Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-31, 08:26
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Som sagt, bilen var inte alls stulen däremot var den avställd och fick inte köras

Då kan man väl misstänka att det var sommardäck på bilen också...
Citera
2014-12-31, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torteras78
Tragiskt att dom dog, men då jag ser att han sitter i en rallybil på bilden så kan man ju bara anta med stor säkerhet att han förmodligen körde för fort och om bägge var döva så måste dom ju se på varandras läppar eller händer för att prata och då ser han ju inte vägen, för jag har svårt att tro att dom alltid sitter "tyst" medans dom kör.
Jag kör också bil och det är ett väldigt stort antal som kör som idioter, senast idag då det var väldigt halt så var det en buffel idiot som var tvungen att blåsa om en långsamt körande bilkö i full fart.
Så inte undra på att folk kör åt helvete hela tiden.

Så alla som kör rally kör för fort o som idioter som privat person ?
Citera
2014-12-31, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Då kan man väl misstänka att det var sommardäck på bilen också...

Bilen kan vara helt ok o körduglig trots att den är avställd .
varför skulle den ha sommardäck för att den var avställd ?
Citera
2014-12-31, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BREEZIE
19-årig farsa med bilder på Facebook på vilka han ger fingret till en snutbil - nä, knappast någon större förlust, vill jag tro. Alltid trist att unga människor dör, men ibland känns det bara så väntat att man knappt orkar bry sig.

Kom igen, gnäll som fan mig nu, era jävla moralkärringar - jag skiter i er.

Hur tänkte du där ?
Citera
2014-12-31, 09:02
Medlem
rumpgass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Google-eyes
Tragiskt att sitta och antyda om att bilen var stulen. Två skötsamma ungdomar som omkom i en tragisk olycka. Den vägsträckan är olycksdrabbad till max. Sen blir den väl väl såphal fort....
Precis. Den vägen är väldigt olycksdrabbad och det ska inte mycket till innan det smäller där när halkan slår till på någon timme, jag har bekanta i trakten där som berättat att vid tiden för olyckan så var väglaget extremt dåligt. Ska man skuldbelägga någon så är det snarare de som inte gör sitt jobb ordentligt med att hålla vägarna farbara med plogning, salt, sand etc..
Citera
2014-12-31, 09:47
Medlem
Svenskodlats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rumpgas
Precis. Den vägen är väldigt olycksdrabbad och det ska inte mycket till innan det smäller där när halkan slår till på någon timme, jag har bekanta i trakten där som berättat att vid tiden för olyckan så var väglaget extremt dåligt. Ska man skuldbelägga någon så är det snarare de som inte gör sitt jobb ordentligt med att hålla vägarna farbara med plogning, salt, sand etc..

Det är en olycksdrabbade sträcka, men från att mitträcket saknas är det 80km/h som gäller fram till Älandsbro då det är 50km/h. Mot Härnösand sen gäller 80km/h. Finns 3 fartkameror på sträckan.
Måste vara den 3dje dödsolyckan på den vägen inom 10år.
Citera
2014-12-31, 09:55
Medlem
Dvargvarmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Nej, det gör det inte. Undantaget den lilla försumbara andelen olyckor som beror på ett plötsligt tekniskt fel. Hastigt uppkommen blixthalka kan eventuellt i de mest extraordinära fallen räknas dit (men då bara de som orsakar mildare skador, eftersom hastigheten bör vara låg vid risk för blixthalka).

Alla övriga "olyckor" beror på att någon av inblandade parter gjort fel eller kört illa. Det betyder inte att alla som orsaker en olycka är idioter. Det är ju mänskligt att ibland göra fel eller vara omdömeslös. Sådant beteende uppvisar alla människor i varierande grad. Det betyder inte att beteendet ska accepteras.

Jag hatar idioter som dig som har detta fatalistiska synsätt på trafiken. Ni tror att trafikolyckor "bara händer" helt slumpmässigt och därför är ni farliga i trafiken, då ni inte kan göra vettiga riskbedömningar (onödigt att tänka på sånt eftersom det ju ändå är slumpen som avgör).

