2014-12-28, 17:48
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Det är ju detta som är den springande punkten....flertalet av moderaternas väljare vill samarbeta med SD......klart att det är upplagt för ett gigantiskt missnöje nu, detta oavsett vad Reinfeldt sade tidigare. Ett parti är alltid beroende av sina väljare, och ja, M har tappat mycket till SD, och lär tappa än mer nu.

Alltså jag struntar helt i fall M tappar hela sin väljarbas. Men om Fredde säger att en röst på M också är en garant för ett icke-samarbete med SD så blir det ju så- Om det inbegriper att väljarstödet minskar är det i sådana en konsekvens. Men det innebär inte att M ska backa från ståndpunkten.

Hade M börjat inleda förhandlingar med SD hade det varit ett större svek.
Citera
2014-12-28, 17:49
Medlem
deadsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varmluftsballong
Grejen är att när inte partier vill samarbeta med SD är det tvi-dvale. Men sådant fenomen är inte enbart riktat mot SD utan går åt andra hållet också.

Det viktiga är inte ett samarbete med SD. Det handlar fortfarande bara om att dra ned invandringen till en normal nivå. SD skulle inte ens finnas i riksdagen om det inte vore för denna enda fråga. Hur jävla svårt ska det vara att dra ned invandringen till en normal nivå? De andra partierna är beredda att gå sina kärnväljare bakom ryggen endast för att kunna fortsätta bedriva denna sinnessjuka massinvandring. Varför är det så viktigt?

Hur svårt kan det vara att dra ned invandringen till en normal nivå?

Det här kommer inte hålla hur länge som helst.

Det börjar, som sagt, bli pinsamt.
Citera
2014-12-28, 17:49
Medlem
kolvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
I teorin skulle det kunna räcka med 34%. Dvs:

SD: 34%
Alliansen: 33%
Rödgröna: 33%

Men troligen kommer det att bildas en ny konstellation då. T.ex partikonstellation Den rödgröna alliansen, med 66%. Och SD är förlorare igen.

Ingenstans i uppgörelsen står det hur konstellationen ska vara, "Den statsministerkandidat som samlar stöd från den partikonstellation som är större än alla andra tänkbara regeringskonstellationer ska släppas fram."

med alla andra tänkbara så kan ju Alliansen enkelt säga att, nej, vi kommer inte att samarbeta och då är SVMP återigen den största konstellationen, skrivelsen är gjord på ett så luddigt sätt men ändå så pass genomarbetad att det handlar helt och hållet om hur 2 partier (S+M) väljer att att bestämma sig för hur väljarna ska ha det.
Demokratin i den formen som vi haft innan i Sverige är dödad den 27/12 2014
Citera
2014-12-28, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Tror ni att någon moderat riksdagsman kommer lämna för SD?

Lustigt...jag satt just och tänkte på om vi skulle få se "politiska vildar" i riksdagen. Kanske en och annan moderat kommer att vara partilös under något år, och sedan förhandla sig till en fin plats på SD's riksdagslista inför nästa val?

Jag tror det i o f s högst blir några enstaka...den enda som klarat sådana partibyten väl hittills är väl Anders Wijkman
Citera
2014-12-28, 17:53
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Lustigt...jag satt just och tänkte på om vi skulle få se "politiska vildar" i riksdagen. Kanske en och annan moderat kommer att vara partilös under något år, och sedan förhandla sig till en fin plats på SD's riksdagslista inför nästa val?

Jag tror det i o f s högst blir några enstaka...den enda som klarat sådana partibyten väl hittills är väl Anders Wijkman
Det är i vilket fall heroiskt om någon törs, och borde generera politiska uppdrag långt in i framtiden oavsett styre. Ärliga och rakryggade är det ont om i syltryggarnas rike.
Citera
2014-12-28, 17:53
Medlem
Kanske har Moderaterna infiltrerats av sossar och vänsterliberaler

Hipsters förklädda i Lundsbergskavajen.....
Citera
2014-12-28, 17:55
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittklas
Vi har fortfarande val, men vi har i princip bara ett parti att rösta på, dem har ingen officiellt namn än men kan väl kallas Decemberkartellen

Skulle snarare kalla dessa för Decemberpartiet och jag hoppas fler hänger på det tåget och slutar referera till "7k", "Sjuklövern" och andra nu ganska slitna namn. Visserligen är kartellen i ditt namn passande också, men jag tycker att ordet "partiet" närmare berättar att detta i princip är som ett enda parti. Bilden från presskonferensen där de alla står och lyssnar till varandra verkligen lyser enighet inom "partiet".
Citera
2014-12-28, 17:56
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Varför skulle det vara ett större svek? Att samarbeta med de rödgröna på det här sättet är ju också ett svek. Eller? Jag är osäker.
Citera
Medlem
Citat:
Alltså jag struntar helt i fall M tappar hela sin väljarbas. Men om Fredde säger att en röst på M också är en garant för ett icke-samarbete med SD så blir det ju så- Om det inbegriper att väljarstödet minskar är det i sådana en konsekvens. Men det innebär inte att M ska backa från ståndpunkten.

Du kanske struntar i det, men ett parti utan väljare inte mycket till parti. Och jag tror att även M vill ha en försvarlig del av väljarkåren. sedan är det ytterst diskutabelt om Reinfeltd hade partifolket med sig när han sade kategoriskt nej till SD.
Men visst, det är inte förbjudet att begå politiskt självmord.
Citera
Bannlyst
Skönt nu slipper vi rasisternas inflytande.
Citera
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittklas
Kanske har Moderaterna infiltrerats av sossar och vänsterliberaler

Hipsters förklädda i Lundsbergskavajen.....
Nej, men Trotskister, jag sade det förut. De har länge infiltrerat "mjuka" organisationer, ett bra exempel är greenpeace, andra är broderskaparna och feministerna... lite OT, men jag tror att detta kan vara en orsak till den demokratiska kollapsen...
Citera
2014-12-28, 17:57
Medlem
Citat:

Nej. Med 50% av M väljarna som kunde tänka sig samarbete med SD inför valet, så kräver det att minst lika många i M kunde tänka sig samarbeter med V eller MP.

Jag har en stark känsla av att 50% stöd för samarbete med MP eller V inom Ms väljarled är helt otänkbart!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in