2014-12-31, 03:13
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Jaha, då skall vi se...

Du menar alltså att intellektualism innebär att man blint litar på en expert utan att ifrågasätta, som du gör, och att antiintellektualism, kunskapsförakt och fundamentalism skulle vara att man ifrågasätter och väger de argument som framförs, som jag och Mace2442 försöker göra...
Hördu, jag tror jag rest my case now! Du har bevisat för alla vilken tröstlös kälkborgare du är. Att tänka själv är inte att visa kunskapsförakt, så länge som man så objektivt man kan värderar de argument som framförs. Detta har jag sökt göra och kommit fram till att åklagaren inte var i närheten av bevis för en fällande dom.

Dessutom så blev ju din älskade Mörnland till sist närmast ett försvarsvittne, som ovan redogjorts för,
Taxichauffören som inte bara vet hur bilen skall styras, utan än bättre hur Sverige skall styras. Frisören som när han klipper hår löser världproblemen. Läktargrannen på fotbollsmatchen som vet mycket bättre än domaren på plan hur matchen skall dömas. Vi har alla råkat ut för dig besserwisser. En odräglig typ som i brist på elementär kunskap och insikt tror sig veta bäst.

Här i tråden har du varit det ultimata exemplet av den typen. Med som bäst Wikipediakunskaper har du stolt presenterat din egen tvålteori och andra tokigheter enligt en lycklig Åsa-Nisse teori om att var och en är sin egen bästa dräng.

Har du inte märkt att du inte fått något medhåll och erkännande från de på din sida? Kunde inte det vara en väckarklocka? Trots ditt tvålsvammel inte ett tvålord, varken i domen eller i tråden.

Du verkar inte ens ha förstått varför alla inlägg om evangelium enligt Mörnland leder tillbaka till dig trots att det var jag som började skoja om evangelium enligt Mörland. Fundera på det.
Citera
2014-12-31, 03:48
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Jag vet att jag har läst det fetade flera gånger innan. Men har egentligen inte reagerat på
det förrän nu. Detta borde ju då innebära att det inte var koksaltdroppet som fick hjärnan
att "försvinna". Eller var det så pass nära inpå droppet iallafall? Kommer inte ihåg
tidsrymden nu såhär många år efteråt, så jag ber om ursäkt på förhand om jag virrat
till det hela.
Du är förlåten. Fakta har aldrig varit din starka sida och vi har alla vetat att du inte haft så bra koll. Det är mer din nonchalanta överlägsenhet och spydighet som varit din styrka i tråden. Inte att förglömma din känsla för skvaller. Det sagt med all respekt.

Om det var den förtida födseln, koksaltdroppet eller annan felbehandling som fick hjärnan att försvinna lär vi aldrig få veta. Vad vi vet är att det är omständigheterna runt detta som föräldrarna ville ha utrett i sin anmälan och inte de sista timmarna i flickans liv.
Senast redigerad av eloge 2014-12-31 kl. 04:03.
Citera
2014-12-31, 05:21
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severus
Jaha ja det säger du. Och när hölls dessa förhör och vad innehöll de konkret.
Utan att minnas exakta datum så hölls de i en rimlig tid efter att brottsmisstanke uppkommit. Det konkreta innehållet kan var och en bedöma då de är offentliga.

Sammantaget så stämmer de väl överens med ett möjligt förlopp där läkaren sprutade en dödlig dos thiopental i flickan samtidigt som hon lyssnade på att hjärtslagen skulle ta slut.

En procedur som säkerställer att hjärtat slutat slå fortgår i åtminstone två minuter efter sista uppfattade hjärtslagen. Nu kommer det viktiga, avgörande och förklarande. En ansvarsfull läkare som en gång beslutat sig för att ända en människas liv fortsätter så klart att spruta in medlet i upp till de två minuterna som krävs. Allt annat vore fruktansvärt oetiskt och oansvarigt. Injektionen fortgår tills patienten kan dödförklaras vilket de facto är efter patienten dog.

Efter att hjärtat slutat slå i upp till två minuter fylls det venösa systemet under tryck med thiopental. Det kunde förklara mätvärdet.
Citera
2014-12-31, 10:16
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Taxichauffören som inte bara vet hur bilen skall styras, utan än bättre hur Sverige skall styras. Frisören som när han klipper hår löser världproblemen. Läktargrannen på fotbollsmatchen som vet mycket bättre än domaren på plan hur matchen skall dömas. Vi har alla råkat ut för dig besserwisser. En odräglig typ som i brist på elementär kunskap och insikt tror sig veta bäst.

Här i tråden har du varit det ultimata exemplet av den typen. Med som bäst Wikipediakunskaper har du stolt presenterat din egen tvålteori och andra tokigheter enligt en lycklig Åsa-Nisse teori om att var och en är sin egen bästa dräng.

