Som före detta missbrukare av centralstimulantia (och andra droger men i huvudsak det förstnämnda) så är det första mantrat som måste tas i bejakelse: reducera tillgången.
Det är däri hela det stora problemet ligger och är det absolut första störningsmomentet i ett beroende tillika missbruk som verkligen måste redas ut innan något som helst framsteg kan göras. För egen del som också hade god kontakt med handhavare av olika droger och kunde få rabatterat på inköp var det den absolut största fällan jag fastnade i. Utan en kontinuerlig tillgång på din hatkärlek (i det här fallet kokain) ter det sig som ett logiskt utfall att konsumtionen kommer att minska. Det är jag väl bekant med och jag tror att många kan hålla med mig här. Regeln säger helt enkelt: finns det inget att missbruka, då kommer du heller inte att kunna missbruka.
Vägen dit å andra sidan kan vara svårt. I första hand måste du bryta kontakten med personen som förser dig med drogerna och först därefter kommer du att kunna göra riktiga förändringar, både i ditt levnadsmönster och i din inställning till bruk och missbruk av narkotika. Vägen dit är inte lätt och du kommer garanterat att vilja ge upp och återgå till missbruket men det är när du känner att du mest av allt vill ge upp som du också mest av allt håller på att genomgå en läkningsperiod som är så otroligt viktig. Är du villig att göra uppoffringar som kommer att göra ont för att bli kvitt narkotikan?
Steget efter att du har brutit kontakten med din kontakt och kommit underfund med inställningen till att du vill sluta är att söka hjälp och stöd - antingen från familj och vänner eller professionell hjälp från myndigheter via beroendeenheter och sjukvården. Om du vill bli helt och hållet drogfri är det extremt svårt att bli det på egen hand, även om det givetvis inte är fullständigt omöjligt. Statistiskt sett så är dock risken för återfall till följd av ensamhet, tristess och utanförskap de allra största faktorerna. Istället behöver du social stimulans av
drogfria (inkluderat alkohol) människor som kan stötta dig i din väg tillbaka till ditt liv fritt från droger. Har du inga vänner eller ingen familj som kan hjälpa dig så se åtminstone till att gå och prata med en behandlare antingen genom en drogenhet eller hos socialtjänsten och vädra alla dina narkotikatankar. Att ta stöd av NA (Anonyma Narkomaner) kan också hjälpa dig väldigt mycket och ingiver dessutom en social stimulans hos de som varit med om liknande eller samma resa som du har varit.
Jag hoppas att du hittar en lösning på ditt problem oavsett hur du väljer att genomföra den. Vidare kan jag tipsa dig till att läsa och även skriva i det här forumet:
(FB) Drogrehabilitering
Där kan du få fantastiskt mycket hjälp, tips, stöd och stöttning om du på riktigt bestämmer dig att lägga ned med missbruket och fokusera på nykterheten.