2015-01-03, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Henry Olofsson är i Skandias reception från 2300 och därmed måste han se om det är någon som följer med Stig Engström ut genom dörrarna vid utstämplingen 2319. Anette Kohut har enligt HO försvunnit ner i omklädningsrummet när SE är på dyker upp.

Nej hans ser ingen passera ut och man kan inte heller se platsen där man "stämplar ut". Det är fullt möjligt och till och med troligt att händelsen då de pratar är tidigare! Som Henry sade i förhör var hon alltid snabb att byta om och sticka. Dissekerar man detta ordentligt med flera vittnesförhör kanske det visar sig förhastade slutsatser som du drar. SE:s utloggning korrelerar t ex bra med att AK ses lämna i bil.
Citera
2015-01-03, 11:44
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det hela handlar om att denne mentalt förberett sig att handla rationellt och ser brottet som rättfärdigt. De allra flesta av oss är kapabla att göra sådant men föredrar att se oss som inkapabla. T ex Knutbymorden utfördes av personer med liten vapenerfarenhet med framstår ändå som kallblodiga avrättningar.

Knutbymorden är ju verkligen ett speciallfall där dessutom flera viktiga komponenter finns med; isloerad person, starkt pådrivande person som hon är beroende av, redan "troende" vilket gör att det finns en bra bas att bygga på för Helge Fossmo eller vad *** han hette, anstiftaren. Sådana möjligheter växer inte på träd, och Fosmo hade nog planerat detta noga.

Som jag skrev innan: Anders Behring Brevik visade tydligt att till synes helt oförargliga figurer kan begå fruktansvärda handlingar. Men inte rakt upp och ned. Det kräver förberedelser. Det finns förståss inget som hindrar SE att ha genomgått sådana, men det finns, vad jag vet, inget som talar för det.
Citera
2015-01-03, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Knutbymorden är ju verkligen ett speciallfall där dessutom flera viktiga komponenter finns med; isloerad person, starkt pådrivande person som hon är beroende av, redan "troende" vilket gör att det finns en bra bas att bygga på för Helge Fossmo eller vad *** han hette, anstiftaren. Sådana möjligheter växer inte på träd, och Fosmo hade nog planerat detta noga.

Som jag skrev innan: Anders Behring Brevik visade tydligt att till synes helt oförargliga figurer kan begå fruktansvärda handlingar. Men inte rakt upp och ned. Det kräver förberedelser. Det finns förståss inget som hindrar SE att ha genomgått sådana, men det finns, vad jag vet, inget som talar för det.

Precis, motivation och mental förberedelse kan få nästan vem som helst att bli en kall mördare och affekt, sinnesförvirring eller droger kan få vem som helst till oplanerad dråpare eller mördare.

De flesta vill tro att de själva inte är kapabla och att de som gör det är "sjuka". Sanningen är att de flesta av oss är kapabla under rätt förutsättningar.

Ett fåtal söker våldet eller maktutövande och de är mycket ofta personlighetsstörda (i dagligt tal psykopater) vilket inte är en sjukdom. Vanligare är att de är chefer eller företagare än våldsverkare dock. Kännetecknas av oförmågan till medkänsla.
Citera
2015-01-03, 12:00
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Nej hans ser ingen passera ut och man kan inte heller se platsen där man "stämplar ut". Det är fullt möjligt och till och med troligt att händelsen då de pratar är tidigare! Som Henry sade i förhör var hon alltid snabb att byta om och sticka. Dissekerar man detta ordentligt med flera vittnesförhör kanske det visar sig förhastade slutsatser som du drar. SE:s utloggning korrelerar t ex bra med att AK ses lämna i bil.

Så du menar att receptionen inte skulle ha en kamera över inpasseringen? Varit där och kollat? Måste vara en huvuduppgift för vakten i receptionen att se vilka som passerar in och ut på Skandia .
Även om AK lämnar platsen i bil eller motorcykel ändrar det inte på det faktum att om Skandiahuset ska vara centralt i MOP förutsätter det att GM vet att paret Palme går söderut eller någon form av mötesscenario.
Citera
2015-01-03, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Så du menar att receptionen inte skulle ha en kamera över inpasseringen? Varit där och kollat? Måste vara en huvuduppgift för vakten i receptionen att se vilka som passerar in och ut på Skandia .
Även om AK lämnar platsen i bil eller motorcykel ändrar det inte på det faktum att om Skandiahuset ska vara centralt i MOP förutsätter det att GM vet att paret Palme går söderut eller någon form av mötesscenario.

