2015-01-02, 19:26
Medlem
Tänkte köpa fler aktier till min utdelningsportfölj ! Hjälp!

Som rubriken lyder så vill jag köpa nya aktier till min utdelningsportfölj!

De aktierna jag har idag är:

Castellum

NCC B

Hennes & Mauritz B

Swedbank A

The Coca-Cola Co

Aktier jag har tittat närmare på senaste tiden:

Johnson & Johnson direktavkastning 2,68 %

AT&T direktavkastning 5,6 %

Nordea Bank direktavkastning 4,1 %

TeliaSonera direktavkastning 5,9 %

Protector Forsikring direktavkastning 4,4 %

Northwest Healthcare direktavkastning 8 %

Tankar ? förslag ?
Citera
2015-01-02, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osten89

Castellum

NCC B

Hennes & Mauritz B

Swedbank A

The Coca-Cola Co

Tankar ? förslag ?

Resonerar likadant, Nordea verkar som det enda vettiga bankalternativet just nu. Ska analysera närmare under vintern innan jag bestämmer mig, på dessa prisnivåer så är det ingen brådska att gå in.

Om du älskar utdelningar kanske Realty Income (O) är något för dig? I runda slängar 4% utdelning, och utbetalningen sker varje månad. Är lite sugen, men förstår mig inte på s.k. REITs tillräckligt för ta position.

Något oljebolag kanske, fina priser nu. Bonheur har nästan 10% utdelning på nuvarande nivåer. Jag gick in med en liten post i dem.
Citera
2015-01-02, 20:58
Medlem
Tittat på Acando, de har en hög utdelning dock är aktien ganska dyr nu. Nordnet lär ha en betydligt högre utdelning nästa år än tidigare så det är ett alternativ att begrunda.
Citera
2015-01-02, 21:08
Medlem
Citat:

Castellum

NCC B

Hennes & Mauritz B

Swedbank A

The Coca-Cola Co

Tankar ? förslag ?

Kollat in lovisagruvan?
Citera
2015-01-02, 21:11
Medlem
neurobotics avatar
Citat:
Om du älskar utdelningar kanske Realty Income (O) är något för dig? I runda slängar 4% utdelning, och utbetalningen sker varje månad. Är lite sugen, men förstår mig inte på s.k. REITs tillräckligt för ta position.

Skulle nog kolla upp detta bolag mycket noga först. Det rasade ihop lite för några månader sedan. De hade fuskat med sina siffror och deras marknadsvärde började ifrågasättas en hel del. Tror de är under granskning nu. Hela ledningen fick sparken och alla byttes ut efter skandalen.
Citera
2015-01-02, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neurobotic
Skulle nog kolla upp detta bolag mycket noga först. Det rasade ihop lite för några månader sedan. De hade fuskat med sina siffror och deras marknadsvärde började ifrågasättas en hel del. Tror de är under granskning nu. Hela ledningen fick sparken och alla byttes ut efter skandalen.

Jag tror du tar fel på bolagen.. Bolaget du syftar på är troligen "American Realty Capital Properties, Inc. (ARCP)" inte "Realty Income Corporation (O)"
Citera
2015-01-02, 22:06
Medlem
Ratos! Direktavkastning på hela 7%. Gå in nu så kommer du in jävligt billigt i aktien.
Citera
2015-01-02, 23:41
Medlem
Purpurhaegers avatar
Citat:
Tankar ?
Mest att du har många amerikanska bolag på listan. Så länge US-dollarn ökar mot svenska kronan kommer de här bolagen se väldigt bra ut men förr eller senare vänder det. Om du har din inkomst i svenska kronor är det mycket säkare att investera i svenska aktier och undvika valutarisken - så länge det inte är en medveten spekulation i stärkt dollar förstås.

Min favorit de senaste åren är annars SJR. Bemanningsbolag med lysande historik till skillnad från branschkollegorna som varit rena sorgebarnen de senaste åren. Det är listat på First North och Avanza är dåliga på att uppdatera informationen för bolag där. Tex utdelningen som listas är förra årets utdelning, inte årets prognos, varför direktavkastningen ser ut att ligga kring 4% när det borde vara drygt 6%. Detta i kombination med stark kursutveckling. Intresset kommer sannolikt öka när utdelningsperioden närmar sig och det finns utrymme för kursen att stiga 10% tills dess. Därefter får vi se vad siffrorna i 4Q-rapporten utvisar men just nu lutar det mot att även 2015 blir ett starkt år.
Citera
2015-01-03, 00:18
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Vilken tacksam fråga när jag precis postat en tråd om en sådan aktie, nämligen ework (FB) Aktie: Ework

Utdelningen 2014 till nuvarande aktiekurs (45 kr) blir med största sannolikhet 2.5 kr, dvs 5.6% direktavkastning. Men tickar troligtvis upp till 3 kr 2015 dvs 6.7%.

Historisk direktavkastning

2013: 2.5 kr (med snittkursen 39 kr var direktavkast.= 6.4%)
2012: 2.5 kr (med snittkursen 36 kr var direktavkast.= 6.9%)
2011: 1.85 kr (med snittkursen 34 kr var direktavkast.= 5.4%)
2010: 1.15 kr (med snittkursen 28 kr var direktavkast.= 4.1%)
2009: 0.75 kr (med snittkursen 22 kr var direktavkast.= 3.4%)
2008: 1.10 kr
Senast redigerad av Hartarbete 2015-01-03 kl. 00:22.
Citera
2015-01-03, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purpurhaeger
Mest att du har många amerikanska bolag på listan. Så länge US-dollarn ökar mot svenska kronan kommer de här bolagen se väldigt bra ut men förr eller senare vänder det. Om du har din inkomst i svenska kronor är det mycket säkare att investera i svenska aktier och undvika valutarisken - så länge det inte är en medveten spekulation i stärkt dollar förstås.

Ang. valutarisken ser jag det tvärtom som en del i en diversieringsstrategi av två skäl:

1.Givet utdelningsakter i amerikanska bolag (som jag har förstått att du till viss del har i dina amerikanska papper), samt en fortsatt svag dollar får du en positiv effekt i form av dollar varje år. Motsatsen, vid en svag dollar, får du utdelning i svenska kr för dina svenska papper. Dessutom har de svenska storbolagen en indirekt valutarisk eftersom de ofta handlar i dollar. Denna risk kommer man inte ifrån så enkelt...
2.Stora amerikanska bolag är i regel marknadsledande, det finns därför möjlighet att köpa bolag om är bäst i klassen. Svenska börsen är ju också relativt hög risk (mkt verkstadsbolag som har gått väldigt bra sista åren). Bra att diversifiera sig
Senast redigerad av anpk 2015-01-03 kl. 00:50.
Citera
2015-01-03, 05:18
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neurobotic

Huh?

Dock kanske man ska fundera kring om det är ett kul innehav i det fall räntorna i USA börjar gå upp snart?
Senast redigerad av knut_1 2015-01-03 kl. 05:31.
Citera
2015-01-03, 09:23
Medlem
applemanias avatar
Tankar kring Beijer Alma B?

4,38 i direktavlastning
Pe på 17.57
Stabila ägare (Anders Wall).
Ökat utdelningen senaste 10 åren (inte varje år men kurvan pekar uppåt).
Bra marginaler och delar ut mycket av vinsten.
Bra diversifering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in