stadsbor ut till vägspärrar eller militärkolonner med mat och idolbilder (kristna helgonbilder). I många fall är man rent utsagt glada att separatisterna är bortkörda då de spridit skräck bland de boende då de varit väldigt stränga med sina regler om att alla som hyser den minsta lojalitet mot Ukraina ska straffas. Sen finns det givetvis de som är pro-ryska i områdena, t.ex i Mariupol så samlades ett par hundra motdemonstranter när vi slog ut deras militanta del. Hur det ser ut i Donetsk just nu är väl svårt att säga men i Lughansk så börjar befolkningen bli mer än lovligt trött på hur de behandlas av ledningen, så även de nationalister som slagits tillsammans med LNR, varav vissa blivit mördade.

/Micke

Fast du för ju fram samma argument som Israel gör när de slagit till mot Hamas. Hela situationen i Ukraina har barkat åt pipsvängen och skulden för det ligger inte på några separatister eller på Ryssland. Nej, skulden ligger på Kiev-regimen och de krafter i väst som såg till att det blev regimskifte. Det trepartsavtal som låg på bordet från början passade Ukraina, Ryssland och EU men inte USA som förstås var tvungna att lägga sin giriga näsa i blöt.
2015-01-04, 16:35
Medlem
Citat:

det blir bara mer och mer uppenbart att du blint följer en förbestämd agenda. det begränsar dig till datorskärmsblå floskler och konspirationsteoretiska generaliseringar. har du ens en endaste gång medgett ett fel hos dig, dina FB-nassepolare eller putins ryssland?

att du inte förstår ett dyft av ukraina och det som händer där är självklart. du har aldrig varit där och du har noll verklig erfarenhet av ukraina. så det vore mest klädsamt att sluta låtsas så mycket.

men mer anmärkningsvärt är att du inte verkar förstå vad nationalism innebär. nationalism är inte ett rollspel för "nationalister" med blödande fingertoppar och långa kamptexter på en handfull anonyma mötesplatser online. att vara en högljudd "nationalist" tryggt anonym bakom ett finurligt utklurat nom de guerre innebär inte att man förstår nationalism. utan bara att man förmodligen är för feg för att stå för sina åsikter i verkligheten... och att en ohälsosamt stor del av ens identitet är baserad på ett dygnetruntrollspelslajv med andra "nationalister" online.

i ukraina så finns en positiv nationalism. nationen har enat sig och alla står upp för varandra och sitt fosterland. jag är bekant med människor goda för hundratals miljoner som åkt till fronten. judar slåss tillsammans med pravyy sektor, fabriksarbetaren med en expresidents son. det civila samhället samlar in livsmedel, pengar, kläder, livräddningskit, drones, you name it, för att hjälpa dåligt utrustade soldater. restauranger långt borta i lviv tar extradricks för att skänka till de som drabbats av kriget. jag och många andra företagare donerar betydande belopp för att hjälpa sårade soldater, för att öka vårdkapacitet, för att barnhemsbarn räddas undan kriget i donbass (och erbjuds en ny tillvaro i odessa eller kherson). det finns väldigt få som snackar om adolf och NWO och liknande trams. men en väldigt stor del av ukraina, inklusive expats, är enat i en nationell känsla, en samhörighet, och en vilja att tillsammans stå emot rysk aggression.

det är fan i mig mycket mer nationalistiskt än alla löjliga diskussioner om att "ta över kommuner för att skapa svenska zoner" och liknande trams... den nationalism jag ser i ukraina är ärlig, den svenska är mestadels ett rollspel.

avslutningsvis så har opinionsundersökningar under de senaste dagarna visat att ukraina är enat (tror det var en handfull procent som ville se ryska lydstater). dessutom så visade det sig att i hjärtat av novorossiya (zaporizhzhia) och södra/östra oblasterna - per se inkluderade i den nyryska vanföreställningen - så är den största rädslan att man ska tas över av separatister/ryssar. i mariupol gick fan man ur huse för att demonstrera sin ukrainska solidaritet medan bomberna föll som tätast.