Dessutom tenderar ni ha en överslätande syn på trafikbrott och vårdslös körning ("det var inte hans fel, det var bara en slumpmässig olycka"). Själv anser jag dock att trafiken inte ska vara en slags ansvarsfri zon skild från resten av samhället. Jag vill slippa råka ut för vårdslösa idioter i trafiken och kommer därför aldrig att acceptera sådant beteende.

Jag är dock ingen ängel, utan har ibland själv gjort dumma saker i trafiken. Men jag försöker iaf att ständigt bättra mig
istället för att komma med bortförklaringar om "slumpen" och "otur".

Först och främst beklagar jag att två unga har dött. De var älskade och kära barn/syskon för de närstående, oavsett skuldfrågan.

Med detta sagt - detta var det bästa inlägg jag sett nånsin i trafikolyckstrådar. Något att tänka på och försöka leva efter när vi är ute och kör. Ha i bakhuvudet att det är ditt eget slarv, ignorans, stress, hänsynslöshet och lättsinne som skadar och dödar. Bli inte en av dem du också! Du KAN påverka! Tänk: "idag ska jag göra allt jag kan för att inget ska hända".
Citera
2014-12-31, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dvargvarme
Först och främst beklagar jag att två unga har dött. De var älskade och kära barn/syskon för de närstående, oavsett skuldfrågan.

Med detta sagt - detta var det bästa inlägg jag sett nånsin i trafikolyckstrådar. Något att tänka på och försöka leva efter när vi är ute och kör. Ha i bakhuvudet att det är ditt eget slarv, ignorans, stress, hänsynslöshet och lättsinne som skadar och dödar. Bli inte en av dem du också! Du KAN påverka! Tänk: "idag ska jag göra allt jag kan för att inget ska hända".

Om det citerade inlägget var det bästa du sett så bör du läsa det igen . Inlägget säger att alla olyckor beror på vårdslöshet i trafiken o det är så långt ifrån sanningen .
Visst ska man göra allt för att undvika att olyckor sker men det är ibland oundvikligt .
inget säger att denna förare kört vårdslöst .
Citera
2014-12-31, 10:49
Medlem
Ja, det är en farlig sträcka det där. Särskilt vid infarten mot Saltvik är det lätt att det blir olyckor. En annan farlig sträcka på vintern är Stigsjövägen
Citera
2014-12-31, 11:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rammi73
Om det citerade inlägget var det bästa du sett så bör du läsa det igen . Inlägget säger att alla olyckor beror på vårdslöshet i trafiken o det är så långt ifrån sanningen .
Visst ska man göra allt för att undvika att olyckor sker men det är ibland oundvikligt .
"olyckor sker men det är ibland oundvikligt" Vad menar du med det, vilka olyckor är oundvikliga nämn två olyckor som du hört om! Jag kan hjälpa dig, Tjörnbron den andra vet jag inte!

För mig som sjöman är det att inte köra fortare än att jag kan hantera ALLA situationer som gäller mitt fordon, det betyder att man ibland tom kan måste stanna vid en rastplats ed ifall väglaget så kräver, det kan vara väder, trötthet osv.

Enligt tidningarna så var det hans egen bil, den var avställd så han ville såklart passa på att åka ut på en tur när det var snorhalt ute, ofta ställer man av bilen på hösten om man går i skolan och då är det sommardäck på vilken kan ha varit fallet här med.

Och vad är vårdlöst för dig, 200 km/t genom city! exemplifiera gärna.
Citera
2014-12-31, 11:59
Medlem
Dvargvarmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammi73

Nej det är du själv får läsa om. Inlägget påstår att "en försumbar andel" är rena olyckor, saker som ingen kunnat rå över. Vi kallar alla olyckor i trafiken för "olycka" enbart för att ingen avsiktligt vill att det ska hända.

Men det är bara semantik - olyckan beror alltid på något, det förstår du väl ändå?
Citera
2014-12-31, 12:25
Medlem
h0rpattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -defekt-
Avställd oförsäkrad..... Vem av dom körde? Han var tydligen döv.

Tragiskt, han hade nog inte hört att det är olagligt att framföra fordonet när det är avställt och oförsäkrat. Han hade troligen inte heller hört varningarna om att det var halt på vägarna också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in