Har du inte märkt att du inte fått något medhåll och erkännande från de på din sida? Kunde inte det vara en väckarklocka? Trots ditt tvålsvammel inte ett tvålord, varken i domen eller i tråden.

Du verkar inte ens ha förstått varför alla inlägg om evangelium enligt Mörnland leder tillbaka till dig trots att det var jag som började skoja om evangelium enligt Mörland. Fundera på det.

Clodius och Eloge delar en taxi från från Stockholms innerstad till Arlanda. Vid Norrtull tar taxis av på essingeleden söderut.
"Vart är du på väg? Du kör åt fel håll," säger Clodius till taxichauffören.
Eloge hyschar och säger "Taxichaufören är expert. Han vet hur man skall köra"

Jaha.... När det inte funkade med fundamentalist och antiintellektuell så har alltså Eloge hittat på ett nytt okvädningsord för den som resonerar och analyserar argument - besserwisser, den här gången... Förallandel, det är väl lite bättre ordval, men du kommer ändå inte undan kritik för ditt kälkborgartänkande: att tro blint på en expert utan att ifrågasätta. ("EVANGELIUM ENLIGT MÖRNLAND" är din formulering inte min!)

Dessutom har du naturligtvis fel om att jag inte skulle ha medhåll. Du är så vitt jag vet den enda som inte anser att man skall ifrågasatt argument, och i mina tankar av representativitet av proven har jag medhåll bland annat av Hamilkar, och hittills har ingen presenterat något bevis på att provet skulle vara representativt.

Du å andra sidan har bara medhåll av PCuri i ditt stalkande av en troligtvis helt oskyldig - och frikänd- läkare.
Senast redigerad av Clodius 2014-12-31 kl. 11:07.
Citera
2014-12-31, 11:01
Medlem
Citat:
Utan att minnas exakta datum så hölls de i en rimlig tid efter att brottsmisstanke uppkommit. Det konkreta innehållet kan var och en bedöma då de är offentliga.

Sammantaget så stämmer de väl överens med ett möjligt förlopp där läkaren sprutade en dödlig dos thiopental i flickan samtidigt som hon lyssnade på att hjärtslagen skulle ta slut.

En procedur som säkerställer att hjärtat slutat slå fortgår i åtminstone två minuter efter sista uppfattade hjärtslagen. Nu kommer det viktiga, avgörande och förklarande. En ansvarsfull läkare som en gång beslutat sig för att ända en människas liv fortsätter så klart att spruta in medlet i upp till de två minuterna som krävs. Allt annat vore fruktansvärt oetiskt och oansvarigt. Injektionen fortgår tills patienten kan dödförklaras vilket de facto är efter patienten dog.

Efter att hjärtat slutat slå i upp till två minuter fylls det venösa systemet under tryck med thiopental. Det kunde förklara mätvärdet.
Tvärtom vad du skrev så hölls alltså dessa förhör efter att alla inblandade på det mest dramatiska sätt fått klart för sig att åklagaren drev detta som ett mordåtal. Precis som jag trodde.

Sedan skulle jag uppskatta om du kunde ge litet mera precisa beskrivningar av vad som sades jämfört med under rättegången och av vem. Hur ändrade t.ex. de bägge föräldrarna sina vittnesmål. Och hur agerade åklagaren mot dem då.
Citera
2015-01-02, 18:40
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severus
Tvärtom vad du skrev så hölls alltså dessa förhör efter att alla inblandade på det mest dramatiska sätt fått klart för sig att åklagaren drev detta som ett mordåtal. Precis som jag trodde.

Sedan skulle jag uppskatta om du kunde ge litet mera precisa beskrivningar av vad som sades jämfört med under rättegången och av vem. Hur ändrade t.ex. de bägge föräldrarna sina vittnesmål. Och hur agerade åklagaren mot dem då.
Du kanske inte vill fatta och då är det inte mycket att göra åt det men förhören hölls alltså efter att brottsmisstankarna uppstått men före att de var allmänt kända.

De närmare detaljerna kan du läsa in dig på själv så slipper du misstro någon.
Citera
2015-01-02, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
PCuri har lika svårt att ta till sig fakta som vanligt, så jag får dessvärre upprepa:

1) De "bästa" vittnesmålen, dvs de som borde minnas bättre än någon annan hur flickan dog, lägger en avsevärd tidsperiod mellan den sista flushningen och flickan död, och därmed faller egentligen åklagarens gärningsbeskriving.

2) Thiophetnalsprutorna på salen och dess eventuella destruktion har inte mer än möjligen svagt indicievärde ety det finns mer thiopenthal i universum än det som fanns i sprutorna. Det thiopenthal som fanns i flickan kom med största sannolikhet från annan källa.

3) Ja, det slarvades med journalföring på ALBS. Än sen?