Det kan vara en tillfällighet som spelar i händerna. Eftersom man tidigare genomfört promenader hemåt så är det dessutom något som en hitgrupp bör ha kalkylerat med som en av 3-4 alternativ. Även den mest välplanerade verkligheten innehåller tillfälligheter!

Kamerorna är i första hand till för att ta emot och identifiera de som kommer dit. Ingen inspelning! Är nog mest en tillfällighet om man ens tittar på en utpassage särskilt om man väntar sig den. Och vad kan man faktiskt se av den som ger sig av?

När det gäller AK kan man bara säga att det var hennes bil t ex.
Senast redigerad av boboslacke 2015-01-03 kl. 12:08.
Citera
2015-01-03, 12:04
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julius19
Vem är egentligen denne Tomas Fischer som Jallai/eventuellt GW pekar ut? Samme finansman som finansierar Ebbe Carlssons turer... Affärer med Eric Penser på 70- talet, bokförläggare... Stasiagent?!
Vore ju en härlig krydda till Ebbeaffären

Eric Penser var väl inblandad i Borfors via Nobel?
Praktiskt då med kontakter i DDR när man skall smuggla sina varor den vägen.

Att SR och SvT är fullt av gamla komunister är ju ingen nyhet. Så har det sett ut på många mediaredaktioner. Gunnar Ekberg tar upp detta i förbifarten i sin utmärkta bok "Dom skall ju ändå dö".
Fortfarnade gott om anti-demokrater på landets mediaredaktioner, det såg vi tydligt i samband med ABBs terrordåd i Norge. Många "journalister" är helt enkelt inte demokrater, utan står för åsiktsdiktatur. Lögnen är deras bästa vän.
Citera
2015-01-03, 12:16
Medlem
Kan det numera destruerade Stasiarkivet innehållit svaret på denna gåta?
Citera
2015-01-03, 12:38
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Kan det numera destruerade Stasiarkivet innehållit svaret på denna gåta?

För mig mycket tveksamt. Men däremot hade vi hittat ett antal namn som redan nämnts i tråden. Som Stasiagenter eller som hade nära kontakter med DDR.
Citera
2015-01-03, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chicko1963
Var det inte någon som iaktog en man vid busshållplatsen vid Grand och även vittnen vid Grand, och att mannen var klädd som SE "keps, stålbågade glasögon, rock". Tror första iaktagelsen var vid 9-tiden.

Ett tips. Ladda hem granskningskommissionen, där står det mesta.
Eller läs några av Gunnar Walls böcker.
Citera
2015-01-03, 14:43
Medlem
Denna teori har säkert dryftats många gånger tidigare, men här är min hemsnickrade teori om MOP:

En "Lee Harvey Oswald-typ" i periferin av någon sammanslutning som ville visa att han var något för de han såg upp till. En "lone wolf". Han ville göra ett avtryck i historien. Ett alldeles eget avtryck och eventuellt inspirera och imponera med det.

En rätt misslyckad individ som hade svårt att hitta "hem". Han rörde sig i periferin av miljöer som är på ytterkanten politiskt. Antingen vänster eller höger, kan vara både och. Lee Harvey Oswald var marxist ut i fingerspetsarna. Det mest underliga med Lee Harvey Oswald var att han verkade tro att han skulle klara sig undan. Han lyckades utföra dådet, men hade ingen plan på hur han skulle klara sig undan alls.

Den som mördade Lennon och den som försökte mörda Reagan var ju inte tillräkneliga. Psykiskt instabila individer utan reella kopplingar till någon politisk organisation eller med någon politisk agenda.

I fallet Anna Lindh fanns det politiska kopplingar, men dådet utfördes av en psykiskt instabil individ utan någon reell koppling till någon extremistmiljö eller i alla fall i samarbete med någon extremistorganisation.

