2015-01-03, 20:19
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hull
Förmodligen Ad hoc premiss och falsk dikotomi

Moral är utifrån ett mänskligt perspektiv och därmed endast förknippad med Gud om denne Gud är definierad av människan att göra det. Gud för oss är ett mänskligt koncept med många olika definitioner och går att exkludera helt från moraliska regler då moral även det är utifrån ett mänskligt perspektiv. Moraliska skyldigheter gentemot andra människor är en social nödvändighet för att undvika konflikt och illvilja. Det är till godo även utan något Gud koncept.

Men ett Gud koncept kan förstärka tvånget att följa moraliska regler, vilket gör Gud konceptet verkligt och effektivt när offren tror på detta som något verkligt. Gud konceptet skapar en virtuell härskare som styr med järnhand och ser allt. Ungefär som vi tror på papperspengars värde.

Men att lura någon att tro på något som inte finns i verkligheten kommer sannolikt leda till felaktiga beslutsunderlag och därmed i högre grad elände, krig och förintelse.

Som mänskligt koncept existerar Gud och har effekt på IQ befriade själar som gör vad de blir lurade att göra. Detta kan vara effektivt tidsfördriv för psykopatiska ledare, men gynnar sällan de stackars troende.

I det fall det gynnar de troende är när deras tro innebär upplevd trygghet, pacificering och moral gentemot varandra och andra. Det är dock få religioner som verkligen bevisat att de klarar att tillhandahålla detta för de troende. Det är dock förmodligen oerhört skadligt för den fria viljan och mänsklighetens utveckling mentalt och intellektuellt eftersom det tvingar oss tro att vi vet saker som ibland inte är helt eller överhuvudtaget sant.
Man bör vara på sin vakt som troende. Går ju att sälja in vilka morbida idéer som helst vilket dom följer då vissa av dem tror att man ska följa sin tro blint. Den blir ju alltså prövad hela tiden.
Det borde väl vara ett förakt mot skapelsen om man agerar IQ-befriat.
Citera
2015-01-03, 20:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Det är mycket sådant från dig numer. Du brukade ju kunna komma med lite underfundiga ateistiska kommentarer här på forumet.

Citat:
Huvudsaken, är om jag förstått det rätt, är att du vill känna dig smartare än andra människor?
Något sökande efter svar var aldrig aktuellt från din sida?

Aaaah. Pop-psykologin och "arguments from ignorance" kickar in.
Citera
2015-01-03, 20:22
Medlem
Ministry.of.Truths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av power.rangers
Jag tror att Gud är något man hittade på innan man förstod bättre hur världen fungerade, och som via tradition/böcker har förmedlats vidare till oss idag. Religionen skapades dels som en förklaring till alltets uppkomst, dels som en tröst för att det skulle finnas något mer efter det korta liv vi lever. Men det finns ännu en förklaring anser jag, nämligen att skapa vad man ansåg vara moraliska regler och lagar för att på så sätt kunna styra människor. Dessa regler har ju varit både på gott och ont, men att de idag skulle tillföra något i ett modernt och utvecklat samhälle, har jag svårt att se.

Alla ni som är kristna, judar, muslimer.. Vad är det som får er att tro på gud?
Jag är inte ute efter att hacka ner på någon, men man undrar ju.
Är det verkligen så farligt att dö att man så intensivt måste intala sig själv att döden inte är slutet?
Och allt det här med att alla arkeologiska bevis osv. Det är ju sedan länge bevisat att alla dessa skapelseberättelser osv är rena sagor, eller hur ser ni på det? Jag undrar.. Är de sanning för dig? Jag vill inte vara nedlåtande med "sagor", men jag vet inte riktigt vad jag ska kalla det, ska vi säga "dåtidens förklaring"

att det inte finns bevis för gud, är inte samma sak som att det finns bevis för motsatsen.

att det för 30 år sedan inte fanns bevis för existensen av en stjärna i ett solsystem långt bortom vår möjlighet att se, innebär inte att det fanns bevis för att denna stjärna inte fanns, det innebär heller inte att stjärnan som sådan inte fanns, det innebar just endast att vi inte hade några bevis för dess existens. och med rymdens storlek i betraktelse kan man nog med säkerhet säga att det finns mer där ute som vi INTE har bevis för, än vad vi har bevis för....
Citera
2015-01-03, 20:26
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Kan ju ha rätt än då fast du tror att man vinner argumentationer genom att klistra epitet på dem.
Ja, jag gjorde det igen. Fast på dig.
Citera
2015-01-03, 20:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ministry.of.Truth
att det inte finns bevis för gud, är inte samma sak som att det finns bevis för motsatsen.

att det för 30 år sedan inte fanns bevis för existensen av en stjärna i ett solsystem långt bortom vår möjlighet att se, innebär inte att det fanns bevis för att denna stjärna inte fanns, det innebär heller inte att stjärnan som sådan inte fanns, det innebar just endast att vi inte hade några bevis för dess existens. och med rymdens storlek i betraktelse kan man nog med säkerhet säga att det finns mer där ute som vi INTE har bevis för, än vad vi har bevis för....

Helt korrekt. Ofalsifierbarhet är bara spekulativ metafysik.
Citera
2015-01-03, 20:29
Medlem
DenLedes avatar
Citat:

Du har givetvis rätt.
Har du slängt ett öga än på mikrokosmos? Är ju lika stort som det vi ser där ute i rymden.
Vi är ju giganter i förhållande till atomer och kvarkar.
Citera
2015-01-03, 20:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Kan ju ha rätt än då fast du tror att man vinner argumentationer genom att klistra epitet på dem.
Ja, jag gjorde det igen. Fast på dig.

Spekulera du bara allt du orkar. Men försök hålla en viss verklighets-relation också.
Citera
2015-01-03, 20:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du har givetvis rätt.
Har du slängt ett öga än på mikrokosmos? Är ju lika stort som det vi ser där ute i rymden.

Falsk analogi.
Citera
2015-01-03, 20:33
Bannlyst
Citat:
Falsk analogi.
cirkelargument
Citera
2015-01-03, 20:36
Medlem
Ministry.of.Truths avatar
Citat:
Du har givetvis rätt.

jo, fast mikrokosmos är väl ändå en del av det "vanliga" kosmos?
Citera
2015-01-03, 20:38
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
jo, fast mikrokosmos är väl ändå en del av det "vanliga" kosmos?
Jo, ville bara att du skulle notera skillnaden. Är ändå lätt för människan att tappa andan över universum och dess fysiska storhet men ändå glömma det lilla.
Citera
2015-01-03, 20:52
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Jo, ville bara att du skulle notera skillnaden. Är ändå lätt för människan att tappa andan över universum och dess fysiska storhet men ändå glömma det lilla.

Kosmos är förmodligen oändligt i båda storleks riktningarna. Det här med storlek är väldigt intressant eftersom det är starkt relaterat till våra naturlagar. Vi förstår dock inte alla krafter och kan inte se det yttersta makrokosmos lika lite som vi kan se det innersta mikrokosmos. Tidshastigheten i relation till de komplexa systemens storlek eller domän är också så enorm skillnad på att det blir nästan omöjligt för människan att verkligen förstå vad som händer.

Står tiden still i yttersta makrokosmos och kan därmed aldrig nås? Går tiden evigt fort i innersta mikrokosmos och kan därmed aldrig nås? Är det egentligen bara så att vi befinner oss i båda samtidigt om vi tittar extra noga åt båda hållen samtidigt? Detta har jag sysslat med en hel del ...

Senast redigerad av Hull 2015-01-03 kl. 21:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in