2015-01-02, 09:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Jag tycker nog att polisen bör lägga utbildningsresurserna på kunskap om människor och sedan får folk lära sig att det inte är en rättighet att ha sina hundar okopplade i sin egen trädgård utan uppsyn.

Folk får gärna göra det, jag gjorde det själv då jag hade hund. Men då får man väl liksom räkna med att om den extremt sällsynta företeelse att en polis som jagar skurkar passerar trädgården, ja då finns det ju en risk att hunden kan bli skjuten beroende på hur polisen uppfattar situationen, din hund och möjligheten att retirera utan skada för polismannen. Polisen får ju trots allt använda sitt tjänstevapen i nödvärn, även hemma hos dig.

Menar och förespråkar du öga för öga och tand för tand nu? Den instinkten finns alltid och detta oavsett lagen säger och förespråkar.
Och säger och förespråkar lagens(långa)arm detta så får det bli så. Missköter man sig så får man också stå sitt kast, det är en risk och som man får räkna med. Att och som lagens långa arm sänka ribban för vad som är och för vad som skall betraktas som fair play så får man då också stå sitt kast, då får man räkna med en viss missberäkning i arbetet.
Citera
2015-01-02, 13:32
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hee4r
Menar och förespråkar du öga för öga och tand för tand nu? Den instinkten finns alltid och detta oavsett lagen säger och förespråkar.
Och säger och förespråkar lagens(långa)arm detta så får det bli så. Missköter man sig så får man också stå sitt kast, det är en risk och som man får räkna med. Att och som lagens långa arm sänka ribban för vad som är och för vad som skall betraktas som fair play så får man då också stå sitt kast, då får man räkna med en viss missberäkning i arbetet.
Det stora problemet med den inställningen är ju precis vad som skett i denna tråden. Någon tycker si, någon tycker så och så agerar man utifrån vad man tycker (t.ex hänger ut folk som man tycker har gjort fel). På grund av detta urtids-beteende har lagar och rättsväsende skapats. Och det är klart, lite beroende på vad man själv tycker är rätt och fel, men det finns nog tillfällen där ALLA har åsikter om vettigheten i både lagstiftning och beslut inom rättsväsendet.
Citera
2015-01-02, 20:58
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Hur går det i denna tråden? Har just denne instabile och då han i mitt tycke polismannen skjutit fler hundar i trädgårdar, eller?
Och vad anbelangar just det och den jag citerar så fortfarande ingen vidare utbildning inom hundkunskap hos polisen i allmänhet utan det gäller i polisutbildningen att fortsättningsvis skjuta skarpt vid varje typ av detta "hinder"?

Jag har sagt det förr och jag säger det igen:att detta fall fick en så oerhört tragisk utgång beror på gärningsmannens bristfälliga psyke och inget annat. Gör gärna detta test på AT:

http://www.psykologitest.se/relation-psykopat.php

Tredje frågan är särskilt intressant i detta fall. Kolla in KM1455 om ni vill heja på gm på Nordsidan Herr. Start lördagen den 30/8 kl. 23.23. Hälsa!

Det obehagliga är att det är så lätt att ljuga när man är polis. Ibland får man en känsla av att det uppmuntras under utbildningen, för att komma ifrån obehagliga situationer som kan tänkas uppstå när de nyutexaminerade gossarna kommer ut i verkliga livet. Lägg därtill att ytterst få åklagare har kurage nog att stå emot ens de mest uppenbara lögner från det fåtal poliser som alls åtalas och ni inser att rättssäkerheten knappast är speciellt säker för gemene man. När ska domstolarna börja efterfråga konkreta bevis för att styrka vittnesmål och intyganden från en polis som gjort bort sig?
Senast redigerad av tinaslut 2015-01-02 kl. 21:02.
Citera
2015-01-02, 21:05
Medlem
tinasluts avatar
Citat:

Med andra ord: går du som polis in i en oskyldig familjs hem och skjuter ihjäl deras trogna hund så får du räkna med att folk reagerar. Allt annat vore konstigt.
Citera
2015-01-02, 21:07
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Jag tycker nog att polisen bör lägga utbildningsresurserna på kunskap om människor och sedan får folk lära sig att det inte är en rättighet att ha sina hundar okopplade i sin egen trädgård utan uppsyn.