Denna vildhjärna körde helt på eget bevåg och sedan kommer han tillbaka till sin "grupp", stolt som en katt som fångat en råtta till husse och matte. De får panik, för de har bara pratat om att OP borde avrättas, de har aldrig menat allvar till en enda %. Det är där många går fel i palmehatet, att säga att OP borde skjutas är en sak, en helt annan att verkställa det eller ens planera det. Det ena är mer av en metafor för den uppgivenhet man känner över politiken och det andra att på riktigt planera ett mord på statsministern ligger på ett helt annat hyllplan. Jag önskar att fler i denna tråd kunna lära sig att se skillnad på att slänga ur sig det och att mena det. Någon som verkligen vill det sitter inte på ett café som VG och slänger ur sig palmefientliga kommentarer. Den som vill utföra det, gör det istället och håller käft. Se på Lee Harvey Oswald!

Denna "Lee Harvey Oswald-kopia" får sedan av den "gruppen", som fått total panik över att kopplas samman med denna mördare, antingen en betald semester till Argentina eller blir tippad över bord från en Ålandsfärja. Med andra ord, antingen hjälp med en flytt till en säker och isolerad miljö eller tystad. Sedan kan ju GM bli tystad utomlands lite snyggt.

Denna "grupp" håller naturligtvis käften, de vet att de aldrig kommer lyckas gå fria för misstankar om en "mördarkonspiration" om detta kommer ut. De vill inte smutsa ned sig själva eller sin politiska flygel med detta. Om GM sedan tysta lite snyggt, så är hemligheten välbevarad. Det finns ingen i gruppen som någonsin skulle vilja öppna käften för de 50 miljonerna. Dels för att det inte finns bevis, dels för att det skulle spilla över på honom själv och att 50 miljoner inte skulle räcka till för att överleva ett svek.

Eller så ligger GM bara lågt och håller käften och inväntar sin död, då han i sitt bankfack har revolvern och ett "politiskt testamente".

Denna konspirationsteori har inga jag inga bevis eller riktiga belägg för. Alls. Det är bara en teori.
Den passar in på både vänster- och högerextremister och jag har hämtat uppslag från JFK-mordet, Anna Lindh-mordet, John Lennon-mordet och attentatet mot Ronald Reagan. Jag tänker även på personer som UNA-bombaren, Timothy McVeigh och Behring-Breivik. De var enstöringar som ville lämna ett avtryck i historien och gjorde det av ideologiska skäl.

Jag tror stenhårt på denna teori.
Skulle förklara mycket.
Jag tror inte på stora organiserade konspirationer alls.

Stay Behind, AGAG, SÄPO och Baseball-ligan får mig bara att småle och skaka på huvudet åt foliehattsteorier för småpojkar. Det skulle dock kunna vara någon i periferin i dessa miljöer, men att det skulle vara en konspiration av en större och organiserad omfattning tror jag inte alls på.

Vad tror ni om detta hemmabygge?

Och vem vet, det kanske dyker upp ett "politiskt testamente" som Behring-Breiviks vid GM:s död?

Senast redigerad av AdmiralCanaris 2015-01-03 kl. 14:57.
Citera
2015-01-03, 15:22
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdmiralCanaris

Denna konspirationsteori har inga jag inga bevis eller riktiga belägg för. Alls. Det är bara en teori.
Den passar in på både vänster- och högerextremister och jag har hämtat uppslag från JFK-mordet, Anna Lindh-mordet, John Lennon-mordet och attentatet mot Ronald Reagan. Jag tänker även på personer som UNA-bombaren, Timothy McVeigh och Behring-Breivik. De var enstöringar som ville lämna ett avtryck i historien och gjorde det av ideologiska skäl.

Jag tror stenhårt på denna teori.

Du gick stenhårt in i denna tråd med att det var RAF/PKK bakom dådet och dissade teorier om högerextremism.... men nu kan det alltså vara högerextremister ändå?
Citera
2015-01-03, 15:58
Medlem
mvagrippas avatar
Innan Ingemar Krusell Blev Pettersson-spårets språkrör trodde han på en konspiration av nordeuropéer som anstiftare till MOP. I Polistidningens majnummer 1986 utvecklade han sin teori som innefattade bl a tre flyktbilar.

Detta talar för att IK måste läst SÄPO-PMet från april samma år där en övervakning av Olof Palme före mordet slås fast. I så fall skulle folk inom PU tagit del av detta innan det registrerades officiellt 19890521.
Senast redigerad av mvagrippa 2015-01-03 kl. 16:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in