2014-12-31, 21:40
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ber89lut
Felpost? Det är "Viva Hate"-tråden du skulle posta i?
Exakt lika dåligt. Det är något forcerat över svenskt filmskapande som är svårt att sätta fingret på, men lätt att identifiera. Det är säkert mig det är fel på - allt är bra och toppen...

Edit: Jag vill att replikerna sitter och att de känns troliga. Vill jag se teater så ser jag teater.
Senast redigerad av intermittentexplosivitet 2014-12-31 kl. 21:46.
Citera
2014-12-31, 22:52
Medlem
nickeheaads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Exakt lika dåligt. Det är något forcerat över svenskt filmskapande som är svårt att sätta fingret på, men lätt att identifiera. Det är säkert mig det är fel på - allt är bra och toppen...

Edit: Jag vill att replikerna sitter och att de känns troliga. Vill jag se teater så ser jag teater.

Håller med! Det är synd när de blandar teaterskådespelare med de få skådisarna som kan leverera naturtrogna repliker på film.
Citera
2015-01-01, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neolitikum
Ja, hur är det med brevet?

Skaffa Revaxör och fixa hörseln
Annars fungerar Text-TV sidan 199 också väldigt bra

Citera
2015-01-01, 07:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet

Citat:
Ursprungligen postat av nickeheaad
Håller med! Det är synd när de blandar teaterskådespelare med de få skådisarna som kan leverera naturtrogna repliker på film.

Har nog mycket med att svenska är modersmålet. Vet många som har engelska (us och uk) som modersmål som klagar på liknande sätt på "sina" skådespelare.

Edit: Nej, hur bra ni än tycker att ni är på det "häftiga" "världspråket" (i Sverige) engelska så hör ni inte språket på samma sätt som infödda.
Senast redigerad av Attributt 2015-01-01 kl. 07:18.
Citera
2015-01-01, 10:19
Medlem
CrimsonIdols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attributt
Har nog mycket med att svenska är modersmålet. Vet många som har engelska (us och uk) som modersmål som klagar på liknande sätt på "sina" skådespelare.

Edit: Nej, hur bra ni än tycker att ni är på det "häftiga" "världspråket" (i Sverige) engelska så hör ni inte språket på samma sätt som infödda.

Det är en mkt bra och trolig förklaring, för jag håller till viss del med de andra i tråden.
Måste ändå säga att Lassgård, Bergqvist och Malmberg är speciellt bra på att sätta de sarkastiska kommentarerna(se även Beck-filmerna på 90-talet).
Sen när alla andra ska mer eller mindre prata likadant är det inte bara ett skådespelarproblem, utan även ett GW-problem.
Citera
2015-01-01, 11:18
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Problemet är att svenska skådisar är manusslavar och värdelösa på att improvisera. Visst är manuset det man ska gå efter men när man som skådespelare har satt sin karaktär så måste den karaktären få en egen röst och då kanske inte det som står exakt skrivet i manuset är skrivet på exakt det sättet som karaktären i fråga skulle uttrycka sig.

Ta tex Bergqvists "mums-mums"-kommentar i första avsnittet. Ger mig fan på att om det gjordes 10 tagningar så sa han mums-mums varje gång och antagligen med samma leverans och intonation.
Citera
2015-01-01, 11:54
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santacl
Verkligen klockren.

Tycker ni det alltså? Bara jag som tycker att han är i grunden värdelös och obrukbar som skådis antar jag. Tål inte att se honom , och detta var inget undantag, blir bara buskis med hans omöjliga uppsyn
Citera
2015-01-01, 15:14
Medlem
Neolitikums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbeltommy
Skaffa Revaxör och fixa hörseln
Annars fungerar Text-TV sidan 199 också väldigt bra
Herre Jesus, jag frågar om en tv-serie och en mentalt störd går bananas.
Citera
2015-01-01, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neolitikum
Herre Jesus, jag frågar om en tv-serie och en mentalt störd går bananas.

Det du frågar om är ju sådant som inte ens lindas in.
Det sägs ju i klartext och så tydligt att man omöjligen kan missa det.
Annat än om man möjligen somnat eller har dålig hörsel.

Du har konstiga referensramar för "bananas", eller så är du blind också och inte sett de små leendena.

Ikväll klockan 21:00 sänds del två av serien.
Citera
2015-01-01, 22:08
Medlem
jugbandbluess avatar
man sitter och hoppas på att skådespeleriet ska hålla, och det gör det väl över förväntan, så dyker den upp. bilden på helena bergqvist. hon ska alltså spela intellektuell, högst kompetent jurist i nästa avsnitt. jahopp.

annars bra. dock borde hoppen mellan nutid - 1989 och 1975 markeras tydligare. t.ex. sepia-ton på bilden när det är sjuttiotal
Citera
2015-01-01, 22:20
Medlem
Condottieris avatar
Evert Bäckström är en dråplig och välskriven karaktär som Claes Malmberg axlar utmärkt. Fast ibland spårar det ur, ständiga "Håll käften!" och annat extremt grisbeteende är inte riktigt trovärdigt, utan snarare lite Ronny Jönsson-varning.
Citera
2015-01-01, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
man sitter och hoppas på att skådespeleriet ska hålla, och det gör det väl över förväntan, så dyker den upp. bilden på helena bergqvist. hon ska alltså spela intellektuell, högst kompetent jurist i nästa avsnitt. jahopp.

annars bra. dock borde hoppen mellan nutid - 1989 och 1975 markeras tydligare. t.ex. sepia-ton på bilden när det är sjuttiotal

Jag tycker det räcker fint med den diskreta texten "STOCKHOLM 1989" som poppar upp.
Lägga på filter bara för effektens skull är i min mening ett tecken på dåliga förutsättningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Evert Bäckström är en dråplig och välskriven karaktär som Claes Malmberg axlar utmärkt. Fast ibland spårar det ur, ständiga "Håll käften!" och annat extremt grisbeteende är inte riktigt trovärdigt, utan snarare lite Ronny Jönsson-varning.

Jag måste ändå tycka att Malmberg klarar det bra.
Lite grann väntar jag på någon form av "ras" eller "storm" eller möjligen "chock" eller "kränkning" på grund av hans uttrycksformer över förmodade rumpryttare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in