2014-12-29, 21:45
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
10. Ja, KJ kan vara oskyldig, dock är det få som tror att han är helt utan inblandning i fallet. Rent faktiskt kan någon annan än KJ ha utdelat de dödande sticken, ingen bevisning utesluter en annan gärningsman i morddelen, att KJ dödade VB är domstolarnas antagande.

Min gissning är att antagandet baseras på att ingenting tyder på en medgärningsman eller alternativ gärningsman. Att KJ möjligtvis skyddar någon har inte beaktats, oklart varför.

Det kanske är bäst att på denna lägga till att frågan om vem som rent fysiskt utfört de dödande sticken inte behöver vara begränsande för vem som kan fällas för mordet eller medhjälp till detsamma.

De flesta fällande domar bygger på antaganden om skuld. Det torde bara vara när det finns videoupptagningar på brottets utförande som klart visar att den åtalade utfört det som man kan hävda att antaganden om verkligheten inte är inblandade. Även när den åtalade erkänner gör domstolen antaganden om verklighetens beskaffenhet. Att konstatera detta är därför ganska poänglöst.
Citera
2014-12-29, 21:50
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det kanske är bäst att på denna lägga till att frågan om vem som rent fysiskt utfört de dödande sticken inte behöver vara begränsande för vem som kan fällas för mordet eller medhjälp till detsamma.

De flesta fällande domar bygger på antaganden om skuld. Det torde bara vara när det finns videoupptagningar på brottets utförande som klart visar att den åtalade utfört det som man kan hävda att antaganden om verkligheten inte är inblandade. Även när den åtalade erkänner gör domstolen antaganden om verklighetens beskaffenhet. Att konstatera detta är därför ganska poänglöst.
Om domar bygger på antaganden om skuld, kan man då utgå från att oskyldiga blir fällda ibland?
Citera
2014-12-29, 21:52
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Om domar bygger på antaganden om skuld, kan man då utgå från att oskyldiga blir fällda ibland?
Nej, du kan inte utgå ifrån att KJ är oskyldigt dömd - bevisen talar mot det.
Citera
2014-12-29, 21:55
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, du kan inte utgå ifrån att KJ är oskyldigt dömd - bevisen talar mot det.
Min fråga var allmänt ställd, så det var inte den du svarade på. Du antar, eftersom det inte finns någon videoupptagning på brottet, att KJ är skyldig, enligt MrFold.
Citera
2014-12-29, 22:02
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Min fråga var allmänt ställd, så det var inte den du svarade på. Du antar, eftersom det inte finns någon videoupptagning på brottet, att KJ är skyldig, enligt MrFold.
Nej Quarrel - jag behöver inte hänge mig åt fantasier - jag ser vad bevisen visar.
KJ är skyldig - därmed inte sagt att inte brorsan eller pappan hjälpt till med styckning och utläggning av kroppen ...
Citera
2014-12-29, 22:03
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Nej, det är inte ett "faktum" att någon av dem har hotat den mördade Vatchareeya. Det som finns är en tredjehandsuppgift om att AN ska ha hotat VB. Den har aldrig verifierats och kan vara ett resultat av rena missförstånd då källan var en person som behövde tolk för alla mer avancerade samtal på svenska.

Hur menar du att det är klarlagt att AN ljuger i förhören?

Jo det är ett faktum, kommer inte ihåg om det var i ett sms eller FB meddelande där skrev ialf VB
Nåt i stil med att hon förstår varför han inte vill prata med henne men att man bara skriver att man ska skada någon om man verkligen hatar den personen, finns ialf i fupen

Ska se om jag sk bläddra lite senare.

An säger att hon inte visste vem VB var förrns första kontakten med polis, efter försvinnandet alltså.
Detta visar sig inte stämma utan dom har historia, speciellt på FB. Men det viktiga är att hon visste vem VB va.

Hon ljuger också om att hon inte misstänkte sin man övht, i senare förhör samt genom VBs sms till MB så är det tydligt att hon var dels väldigt svartsjuk av sig samt att hon hade noll förtroende för MB
Citera
2014-12-29, 22:07
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Nej Quarrel - jag behöver inte hänge mig åt fantasier - jag ser vad bevisen visar.
KJ är skyldig - därmed inte sagt att inte brorsan eller pappan hjälpt till med styckning och utläggning av kroppen ...
Huruvida det är fantasier, antaganden eller fakta får du diskutera med MrFold.
Citat:
Eller känner du till någon videoupptagning av brottet?
Citera
2014-12-29, 22:08
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Jo det är ett faktum, kommer inte ihåg om det var i ett sms eller FB meddelande där skrev ialf VB
Nåt i stil med att hon förstår varför han inte vill prata med henne men att man bara skriver att man ska skada någon om man verkligen hatar den personen, finns ialf i fupen

Ska se om jag sk bläddra lite senare.

An säger att hon inte visste vem VB var förrns första kontakten med polis, efter försvinnandet alltså.
Detta visar sig inte stämma utan dom har historia, speciellt på FB. Men det viktiga är att hon visste vem VB va.

Hon ljuger också om att hon inte misstänkte sin man övht, i senare förhör samt genom VBs sms till MB så är det tydligt att hon var dels väldigt svartsjuk av sig samt att hon hade noll förtroende för MB
Förtroendet för MB handlade väl om hans trohet - inte misstanke om att han skulle mörda någon ..

och att hon döljer sin mans otrohet initialt är snarare fullt naturligt och inte ett dugg konstigt...
Citera
2014-12-29, 22:12
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Förtroendet för MB handlade väl om hans trohet - inte misstanke om att han skulle mörda någon ..

och att hon döljer sin mans otrohet initialt är snarare fullt naturligt och inte ett dugg konstigt...
Så hon kände till otroheten. Och är svartsjuk. Livsfarlig kombination, särskilt om det skulle spetsas med ett hembesök av rivalen kl 22 en lördagkväll.
Citera
2014-12-29, 22:27
Moderator
OYs avatar
Citat:

Jag håller med dig i allt, innebörden av det du säger är i princip att de som tror att KJ är oskyldig eller att chansen för att han är oskyldigt dömd existerar faktiskt inte bör betraktas som trådens fånar. Dömd betyder inte faktiskt skyldig till brottet, enbart formellt skyldig.
Senast redigerad av OY 2014-12-29 kl. 22:29.
Citera
2014-12-29, 22:42
Medlem
shponglads avatar
Citat:

Det har jag heller aldrig påstått.

Jag anser att efter ha läst fupen så iom att varken mordplats och eller styckningsplats eller mordvapen hittas så kunde man ha letat bredare.

Det finns många frågetecken kring Mb/An som inte utretts utan dom avförs snabbt efter ett par korta förhör.

MB var otvivelaktigt den största influensen i VBs liv och att polisen bara släpper den tråden är otillfredställande
Citera
2014-12-29, 22:51
Moderator
OYs avatar
Citat:

Naturligt, baserat på egen erfarenhet eller vad? Vilket är det naturliga motivet att ljuga för polisen om partnerns otrohetsaffär anser du? Jag kan bara se ett motiv, att inte bli inblandad i mordet, att dölja ett motiv som riskerade att sätta henne under lupp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in