2014-12-28, 22:46
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Så du förespråkar med andra ord inte längre assimilering?
De fyra punkterna är ju det viktiga.
Citera
2014-12-28, 22:50
Medlem
AttCzas avatar
Jag ställer en fråga till alla er som är emot assimilering. Kan ni säga ett mångkulturellt land som faktiskt fungerar?
Citera
2014-12-28, 22:55
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Jag ställer en fråga till alla er som är emot assimilering. Kan ni säga ett mångkulturellt land som faktiskt fungerar?

Schweiz?
Citera
2014-12-28, 22:55
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Fast vilket språk och etikett man har utgör en del av människans identitet, eller hur?
Jo, det hela är rätt rörigt.
I Söderfallet var det just stämpeln som reportern var ute efter, som han ville misstolka och skrämmas med.
Citera
2014-12-28, 23:00
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varmluftsballong
Schweiz?
Hrm. Bra exempel, faktiskt.
Men vill vi dela upp Sverige i en kurdisk del, en chilensk del, en irakisk del, en iransk del, en somalisk del + 200 delar till?
Citera
2014-12-28, 23:01
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varmluftsballong
Schweiz?

Kan du presentera källa på det?

Och jag undrar vilken sorts invandrare finns i Schweiz? Italienare, tyskar eller folk från MENA och SOmalia?
Citera
2014-12-28, 23:04
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Kan du presentera källa på det?

Och jag undrar vilken sorts invandrare finns i Schweiz? Italienare, tyskar eller folk från MENA och SOmalia?

Och jag undrar om dem invandrare som bor i Schweiz tog sig mödan att lära sig språket, det politiska systemet och så vidare? Jag undrar om det verkligen finns kontakt mellan olika etniska grupper i Schweiz? bara för att man jobbar försvinner inte avståndet mellan olika etniska grupper.
Citera
2014-12-28, 23:08
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Men vill vi dela upp Sverige i en kurdisk del, en chilensk del, en irakisk del, en iransk del, en somalisk del + 200 delar till?

Nu ville han ju ha ett exempel och fick det.

Vi måste ju inte följa anda länders exempel. Vad jag vill är att vi snart blickar framåt- in i framtiden- vi har andra problem som är bra mycket större än att försöka hitta en definition utav begreppet svenskhet.

Livet blir aldrig som man vill eller har tänkt sig. Ibland måste man släppa en gammal romantiserad bild för att skapa en ny-

Om exempelvis inte miljöfrågor väldigt snart får mycket högre prioritet så kommer våra barnbarn ett bra mycket större problem. Då är det liksom kört oavsett vilken nationell identitet man bekänner. Frågan om identitet får högre prio- i Björn Söders hjärna- att han glömmer bort att naturen skiter i hans politiska agenda. Det är också därför jag är mån om att få reda på exakt vad han skall använda den till?

Vad skall en kille som skakat hand med en gammal SS-fåne- med identitets-kontroll till?
Senast redigerad av varmluftsballong 2014-12-28 kl. 23:12.
Citera
2014-12-29, 11:37
Medlem
hushlittledarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat

Jag vet inte, men jag bryr mig inte om var folk bor, vilka de umgås med eller vilka de knullar. Varför gör du det?

Om det bor tre turkar i Bromölla som umgås bara med varandra. Är det inte som att tre nazister som bara umgås med varandra. Eller 5000 AIK:are. Varför väljer du att bestämma över vem som umgås med vem.

Är det för att du inte får vara med?
Och då vill du tvinga andra att inte heller få umgås.

Jag förstår inte hang upen på vem som är "rätt eller fel" svensk. Om man har bara har det intresset så är man ju uppenbarligen NAZIST.

Om man bor i USA så skiter man väl i att det bor 20% mexikanare i Los Angeles och 10% negrer i Omklamras eller 30% somalier i barsihdusi. Om man aldrig är där varför då bryr sig.

Om man aldrig besöker Rosengård, varför gnälla på hur de lever sina liv?

Att du ska bestämma visar ju bara att du tror att du är "lite viktigare och lite bättre" än alla andra och att världen ska se ut som DU vill.

Vilket är så djävla tramsigt.

Jag skiter fullständigt i om vi får lilla Mogadishu eller Lilla London, eller Lilla Peking... så länge folk betalar sin skatt, gör rätt för sig och inte begår brott... Då får folk knulla, älska, leva, bo, klä sig hur fan de vill. Ingen djävla politiker ska bestämma över mina eller dina val i livet.
Har du problem med att dina grannar äter kebab då är det ett problem du har och bör nog söka psykologhjälp för.
Citera
2014-12-29, 12:35
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Och jag undrar om dem invandrare som bor i Schweiz tog sig mödan att lära sig språket, det politiska systemet och så vidare? Jag undrar om det verkligen finns kontakt mellan olika etniska grupper i Schweiz? bara för att man jobbar försvinner inte avståndet mellan olika etniska grupper.

För att du ska få flytta till Schweiz så krävs det att du kan en av de fyra språken som talas i landet samt att du innehar en anställning i landet, de har helt andra krav än många andra länder runt om i världen och ja det finns kontakt mellan de olika grupperna i landet då de måste kunna föra politiska samtal med tanke på att staten inte ens får spränga bort en stubbe utan att lokalbefolkningen får säga sista ordet.

Det är dock svårt att jämföra Schweiz med resten av världen då mig veterligen är de det enda direktdemokratiska landet som har mellan fyra till fem officiella språk.
Citera
2014-12-29, 14:43
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
För att du ska få flytta till Schweiz så krävs det att du kan en av de fyra språken som talas i landet samt att du innehar en anställning i landet, de har helt andra krav än många andra länder runt om i världen och ja det finns kontakt mellan de olika grupperna i landet då de måste kunna föra politiska samtal med tanke på att staten inte ens får spränga bort en stubbe utan att lokalbefolkningen får säga sista ordet.

Det är dock svårt att jämföra Schweiz med resten av världen då mig veterligen är de det enda direktdemokratiska landet som har mellan fyra till fem officiella språk.

Ok. Jag fick delvis svar på min fråga. Jag undrar om hur ofta de etniska grupperna har kontakt med varandra när det inte handlar om politik eller om någonting juridiskt, någonting officiellt, eller jobbrelaterad? Hur ofta träffas och umgås det tysktalande befolkningen i Schweiz med det fransktalande befolkningen till exempel?
Citera
2014-12-29, 15:32
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ok. Jag fick delvis svar på min fråga. Jag undrar om hur ofta de etniska grupperna har kontakt med varandra när det inte handlar om politik eller om någonting juridiskt, någonting officiellt, eller jobbrelaterad? Hur ofta träffas och umgås det tysktalande befolkningen i Schweiz med det fransktalande befolkningen till exempel?

Jag skulle gissa att det sker ungefär lika ofta som den Engelsktalande och den Fransktalande delen i Kanada.

Jag tror inte det finns några siffror på hur ofta men jag skulle gissa på att det inte är allt för ovanligt.

(tillagt)

Schweiz är dock fortfarande ett svårt exempel att använda sig av då de är mig veterligen så pass unika, de ända länderna som eventuellt kommer i närheten skulle nog vara Ottomanska riket, Storbritannien och eventuellt Frankrike under det tidiga 1900-talet. (De sista två medan de fortfarande var kolonialmakter)
Senast redigerad av Ondahamstern 2014-12-29 kl. 15:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in