2014-12-27, 10:22
Medlem
Om jag söke ren kurs oavsett i landet och kommer in kan jag ta kårleg i uppsala ?
Eller ifall jag söker en kurs framåt hösten 2015 och kommer in kan jag ta kårleg
tips om hur man kan ta ett kårleg snabbast möjligt
tack på förhand.
Citera
2014-12-27, 10:57
Medlem
Få kårleg är inga problem. Sök en kurs, kom in på kursen, studera duktigt, fortsätt betala medlemsavgiften. Lätt som en plätt
Citera
2014-12-28, 08:30
Medlem
ja men frågan var ifall jag kunde söka kurs i luleå och ta ett kårleg i Uppsala ?
Citera
2014-12-28, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mobi25
ja men frågan var ifall jag kunde söka kurs i luleå och ta ett kårleg i Uppsala ?

Kan man inte bli stödmedlem utan att plugga något och dra fördelar utav detta?
Citera
2014-12-28, 09:39
Medlem
Citat:
Vad tror du själv? Klart du inte kan vara medlem i nation men inte läsa vid lärosätet.
Citera
2014-12-28, 11:13
Medlem
nihilverums avatar
Citat:

Varför skulle du överhuvudtaget vilja ha kårleg från en annan studieort än den där du pluggar? Jag menar, de flesta studentrabatter får man ju oberoende av var man studerar. Om du dessutom faktiskt tänkt plugga i Luleå så är det ju hyfsat opraktiskt att ta sig till Uppsalatrakten. Om det finns några specifika fördelar med kårleg just från Uppsala så skulle jag anta (utan att ha några detaljkunskaper) att sådana specifika fördelar endast är tillgängliga om man fysiskt befinner sig i Uppsalatrakten.

Är tanken att försöka få kårleg från Uppsala nu och skaffa de specifika fördelarna av det omgående, för att sedan faktiskt börja plugga i Luleå HT 2015? Jag tror inte att du kan få ett äkta kårleg från Uppsala utan att faktiskt skriva in dig som student på UU, annat än om du får/stjäl ett kårleg från någon som faktiskt är student. Men då skulle du kanske behöva förfalska en vanlig legitimation med ditt foto och någon annans namn för att använda ett sådant kårleg. Det är dock ytterst tveksamt om det finns några studentrabatter som är värda att begå urkundsförfalskning för.
Citera
2014-12-28, 14:11
Medlem
Nej det kan du icke. men som majoriteten av alla uppsalabor som har kårleg så kan du ansöka en strökurs, bli antagen, registrera dig, be om ett regbevis från ansvarig institution, gå till en nation, registrera dig, och sedan skita i kursen ifall du inte tänkt läsa den. sök inte csn och sånt till kursen isåfall, annars måste du betala tillbaka alternativt vara utan CSN en del av en framtida termin (ifall du bestämmer dig för att studera på riktigt)
Citera
2014-12-29, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Varför skulle du överhuvudtaget vilja ha kårleg från en annan studieort än den där du pluggar? Jag menar, de flesta studentrabatter får man ju oberoende av var man studerar. Om du dessutom faktiskt tänkt plugga i Luleå så är det ju hyfsat opraktiskt att ta sig till Uppsalatrakten. Om det finns några specifika fördelar med kårleg just från Uppsala så skulle jag anta (utan att ha några detaljkunskaper) att sådana specifika fördelar endast är tillgängliga om man fysiskt befinner sig i Uppsalatrakten.

Är tanken att försöka få kårleg från Uppsala nu och skaffa de specifika fördelarna av det omgående, för att sedan faktiskt börja plugga i Luleå HT 2015? Jag tror inte att du kan få ett äkta kårleg från Uppsala utan att faktiskt skriva in dig som student på UU, annat än om du får/stjäl ett kårleg från någon som faktiskt är student. Men då skulle du kanske behöva förfalska en vanlig legitimation med ditt foto och någon annans namn för att använda ett sådant kårleg. Det är dock ytterst tveksamt om det finns några studentrabatter som är värda att begå urkundsförfalskning för.

De specifika fördelarna med kårleg just från Uppsala är att du får ta del av det unika nationsliv som erbjuds just i Uppsala. Har man inte själv bott i Uppsala så förstår jag att det kan verka märkligt, men här är faktiskt standarden att man försöker skaffa sig ett kårleg efter gymnasiet oavsett om man har för avsikt att studera eller inte.

Som någon redan har skrivit så är det för TS bara att söka en "skitkurs" (för att vara säker på att bli antagen) och sedan gå till lämplig nation med antagningsbeviset. En kurs på UU är det dock som gäller.
Senast redigerad av buppmeister 2014-12-29 kl. 02:01.
Citera
2015-01-18, 01:54
Medlem
nu kom jag in på ett program
hur länge gäller kårleg om programmet är 160 poäng
har ingen avsikt att plugga alls bara nationslivet
vad e det bästa man kan göra såg att nationsmedlemskap gällde för våren eller gäller den hela programmet ?
Citera
2015-01-18, 11:17
Medlem
Citat:
nu kom jag in på ett program
hur länge gäller kårleg om programmet är 160 poäng
har ingen avsikt att plugga alls bara nationslivet
vad e det bästa man kan göra såg att nationsmedlemskap gällde för våren eller gäller den hela programmet ?
Det är bara förnya medlemskapet varje termin. Dock bör du läsa detta: https://uppsalastudent.com/pdf/info_ej_servering.pdf
Citera
2015-01-18, 14:38
Medlem
LIME32

Betyder det att man kan bli nekad inträde på balfester torsd/fred kvällar eller vaddå ?
Jag dricker ändå ingen alkohol ändå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in