men - då jag vill avsluta objektivt - jag vet också att det finns spänningar och att det kommer att ta tid att läka såren efter kriget. men det finns en stark och positiv nationalism just nu i ukraina. utan den tror jag stora delar av ukraina hade varit förlorat nu.
2015-01-04, 16:36
Medlem
Är det rena inbördeskriget på gång i rebellkontrollerat område? Att konsolidera makten genom rena avrättningar och med hjälp av Ryssland bäddar ju inte för en normalisering som befolkningen så väl behöver. HRW rapporterar dessutom om ovanligt vidriga och grymma övergrepp som rebellerna utsätter civila i området för. Putin får tyvärr allt mer blod på sina händer genom att förse dessa rebellgrupperingar med vapen och "semestrande personal". Befolkningen har ju inte bett om att få nya herrar och kapa banden till centralmakten i Kiev. Får man nu ett "inbördeskrig i inbördeskriget" på halsen blir det väl inget avslut förrän Moskva byter ut makthavarna i Kreml så freden får en chans.
http://www.kyivpost.com/content/ukraine/abuse-torture-revealed-at-self-proclaimed-luhansk-peoples-republic-illegal-prison-376631.html
2015-01-04, 16:44
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Fast du för ju fram samma argument som Israel gör när de slagit till mot Hamas. Hela situationen i Ukraina har barkat åt pipsvängen och skulden för det ligger inte på några separatister eller på Ryssland. Nej, skulden ligger på Kiev-regimen och de krafter i väst som såg till att det blev regimskifte. Det trepartsavtal som låg på bordet från början passade Ukraina, Ryssland och EU men inte USA som förstås var tvungna att lägga sin giriga näsa i blöt.
Så du tycker att det är okej att placera artilleripjäser bakom dagis och liknande? Då bryr du dig inte om folket överhuvudtaget utan använder dem bara som en förevändning för att få rikta kritik mot den andra sidan.

Vidare så vill jag minnas att ingen var speciellt nöjd med uppgörelsen annat än ex. presidenten och några politiker som ville upprätthålla status noll. Folket ville bli av med ex presidenten, något annat var det aldrig frågan om, sedan kan man skylla det på USA bäst man vill.

/Micke
2015-01-04, 16:47
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Är det rena inbördeskriget på gång i rebellkontrollerat område? Att konsolidera makten genom rena avrättningar och med hjälp av Ryssland bäddar ju inte för en normalisering som befolkningen så väl behöver. HRW rapporterar dessutom om ovanligt vidriga och grymma övergrepp som rebellerna utsätter civila i området för. Putin får tyvärr allt mer blod på sina händer genom att förse dessa rebellgrupperingar med vapen och "semestrande personal". Befolkningen har ju inte bett om att få nya herrar och kapa banden till centralmakten i Kiev. Får man nu ett "inbördeskrig i inbördeskriget" på halsen blir det väl inget avslut förrän Moskva byter ut makthavarna i Kreml så freden får en chans.
http://www.kyivpost.com/content/ukraine/abuse-torture-revealed-at-self-proclaimed-luhansk-peoples-republic-illegal-prison-376631.html
Det där är nog en blandning av lögn och sanning för att ge staten LNR en legitim anledning att rensa ut ideologiska motståndare, men visst har separatister avrättat människor och varit brutala i sina metoder frågan är bara i vilken utsträckning det har skett.

/Micke
2015-01-04, 16:57
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Så du tycker att det är okej att placera artilleripjäser bakom dagis och liknande? Då bryr du dig inte om folket överhuvudtaget utan använder dem bara som en förevändning för att få rikta kritik mot den andra sidan.

Vidare så vill jag minnas att ingen var speciellt nöjd med uppgörelsen annat än ex. presidenten och några politiker som ville upprätthålla status noll. Folket ville bli av med ex presidenten, något annat var det aldrig frågan om, sedan kan man skylla det på USA bäst man vill.

/Micke

Jag konstaterar bara att dina argument är identiska med Israels gentemot palestinierna. Det kanske inte är någon slump heller. Det första trepartsavtalet som låg på bordet var samtliga parter nöjda med, men sen tvingades Janukovich att välja och valde "fel" sett ur västs synvinkel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in