2014-12-28, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosiko
Fast så är det förstås inte alls. Vi har i allra högsta grad en demokrati i Sverige, även om det blir ett märkligt parlamentariskt läge när oppositionen kan komma att inte rösta på sin egen budget. Oavsett, så är det en majoritet av demokratiskt folkvalda partier som nu gjort en överenskommelse. 2018 är det val igen och då får väljarna säga sitt igen. Vore kul om SD väljare bara kunde acceptera att dom förlorat och sluta tala strunt.

Det finns fler än SD-väljarna som värnar Sverige och dess demokratiska skick som nu är satt ur spel.

Jag förstår att många spindoctors vill fortsatt övertyga svenska folket om att allt handlar om ett nederlag för SD så dina inlägg är i någon form förståeliga.
Citera
2014-12-28, 20:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorBerit
Du kan alltid börja med att skriva på det här uppropet: Omval krävs o misstroende mot decemberöverenskommelsen

Finns det ingen seriösare namninsamling än den där? Ser ju nästan ut som en random scamsida som skapades år 2000. Jag skrev under ändå och det borde alla andra göra.
Citera
2014-12-28, 20:55
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krankenschwester
Varför sträcker sig sexklöverns mandatperiod i 8år och inte 4 som i vanligt fall?

Varför skulle alliansen annars gå med på detta? Den enda orsaken att man skrivit på är att de vill ha chansen att regera ostört efter nästa val. Annars kunde SD utpressa dem i nästa mandatperiod genom att rösta på vänsterns budgetar.

Citat:
Länk till artikeln: Swedish centre-left do eight-year deal with opposition to avert snap election

Om detta verkligen stämmer så har allt vad vi hitintills kallat parlamentarisk demokrat satts ur spel. Till yttermera visso skulle det också påvisa medias totala haveri eftersom de inte nämner det i svensk press.

Om det stämmer så är det anmärkningsvärt. Men jag tror inte det, förklaringen är nog slarviga journalister snarare än ett scoop som alla andra missat.

DÖ:n finns här: http://www.socialdemokraterna.se/upload/%C3%96verenskommelse.pdf

Det står inget som stödjer artikelns tes. Visst kan det finnas hemliga tillägg, men jag tror inte det.
Citera
2014-12-28, 20:56
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zodar
Känns mer som utländsk media missuppfattat det hela. Tror Reuters har fel helt enkelt.

Fullt möjlgt, men å andra sidan har jag inte sett någon som förnekar det. Lägg därtill att "avtalet" löper två mandatperioder. Man börjar ju undra.
Citera
2014-12-28, 20:56
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Det finns fler än SD-väljarna som värnar Sverige och dess demokratiska skick som nu är satt ur spel.
Demokratin är kvar. Bara för att man är invald i riksdagen innebär inte att man per automatik också är garanterad inflytande. SD är en minoritet.
Citat:
Jag förstår att många spindoctors vill fortsatt övertyga svenska folket om att allt handlar om ett nederlag för SD så dina inlägg är i någon form förståeliga.
SD spelade ett högt spel för att få inflytande och får med överenskommelsen inget, en förlust.
Citera
2014-12-28, 20:58
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Varför sträcker sig sexklöverns mandatperiod i 8år och inte 4 som i vanligt fall?

Alliansen tror att de har chans att vinna valet 2018, men är inte säkra på egen majoritet.

Själv tror jag att ett eller fler av deras partier får svårt att ens komma in i riksdagen igen om ingenting radikalt sker.
Citera
Medlem
Pungs avatar
Citat:
Länk till artikeln: Swedish centre-left do eight-year deal with opposition to avert snap election

Om detta verkligen stämmer så har allt vad vi hitintills kallat parlamentarisk demokrat satts ur spel. Till yttermera visso skulle det också påvisa medias totala haveri eftersom de inte nämner det i svensk press.

Denna länk tycker jag alla borde sprida. Det är inte ens ett ställningstagande för SD. Det handlar om att sex partier PÅ FÖRHAND BESTÄMT NÄSTA REGERING OAVSETT VALRESULTAT.

Och än värre faktiskt, att media strax före uppgörelsen lovades fortsatt statlig försörjning och därför inte nämner detta eller ens skriver en notis om de gigantiska protesterna från folket.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Varför skulle alliansen annars gå med på detta? Den enda orsaken att man skrivit på är att de vill ha chansen att regera ostört efter nästa val. Annars kunde SD utpressa dem i nästa mandatperiod genom att rösta på vänsterns budgetar.

Om det stämmer så är det anmärkningsvärt. Men jag tror inte det, förklaringen är nog slarviga journalister snarare än ett scoop som alla andra missat.

DÖ:n finns här: http://www.socialdemokraterna.se/upload/%C3%96verenskommelse.pdf

Det står inget som stödjer artikelns tes. Visst kan det finnas hemliga tillägg, men jag tror inte det.

Du menar att den makthungriga alliansen inte har ställt några krav öht??

Självklart finns det mängder av krav från båda sidor, det är bara det att folket inte tillåts ta del av dessa.
Citera
2014-12-28, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosiko
Demokratin är kvar. Bara för att man är invald i riksdagen innebär inte att man per automatik också är garanterad inflytande. SD är en minoritet.

SD spelade ett högt spel för att få inflytande och får med överenskommelsen inget, en förlust.
Som Hitler sade till kommunisterna 1933.
Citera
2014-12-28, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticsLTD
Kan någon länka denna källa! Om det stämmer är det helt oerhört!

EDIT: Hittade: http://www.reuters.com/article/2014/12/27/us-sweden-politics-poll-idUSKBN0K505120141227

Detta är ju faktiskt oerhört. Dessa företrädare för alliansen och S och MP borde ju faktiskt fängslas
Citera
2014-12-28, 21:01
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:

Möjligt att SD hoppades på någon form av dialog istället. Tror dock att de överlag är ganska nöjda. de har tvingat fram ett blocköverskridande sammarbete, satt sig själva som främsta oppositionsparti och visat för sina väljare att de är handlingskraftiga. Dessutom behöverde inte stå till svars för något eftersom de hela tiden motarbetas.

Skulle nog tro att de känner sig som vinnare.
Citera
2014-12-28, 21:01
Medlem
Citat:
Du menar att den makthungriga alliansen inte har ställt några krav öht??

Självklart finns det mängder av krav från båda sidor, det är bara det att folket inte tillåts ta del av dessa.
På presskonferensen hävdade de med emfas att det inte fanns några hemliga tillägg. Nåja, det kan ju göra det nu, om inte annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in