Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-31, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dvargvarme
Nej det är du själv får läsa om. Inlägget påstår att "en försumbar andel" är rena olyckor, saker som ingen kunnat rå över. Vi kallar alla olyckor i trafiken för "olycka" enbart för att ingen avsiktligt vill att det ska hända.

Men det är bara semantik - olyckanberor alltid på något, det förstår du väl ändå?

O se då till att orsaken inte framkommit i denna olycka . onödigt att ta förgivet då att han/hon kört vårdslöst eller hur ?
Citera
2014-12-31, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dvargvarme
Nej det är du själv får läsa om. Inlägget påstår att "en försumbar andel" är rena olyckor, saker som ingen kunnat rå över. Vi kallar alla olyckor i trafiken för "olycka" enbart för att ingen avsiktligt vill att det ska hända.

Men det är bara semantik - olyckanberor alltid på något, det förstår du väl ändå?

O du klart att en olycka alltid beror på något men inte alltid på vårdslöshet
Citera
2014-12-31, 12:31
Medlem
svampdamps avatar
Döva borde inte få färdas i trafiken som förare. De missar ju helt tutor och man kan faktiskt ofta lyssna sig till vägunderlag bättre än vad man ser.

Såg tidigare i tråden angående provbromsning. Jag bromsar ofta lite lätt på vägar för att få en generell bild av underlaget.
Citera
2014-12-31, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Döva borde inte få färdas i trafiken som förare. De missar ju helt tutor och man kan faktiskt ofta lyssna sig till vägunderlag bättre än vad man ser.

Såg tidigare i tråden angående provbromsning. Jag bromsar ofta lite lätt på vägar för att få en generell bild av underlaget.

Då bör inte döva cykla eller gå ute i trafiken heller då ?
Ska dom isolera sig inne för att dom har ett handikapp ?
Citera
2014-12-31, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarzan999
"olyckor sker men det är ibland oundvikligt" Vad menar du med det, vilka olyckor är oundvikliga nämn två olyckor som du hört om! Jag kan hjälpa dig, Tjörnbron den andra vet jag inte!

För mig som sjöman är det att inte köra fortare än att jag kan hantera ALLA situationer som gäller mitt fordon, det betyder att man ibland tom kan måste stanna vid en rastplats ed ifall väglaget så kräver, det kan vara väder, trötthet osv.

Enligt tidningarna så var det hans egen bil, den var avställd så han ville såklart passa på att åka ut på en tur när det var snorhalt ute, ofta ställer man av bilen på hösten om man går i skolan och då är det sommardäck på vilken kan ha varit fallet här med.

Och vad är vårdlöst för dig, 200 km/t genom city! exemplifiera gärna.

Jag har inte koll på alla olyckor som sker men vet med säkerhet att inte alla beror på att föraren är vårdslös. väder o vind kan ibland ändras plötsligt . väglag . o vad är det som säger att inte någon annan trafikant var orsaken till just denna olycka . vilda djur kan dyka upp plötsligt o orsaka en olycka hur försiktigt förare än kört . bara några ex .
vårdslöst för mig att att köra utanför regler o utan sunt förnuft .
har många olyckor bakom mig innom jobbet o dessutom förlorat både några vänner o 2 familjemedlemmar i olyckor . Några p.g.a föraren men även oundvikliga olyckor .
När orsaken till denna olycka kommer fram så kan man diskutera när man vet vad dom orsakade den . Men att ta för givet att denna förare är orsaken o som några säger " han får skylla sig själv " är idiotiskt så länge man inte vet .
Citera
2014-12-31, 12:50
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammi73

Ska blinda få köra bil? Begränsade möjligheter att skaffa körkort är inte detsamma som att isolera sig inne. Jag trodde att det fanns begränsningar för nedsatt hörsel och möjlighet att ta körkort, precis som för synen. Men tydligen inte. Konstigt då man använder flera sinnen i trafiken.

Hur som helst tragiskt när unga människor dör.
Citera
2014-12-31, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Ska blinda få köra bil? Begränsade möjligheter att skaffa körkort är inte detsamma som att isolera sig inne. Jag trodde att det fanns begränsningar för nedsatt hörsel och möjlighet att ta körkort, precis som för synen. Men tydligen inte. Konstigt då man använder flera sinnen i trafiken.

Det är stor skillnad på att vara blind o döv
Citera
2014-12-31, 13:37
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammi73

Citat:

Jag blev också förvånad över att det helt saknas begränsningar för döva trafikanter. Jag förväntar mig respons på min tuta om jag behöver använda den.
Citera
2014-12-31, 14:22
Medlem
mmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torteras78
Tragiskt att dom dog, men då jag ser att han sitter i en rallybil på bilden så kan man ju bara anta med stor säkerhet att han förmodligen körde för fort och om bägge var döva så måste dom ju se på varandras läppar eller händer för att prata och då ser han ju inte vägen,

Det roligaste med trådar på fb, är när stjärnor ska spekulera.

Han sitter i en rallybil på en bild, ja då körde han såklart sin bil för fort!
Citera
2014-12-31, 14:22
Medlem
mmas avatar
Citat:
Ska blinda få köra bil?

Sällan man läser SÅ korkade jämförelser faktiskt, nästan värt en screenshot och spara.
Citera
2014-12-31, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mma
Sällan man läser SÅ korkade jämförelser faktiskt, nästan värt en screenshot och spara.

Ja var nog den sämsta jag sett under alla år på fb i alla fall . Den sparade jag direkt kan jag säga .
Citera
2014-12-31, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Jag blev också förvånad över att det helt saknas begränsningar för döva trafikanter. Jag förväntar mig respons på min tuta om jag behöver använda den.

En tut kan inte ofta göra så en olycka undviks . Folk spelar hög musik o hör inte en tuta i bilen heller .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in