Citat:
Ursprungligen postat av
DenLede
Fast ser du ens att jag försöker håna dig?
Vill du håna folk så varsågod. Jag skulle dock vilja hävda att det är ett ganska okristligt beteende. I bibeln var ju den som blev hånad Jesus själv, kanske du kan dra någon slutsats av det? Jag finner det lite roande faktiskt så du får gärna fortsätta försöka om det får dig att må bra. Fast hånar du andra skulle jag vilja uppmana dig att vara lite eftertänksam, andra kan ju ta illa upp.
Känner du innerst inne att du inte mår bra av att håna människor kanske du kan ta kontakt med någon via friends.se som kan hjälpa dig.
Citat:
Du lider ju av ett sorts andligt handikapp.
Jag vet inte vad du avser med ett andligt handikapp. Jag har svårt att se hur andlighet skulle passa in i ett allomfattande IQ-test. För mig är andlighet ett irrelevant påfund utan egentlig betydelse.
Citat:
Min teologiska modell???
Ja? Jag antar att du har en sådan? När jag tänker efter har t o m jag en. Den ser ut ungefär såhär: det finns inget som tyder på att det finns en gudomlig entitet och alltfler frågor där svaren förut tillskrevs denna entitet har vi nu besvarat genom ökad kunskap om den naturvetenskapliga världen. Följden blir att det med en väldigt stor sannolikhet inte existerar någon gudomlighet som den ofta beskrivs enligt de vanliga teologiska förklaringsmodellerna.
Citat:
Jag försöker ju bara få fram vad du tror på och försöker förklara? Det är ju som att prata med en vägg där.
Jag tror på mycket, men kanske inte inom det metafysiska området.
Citat:
Lär mig något du som är bättre vetande?
Jag är rädd att du får vara mer specifik än så, men jag kan bjuda på en rolig en: jorden är den enda planeten som inte blivit uppkallad efter en gud.