Citat:
Ursprungligen postat av
Kohen
De har aldrig haft viktiga segrar i syrien under 2014. YPG ville inte ens försvara byarna runt Kobane
ISIS har totalt kört över YPG. Finns knappt något kvar av YPG, de har flytt till turkiet. Några hundra i och runt Ayn al-Arab.
Citat:
de byarna tömdes när man fick veta att ISIS ska attackera Kobane.
De flydde hals över huvud.
Citat:
Kobane hamnade inte i händerna på ISIS trots att de försäkrade oss om att de skulle ta Kobane
USA och koalitionen med arabländer räddade staden och gör fortfarande kurdernas jobb, kurderna är svaga och har väldigt lite att komma med mot ISIS fortfarande, trots att USA hela tiden decimerar antalet ISIS, vilket vi ska vara tacksamma för. USA genomför luftangrepp dagligen mot ISIS runt Ayn al-Arab.
Citat:
Givetvis när jag säger: "De har aldrig haft viktiga segrar i Syrien under 2014" så förlitar jag mig på engelskspråkiga nyhetskällor, jag vet inte om arabiska källor ger en annan bild av ISIS framgång eller förlust. Däremot har ISIS behållit de områden som de har tagit över i Syrien, men... Man trycker tillbaks ISIS i de områdena där man har gått till offensiv mot ISIS, t ex Kobane och i Hasaka.
INte så mycket som vi sett än av det, finns inga marktrupper som kan ta tillbaka områden, vilka skulle dessa vara, SAA? USA bombar och sen går SAA in med markstyrkor? YPG kan inte ens vinna i Ayn al-Arab själva, de har inga trupper till något annat heller.
Citat:
Fienden ska absolut inte underskattas, men man ska inte heller överskatta sin fiende. Överskattar man fienden då lamslår man sig själv.
Att ljuga och överdriva hjälper aldrig, lögnaren kommer bara bli angripen för sina ständiga lögner.