Jag jobbar inom sjukvården. Att förstöra/kassera läkemedelsrester är rutin (vad ska man annars göra med ej brukbara läkemedel såsom injektionsvätskor?). Att glömma, alternativt inte hinna med, att journalföra läkemedelsadministreringar är också vanligt när man har stressiga dagar. Efter vad barnläkaren berättat i P3:s dokumentär var dagen då flickan dog helt kaotisk.
Citera
2015-01-02, 22:28
Medlem
Citat:
Du kanske inte vill fatta och då är det inte mycket att göra åt det men förhören hölls alltså efter att brottsmisstankarna uppstått men före att de var allmänt kända.

Här finns datum och lite innehåll i de första förhören med släkten:
(FB) Barmhärtighetsmord? Läkare friad av Solna Tingsrätt 21/10 -11

Den 10/3 hade Peter Claeson med fler lagt fram sin linje på DN Debatt.
http://www.dn.se/debatt/horribelt-lagercrantz/
Senast redigerad av nono2 2015-01-02 kl. 22:34.
Citera
2015-01-02, 23:07
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Här finns datum och lite innehåll i de första förhören med släkten:
(FB) Barmhärtighetsmord? Läkare friad av Solna Tingsrätt 21/10 -11

Den 10/3 hade Peter Claeson med fler lagt fram sin linje på DN Debatt.
http://www.dn.se/debatt/horribelt-lagercrantz/
Tack! Det kan stämma bra att förhören hölls tiden runt 18/2 en god tid innan misstankarna blev offentliga.
Citera
2015-01-03, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raus_bitte
Jag jobbar inom sjukvården. Att förstöra/kassera läkemedelsrester är rutin (vad ska man annars göra med ej brukbara läkemedel såsom injektionsvätskor?). Att glömma, alternativt inte hinna med, att journalföra läkemedelsadministreringar är också vanligt när man har stressiga dagar. Efter vad barnläkaren berättat i P3:s dokumentär var dagen då flickan dog helt kaotisk.

Mja, men om läkaren påstår att hon destruerat tiopentalsprutan på 10 ml, för vilken hon mindes tiopentalkoncentrationen, OANVÄND så är detta en väldigt central information i det här sammanhanget om man mäter upp en tiopentalhalt som är mer än 100 ggr högre än vad som skulle kunna förklaras av eventuella, EJ JOURNALFÖRDA tiopentalsprutor.

Apropå de eventuella, ej journalförda tiopentalsprutorna så kan vi också konstatera att den läkare som dagen innan babyn dog skall ha gett denna spruta tydligt mindes att han INTE gett någon spruta. Han hade dock inte kallats till tingsrättsförhandlingarna som vittne. Övriga, tidigare eventuella tiopentalinjektioner längre tillbaka i tiden skulle enligt rättens/Socialstyrelsens oberoende expert Mörland vara av försumbar betydelse. Litet lustigt förresten med hela tre icke journalförda tiopentalinjektioner på raken under flera dagar. Det var tydligen inte kaos bara den dag babyn dog i så fall. Det var dock så pass litet kaos att läkaren som dagen innan babyn dog eventuellt skulle ha gett babyn en tiopentalspruta tydligt mindes att han inte gett någon sådan spruta .
Citera
2015-01-03, 01:13
Medlem
rogerks avatar
än en gång
journalen är ingen juridisk dagbok
journalen är ett anteckningsdokument där man skriver vad som har hänt, av väsentlig art/avvikande händelser så att senare vårdpersonal skall kunna se vad som är gjort o vad dom kan tänkas göra.
När jag hade oturen att behöva vara på en neonatalavdelning användes tiopental i princip hela tiden och sprutan låg alltid redo.
Citera
2015-01-03, 12:31
Medlem
Citat:

Tjae du du kommer med så pass konstiga påståenden, konstiga då du verkar vara den enda i landet inklusive åklagarna som känner till och reagerat på detta, att begäran om precisering förefaller rimligt.

Vi tar det från början.

Vilka förhördes innan VL greps och lämnade då dylika uppgifter. Uppenbarligen inte Uskan. Föräldrarna möjligen men någon mer öht.

Hur ändrade föräldrarna sina uppgifter?

Varför agerade inte åklagaren under processens gång. T.ex. Genom att läsa upp förhören och fråga utifrån dom, vilket är tillåtet.

Samt inte minst intressant. Finns det någonstans en förklaring till varför en åklagare som har vittnesmål om hur bäbisen dog under injektion av läkaren samt analysresultatet drar bena efter sig under flera månader i stället för att drämma till med ett åtal. Att svara ordentligt på dessa frågor skulle kräva en bråkdel av den energi du lagt ner hittills. Sedan avgör jag själv om jag vill kolla något vid själva källan.
Senast redigerad av severus 2015-01-03 kl. 12:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in