2014-12-29, 13:11
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Är du ironisk? Folk i alla läger tröttnar allt snabbare på invandringen och då är SD det enda alternativet.
Sossarna kommer förlora stort 2018 pga usla ekonomiska förutsättningar och skenande skatteuttag samtidigt som massinvandringen får obegränsat med resurser.
SD kommer få stöd från alla håll.

Nä, faktiskt inte ironisk. Men jag har kanske fel. Min tanke är att nu kan S-V-MP gå all-in avseende vänstervriden bidrags-budget. Sossarnas kärntrupp är numera bidragsberoende invandrare och svenskar. Vänsterpartisterna vill ha bort allt privat ägande. Miljöpartisterna vill avveckla industrierna och importera fler getbönder. Alla tre vill öka bidrag. Allt detta kan de tre partierna nu driva till sina väljares stora glädje. Tänker att detta borde hålla dem borta från SD ett bra tag; åtminstone tills invandringens kostnader har blivit så stora att bidragskranen börjar gå tom och tills elektriciteten blivit så dyr att tunnelbanan på Söder och spårvagnen i Majorna bara går varannan dag.
2014-12-29, 13:27
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Läs vad Erik Ullenhag skriver. De vill kunna fälla regeringen genom att lägga förslag som de vet skulle kunna röstas på av SD. Men det hindrar ju inte att SD själva skriver liknande förslag och väljer att rösta på sina. De kan helt enkelt säga att de röstar på sina förslag och vill alliansen fälla regeringen så måste de rösta på SDs förslag.

Det kan ses som en småsak men det skulle, tror jag, skifta om det politiska landskapet helt. Alliansen kommer gå från att vara en opposition till att vara ett passivt stöd till oppositionspartiet SD. Och skulle inte alliansen välja att rösta på SDs förslag, kommer man få stora problem med sina väljare. För inte nog med att alliansen inte kommer påverka budgeten, de kommer inte heller påverka något annat i och med att inte röstar på SDs förslag.

Detta förutsätter ju att V politiker röstar samma som S och MP så de är större än alliansen. Men det är väl knappast en förutsättning som känns orealistisk.
Det där verkar du ha rätt i. Alliansen har i det scenariot alltså övertagit vågmästarpositionen.
2014-12-29, 13:47
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Läs vad Erik Ullenhag skriver. De vill kunna fälla regeringen genom att lägga förslag som de vet skulle kunna röstas på av SD.
Se dock det här.

http://www.di.se/artiklar/2014/12/29/bildt-sa-kan-alliansen-fa-bort-jonas-sjostedt/
2014-12-29, 13:51
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorkaOdalman
Håll koll på Sentio och YouGov första halvan av Januari månad, dom har bra koll på SD:s siffror. Dock kan det vara så att deras mätperiod inte omfattar datumet efter kartellbildningen, utan de kan möjligtvis ha mätt innan Decemberdebaclet. Alltså kan det vara så att man först ser Kartelleffekten i Februarimätningen. Så står vi still i Sentio och YouGov så kan det bero på att mätperioden inte är helt efter Decemberdebaclet. Det är väldigt viktigt att ha i åtanke.
Med tanke på att deras förra mätningar gjordes efter budgeten i början av December så är det inte omöjligt att dessa mätningar görs i början av januari vilket i så fall kommer innefatta Decemberöverenskommelsen.
2014-12-29, 14:00
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner

Nä, faktiskt inte ironisk. Men jag har kanske fel. Min tanke är att nu kan S-V-MP gå all-in avseende vänstervriden bidrags-budget. Sossarnas kärntrupp är numera bidragsberoende invandrare och svenskar. Vänsterpartisterna vill ha bort allt privat ägande. Miljöpartisterna vill avveckla industrierna och importera fler getbönder. Alla tre vill öka bidrag. Allt detta kan de tre partierna nu driva till sina väljares stora glädje. Tänker att detta borde hålla dem borta från SD ett bra tag; åtminstone tills invandringens kostnader har blivit så stora att bidragskranen börjar gå tom och tills elektriciteten blivit så dyr att tunnelbanan på Söder och spårvagnen i Majorna bara går varannan dag.
Det finns gott om arbetare och medelklass som röstar S såväl som pensionärer.
S stöd på riksplanet i gamla bruksorter och på landet eroderas snabbt nu, till och med folk som aldrig röstar på något annat funderar på att rösta SD.
Vänsterpolitik med en grön touch är inte populärt någonstans utom i V, Mp och mindre delar av S.
Att gå all in på vänsterpolitik kommer erodera Löfvens stöd rekordsnabbt.
2014-12-29, 14:19
Medlem
RingRing2014s avatar
Man undrar hur det är med JÅ. Jag är löjligt sugen på att se kvartetten Karlsson, Jomshoff, Bieler och Åkesson igång samtidigt. JÅ skulle kunna komma tillbaka som en enkel riksdagsman bara, hans blotta närvaro räcker enligt mig för att göra SD komplett och skapa ännu större kraft uppåt i OUs.
2014-12-29, 14:21
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Se dock det här.

http://www.di.se/artiklar/2014/12/29/bildt-sa-kan-alliansen-fa-bort-jonas-sjostedt/

Ja jag sa från början att vänsterpartiet genom detta kan tappa allt inflytande över budgeten. Ingen höll med mig då men nu börjar politikerna vakna och inse det också.

Regeringen får oinskränkt makt att få igenom vilken budget som helst genom stöd av alliansen, inget mer stöd behövs då.
2014-12-29, 14:55
Medlem
Mellbergans avatar
Vad tror ni SD får för opinionssiffror nu från Sentio och YouGov i nästa månad nu då? Personligen tror jag på cirka 20%.
Senast redigerad av Mellbergan 2014-12-29 kl. 14:59.
2014-12-29, 15:18
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Vad tror ni SD får för opinionssiffror nu från Sentio och YouGov i nästa månad nu då? Personligen tror jag på cirka 20%.

Jag tror att SD nu har passerat 20%, möjligen t.o.m. med råge.

Sentio har historiskt lyckats ligga relativt nära facit och därför tror jag deras siffra kommer säga ca 20%, YouGov är däremot inte lika pricksäkra så där kan felmarginalen göra att de hamnar en bra bit ifrån.
2014-12-29, 15:24
Medlem
SD-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Man undrar hur det är med JÅ. Jag är löjligt sugen på att se kvartetten Karlsson, Jomshoff, Bieler och Åkesson igång samtidigt. JÅ skulle kunna komma tillbaka som en enkel riksdagsman bara, hans blotta närvaro räcker enligt mig för att göra SD komplett och skapa ännu större kraft uppåt i OUs.

Jomshof, Karlsson och Åkesson är i min mening Sveriges tre bästa politiker.

Paula Bieler är fortfarande väldigt ny, har inte gjort de vassaste framträdandena, men är oerhört viktig för partiets image och framtid.
2014-12-29, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Över 20, lätt. Jag tror att decemberöverenskommelsen har gjort många moderater och smyg-SD:are så heligt förbannade att de inte längre kommer att skämmas för att säga SD när instituten ringer, de kommer att skrika SD i örat på dem. Dämpad skämsfaktor i kombination med att flera institut som bl a Demoskop och Novus har kalibrerat så att man täcker ganska mycket av mörkertalet, kan komma att ge en dubbel effekt som skickar upp SD-siffran en bra bit över 20. Det är långt till val och då kommer många att passa på att markera sitt missnöje via instituten för att skrämma brallorna av AKB.
2014-12-29, 15:40
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SD-Kalle
Jomshof, Karlsson och Åkesson är i min mening Sveriges tre bästa politiker.

Paula Bieler är fortfarande väldigt ny, har inte gjort de vassaste framträdandena, men är oerhört viktig för partiets image och framtid.

Hon gjorde det väldigt bra här och känns inte speciellt ny: http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/samhalle-och-politik/article61736.ab

Bieler är en stor tillgång, inte minst för partiets image som du säger, till skillnad från "sillamackan" Björn Söder.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in