Citat:
Ursprungligen postat av
varmluftsballong
Men det där funkar liksom inte på mig.
Tänk nu efter - med "brun" menas nazism och Hitler, vilket är synonymt med angreppskrig och folkmord. Varför skulle någon vilja köpa den associationen bara för att man vill bevara sitt eget land?
Jag tycker inte den är speciellt extrem - visst, ostädad och ibland lite plump, men i övrigt är det inte mycket att gnälla om.
Det kan inte vara en synd att vilja bevara sitt fädernesland!
Citat:
Det handlar ju inte om att förminska eller tysta invadrarkritiker.
Jo, det är just så det har varit genom åren. Ett tabu. En icke rumsren åsikt. Och nu står vi här med en polariserad debatt.
Citat:
Så i mina ögon är det för mycket cry-baby- för min smak.
Och ändå är det den taktiken de som söker asyl har - fast de ofta inte har skyddsbehov. Minns semesterbilderna jag länkade till igår.
Citat:
Tycker den är utmärkt här.
Hoppas att moderatorerna tycker likadant.
Citat:
kanske också därför just Björn Söder ska ta och lugna ner sig med att försöka sig på att vara sanningshärskare över någonting som är ytterst subjektivt.
Det är ju de faktorer som inte är subjektiva som frågan gäller!
En engelsman får inte köra på vänster sida här, eller hur? Mycket enkelt.
Citat:
Jag diggar inte att få order om hur jag ska vara eller inte vara-
Men det kravet har alla på sig - vare sig vi vill eller inte. Etikett, heter det.
Citat:
I synnerhet (2) när svenskheten är skröpligt vag.
Det som inte är vagt, är ju vad frågan gäller.
Citat:
Vissa skiter i det där med nationell identitet.
Citat:
Vad skall det användas till?
I vardagligt umgänge, att man kan kommunicera på en likvärdig nivå, att man har samma syn ur viktiga aspekter. Och visst, när detta fungerar kan man leva sida vid sida oavsett härkomst. Men i de fall det uppstår kulturkrockar är det ursprungsbefolkningens kultur som ska väga tyngst, annars får vi kaos. Det här är ju Sverige.
Och som jag skrev, i ett större sammanhang blir det ett problem om grupper inte känner att de tillhör samma gemenskap och därför enbart bryr sig om eller favoriserar sin egen grupp. (Studera t.ex vissa zigenargrupperingar och syrianerna i Södertälje.)