Folk får gärna göra det, jag gjorde det själv då jag hade hund. Men då får man väl liksom räkna med att om den extremt sällsynta företeelse att en polis som jagar skurkar passerar trädgården, ja då finns det ju en risk att hunden kan bli skjuten beroende på hur polisen uppfattar situationen, din hund och möjligheten att retirera utan skada för polismannen. Polisen får ju trots allt använda sitt tjänstevapen i nödvärn, även hemma hos dig.

Inte mkt till proportionalitetstänk där, inte...

Gäller detta även om polisen skjuter ihjäl dina barn? Han kan ju ha känt sig hotad av dem.
Senast redigerad av tinaslut 2015-01-02 kl. 21:12.
Citera
2015-01-02, 21:14
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tinaslut
Inte mkt till proportionalitetstänk där, inte...

Gäller detta även om polisen skjuter ihjäl dina barn? Han kan ju ha känt sig hotad av dem.
Du har i denna tråd menat att du är hundkunnig, men här höjs onekligen ögonbrynen. Menar du verkligen att ett barn kan förefalla lika hotfullt som en hund? Eller sysslar du bara med usel retorik?
Citera
2015-01-02, 21:16
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Du har i denna tråd menat att du är hundkunnig, men här höjs onekligen ögonbrynen. Menar du verkligen att ett barn kan förefalla lika hotfullt som en hund? Eller sysslar du bara med usel retorik?

Om du uppfattar det som usel retorik så får det stå för dig. Har det kanske inte hänt att barn har skjutits ihjäl därför att de viftat med ngt som uppfattats som vapen? Med en tillräckligt överspänd polis så kan vad som helst bli hotfullt...
Citera
2015-01-02, 21:35
Bannlyst
Citat:

Finns barn som helt klart är fullt kapabla att handskas med en AK 47, och det händer varje dag i afrika( läs barnsoldater). Råkar man ut för en sådan situation med en 10 åring som riktar en skarpladdad automatkarbin emot en så kan du vara förbannat säker på att det är nödvärn.

Så visst "kan" ett barn under rätt( kanske fel är ett bättre ordval?) omständigheter vara minst lika farlig som en hund som går till attack.

Nu är detta högst osannolikt i sverige och skulle en svensk polis skjuta ett barn så skulle det nog krävas att det är en MYCKET speciell situation om vederbörande inte skall åtalas, samt bli fälld, för vållande till annans död.

Ja det händer ju titt som tätt att svensk polis råkar skjuta barn och andra helt oskyldiga. Det visar ju all fakta och statistik kring i vilka situationer vapnet verkligen brukas

Det är kanske verklighet hos smått fanatiska och direkt sinnessjuka skribenter som gång på gång visat att dom borde gå på tung medicinering. Personer som på fullt allvar jämställer andras hundar med barn behöver man ju inte fästa så stor vikt vid dessbättre. Möjligtvis ur ett samhälleligt perspektiv då man ju aldrig vet vad sådana dårar kan ställa till med

Att det sen har hänt att folk blivit skjutna när dom viftat med vapenatrapper och andra vapenliknande föremål är ju säkert väldigt konstigt och svårt att förstå...för folk som verkligen lider av allvarliga diagnoser möjligtvis
Senast redigerad av iondskanstecken 2015-01-02 kl. 21:58.
Citera
2015-01-02, 22:19
Medlem
tinasluts avatar
Citat:

Jag har mig veterligen inte i denna tråd påstått mig vara ngn hundexpert. Men jag har haft hund (har tyvärr inte det längre) och har väl så god kännedom om hundar, dess betéende och kroppsspråk som de flesta hundägare. Vilket gör att jag klarar av att till exempel skilja på hundar som ryker ihop utan att bruka onödigt våld. En insikt som An*ers Ti*our uppenbarligen saknar till 100%...
Citera
2015-01-03, 12:05
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iondskanstecken
Finns barn som helt klart är fullt kapabla att handskas med en AK 47, och det händer varje dag i afrika( läs barnsoldater). Råkar man ut för en sådan situation med en 10 åring som riktar en skarpladdad automatkarbin emot en så kan du vara förbannat säker på att det är nödvärn.

Så visst "kan" ett barn under rätt( kanske fel är ett bättre ordval?) omständigheter vara minst lika farlig som en hund som går till attack.

