Det ohederliga är naturligtvis inte att Wegerup spekulerar i en krönika i Aftonbladet. Tvärtom är det väl en kul tanke som hon binder samman någorlunda, och de som läser Aftonbladet tycker säkert att det var läsvärt. Men la Gazzetta är en sporttidning som ofta refereras inte minst i Italien. Så om de skriver om något så sprider det sig som ringar.
Många läser såklart Aftonbladet och hade redan sett det, men jag var tvungen att spåra artikeln bakåt från la Gazzetta. Rimligen räknar de bort risken att någon läsare ska kunna avslöja var de fått informationen från.
Och det är just det. Återigen inte att Wegerup skriver en spekulativ krönika i Aftonbladet, utan hur den refereras i la Gazzetta. Som en oberoende källa i Sverige, när det i själva verket handlar om deras anställda Norden-korrespondent som skrivit det för en svensk skvallertidning.
Och artiklarna i la Gazzetta är inte underskrivna av någon. Men eftersom Wegerup är la Gazzettas Norden-korrespondent så kan vi alla ana. Inte minst när man i dagens artikel dessutom hänvisar till att Expressen skrivit om att Zlatan skjutit en älg.
Ohederligt. Koka soppa på en spik. Normal svensk journalistik på export till Italien.
från 2014-12-29:
totti — Ibrahimovic alla Roma sembra un sogno irrealizzabile, ma è lo stesso Aftonbladet a spiegare perché l'ipotesi non sarebbe da escludere: "Sappiamo che in Italia non circolano più molti soldi ma Ibra ormai è un calciatore ricchissimo e potrebbe sorprendere tutti scegliendo una destinazione senza incrementare il suo conto in banca: a Roma, città che respira calcio, sarebbe considerato un Dio".
http://www.gazzetta.it/Calcio/Serie-A/Roma/29-12-2014/dalla-svezia-roma-posto-perfetto-ibrahimovic-keita-potrei-chiamarlo-100339692020.shtml
från 2014-12-30:
Ibra alla Roma? L'indizio più suggestivo sta nel curriculum dello svedese: Zlatan non è mai rimasto nella stessa squadra per più di tre anni. Malmoe, Ajax, Juve, Inter, Barcellona, Milan e ora Psg, dove la terza stagione è proprio quella in corso. Stando alle statistiche, il capolinea di Ibra a Parigi è vicino: ecco perché una partenza è uno scenario possibile. E la Serie A, altro indizio da non sottovalutare, è un posto dove lo svedese si sente come a casa (segnando e vincendo scudetti ovunque abbia giocato). Ecco perché la suggestione lanciata in Svezia su un possibile arrivo dell'attaccante del Psg nella Capitale diventa ancora più affascinante.
http://www.gazzetta.it/Calciomercato/30-12-2014/mercato-ibrahimovic-roma-cicli-italia-perche-si-puo-lui-uccide-alce-100345831188.shtml
Nå la Gazzettas usla journalistik chockar naturligtvis inte. Och jag släpper det som en svettig strumpa...
*
Jag är erkänt usel på il mercato. Kan inte uppbåde tillräckligt intresse att hänga med i alla ryktesspridningar. Men uppskattar samtidigt att det kittlar lite då man hör vad som händer.
Om jag har förstått det riktigt så verkar de italienska lagen vara aktiva? Upplys gärna en okunnig man om vad som händer...
*
Citat:
Ursprungligen postat av
Ezzelino
Kroatiska landslagets och Dnipro Dnipropetrovsks vänsterback Ivan Strinic ansluter till Napoli.
Milan och Inter spelar träningsmatcher i dag, Milan kl. 17.00 mot Real Madrid, Inter kl. 20.00 mot PSG.
Får se om jag har möjlighet att se Milan-matchen medan jag lagar mat.