2014-12-28, 17:35
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Gudrun skulle väl aldrig samarbeta med SD? Och inte SD med F! heller för den delen.

Även om F! hade vågmästarroll och kunde sänka SD?
Citera
2014-12-28, 17:36
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clappen
1. Tycker du det är klokt att nonchalera uppemot 1miljon väljare i landet (troligtvis mer nu)?
2. Du verkar ha missat att alliansen har svikit alla sina väljare.
1. Det är så politik fungerar. Har alltid gjort och kommer alltid göra. Om ens anhängare är fler spelar det ingen roll om motståndarna är en miljon.

2. På ett sätt har de svikit, på ett annat inte. Alliansens väljare har informerats med högsta tydlighet under flera år att något samarbete med SD kommer inte att ske.

Med detta menar jag inte att uppgörelsen var bra. Jag menar ingenting. Eller? Jag är osäker.
Citera
2014-12-28, 17:38
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Många moderatväljare är missnöjd med massinvandringen. jag själv känner några folkpartister som också är missnöjd med massinvandringen. Missnöjet med massinvandringen reflekteras tyvärr inte korrekt av SD-s röster från riksdagsvalet.

Nähä? Visste inte att man kunde vara missnöjd med invandringen utan att för den delen tvunget vara SD-sympatisatör?

Missnöjet mot miljöpolitiken kan också vara uppenbar utan att man för den delen per automatik är miljöpartist.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
2. På ett sätt har de svikit, på ett annat inte. Alliansens väljare har informerats med högsta tydlighet under flera år att något samarbete med SD kommer inte att ske.

Alliansen körde upp en stor fet stock i arslet på alla sina väljare när dom väljer att stödja en rödgrön regering med MP som håller i taktpinnen än att gå till nytt val och troligtvis bli största minoritet. Så är det.
Citera
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varmluftsballong

Det beror helt enkelt på politiken. Om de inte ville höja invandringen till Sverige ytterligare, så kanske. Glöm inte att Fi är ett identiskt parti med vänsterpartiet och som alla vet tycker SD i vissa frågor samma sak som vänsterpartiet.
Citera
2014-12-28, 17:39
Medlem
deadsets avatar
Citat:
Det var ju heller inte svar på min fråga.

Jag ser inte riktigt hur din jämförelse är relevant? F! är ett vänsterextremistiskt hippieparti som vill införa ett tredje kön, helt avveckla försvaret och ha fri invandring från hela världen. Varför skulle SD, eller något parti alls, vilja samarbeta med dem?

Det vi snackar om här är en enda fråga - att dra ned invandringen till en normal nivå. Det är allt det handlar om. Det handlar inte om någonting annat.

Hur svårt kan det vara? Seriöst?
Citera
2014-12-28, 17:40
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
34% skulle väl dock mattematiskt inte räcka för SD eftersom de inte omfattas av överrensekommelsen och skulle fått sin budget nerröstad med 66%. Sen skulle näst största fått chansen.

Helt olika spelregler för SD och för de andra riksdagspartierna?

Ja, du har kanske rätt. Jag antog att de tog fram reglerna i syfte att göra det enklare för minoriteter att styra ett land. Det är ju vad de pratar om när de försvarar detta. Men om du har rätt så är denna uppgörelse en hundraprocentig anti-SD-uppgörelse.
Citera
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro

Med detta menar jag inte att uppgörelsen var bra. Jag menar ingenting. Eller? Jag är osäker.

Nä- jag är heller inte så där väldans pro-Decemberuppgöelse. En dålig lösning bland många andra dåliga lösningsförslag.
Citera
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:

Då skulle de sänkt SD det är jag helt övetygad om.
Citera
2014-12-28, 17:41
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Det beror helt enkelt på politiken. Om de inte ville höja invandringen till Sverige ytterligare, så kanske. Glöm inte att Fi är ett identiskt parti med vänsterpartiet och som alla vet tycker SD i vissa frågor samma sak som vänsterpartiet.

Kan vi då slå fast att SD är ett enfrågeparti?
Citera
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Nähä? Visste inte att man kunde vara missnöjd med invandringen utan att för den delen tvunget vara SD-sympatisatör?

Missnöjet mot miljöpolitiken kan också vara uppenbar utan att man för den delen per automatik är miljöpartist.

Anledningen till att många inte röstar på SD är att de är rädda att de blir utfrysta, idiotförklarade etc. Det är också ett faktum. Varför tror du att relativt många lämnar moderaterna och sossarna för den delen och ansluter sig till SD?
Citera
Medlem
Citat:
Jo- Fredde har uttyckligen sagt att samarbete är uteslutet. Kanske därför de tappade? Oavsett är det lika omöjligt att backa ifrån som Sverigedemokraternas nolltolerans mot rasism.

Det är ju detta som är den springande punkten....flertalet av moderaternas väljare vill samarbeta med SD......klart att det är upplagt för ett gigantiskt missnöje nu, detta oavsett vad Reinfeldt sade tidigare. Ett parti är alltid beroende av sina väljare, och ja, M har tappat mycket till SD, och lär tappa än mer nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in