Nu är detta högst osannolikt i sverige och skulle en svensk polis skjuta ett barn så skulle det nog krävas att det är en MYCKET speciell situation om vederbörande inte skall åtalas, samt bli fälld, för vållande till annans död.

Ja det händer ju titt som tätt att svensk polis råkar skjuta barn och andra helt oskyldiga. Det visar ju all fakta och statistik kring i vilka situationer vapnet verkligen brukas

Det är kanske verklighet hos smått fanatiska och direkt sinnessjuka skribenter som gång på gång visat att dom borde gå på tung medicinering. Personer som på fullt allvar jämställer andras hundar med barn behöver man ju inte fästa så stor vikt vid dessbättre. Möjligtvis ur ett samhälleligt perspektiv då man ju aldrig vet vad sådana dårar kan ställa till med

Att det sen har hänt att folk blivit skjutna när dom viftat med vapenatrapper och andra vapenliknande föremål är ju säkert väldigt konstigt och svårt att förstå...för folk som verkligen lider av allvarliga diagnoser möjligtvis

Jag väljer att inte rapportera dig denna gång utan i stället svara. Egentligen tror jag inte du bryr dig det minsta om vare sig A*ders T*mour, Brutus eller den drabbade familjen. Det du skriver om sinnessjuka skribenter, dårhus och tung medicinering förstår jag att du hämtat från ditt eget liv och dina egna erfarenheter. Ska du inte krydda med ytterligare några smileys, whocos, huvuddunkningar och annat också?

Tro mig, jag skulle inte vilja byta med dig. Det enda du gör är att du söker konflikt i ngn tråd där du kan hitta meningsmotståndare och sakfrågan spelar mindre roll. Är detta verkligen det enda som får dig att leva?

Jag tycker uppriktigt synd om dig. Verkligen. Du kan inte ha det alltför kul i livet.

Vad gäller sakfrågan så har ingenting förändrats. Ärendet som sådant är det i särklass grövsta polisövergrepp som begåtts i Sverige på många år och detta av en spoling som knappt är torr bakom öronen ("ung i tjänst"). Det vore att tala för döva öron att försöka övertyga dig om vidden av vad han har gjort så jag tänker inte ens försöka. Men varje sunt tänkande människa inser att ett dåd som detta inte kan begås ostraffat. Man ska ställa högre krav på ngn som har fått bli polis. Även om en del hundförare (och andra poliser) så att säga tillhör B-laget så är det ingen ursäkt för att utföra sitt arbete på ett oprofessionellt sätt så att det skadar oskyldiga.
Citera
2015-01-08, 15:29
Medlem
forhelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windale
Länk till artikeln:
http://hd.se/hoganas/2012/07/23/polisen-skot-hund-i-tradgard/

Bara jag som tycker polisen kunde hanterat situationen på ett helt annat tillvägagångssätt eller helt enkelt bara lämnat trädgården med den "ilskna" hunden i? Vem fan säger att familjens hund skulle skjutas och inte polisens? Antar att polishunden triggade igång familjehunden och inte tvärt om.

Ännu ett exempel på polisens svaghet för dramatik, och att de aldrig skulle erkänna att de haft fel ens om deras egen mors liv stod på spel... Denna hycklande sekt av lögnaktiga grisar måste ställas till svars för dessa vansinnes dåd. När får vi en fristående myndighet som utreder korruption och brott utförda av poliser?
Citera
2015-01-08, 17:51
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forhelvete
Ännu ett exempel på polisens svaghet för dramatik, och att de aldrig skulle erkänna att de haft fel ens om deras egen mors liv stod på spel... Denna hycklande sekt av lögnaktiga grisar måste ställas till svars för dessa vansinnes dåd. När får vi en fristående myndighet som utreder korruption och brott utförda av poliser?

Jag tvivlar på att det kommer att bli verklighet i Sverige inom överskådlig framtid. Ändå finns systemet redan i exempelvis Sydafrika och England

https://www.ipcc.gov.uk/

http://www.ipid.gov.za/

I fallet som denna tråd avhandlar så är gärningsmannen identifierad men rättssamhället har vägrat att ta sitt ansvar och lagföra honom. Men man kan inte tvinga människor att glömma vad han har gjort...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in