2014-12-27, 21:18
Medlem
Pitcairns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Märkligt att inte invandring/integration var med i uppgörelsen. Hur ska man tolka det? Särskilt i belysning av KD:s utspel i frågan för någon vecka sedan.

Löfven svarade på en direkt fråga under presskonferensen att regeringen ska ta initiativ till samtal om migrationspolitiken. Romson var snabb att hänvisa till gällande överenskommelse mellan alliansen och mp.
Varför anser Löfven att det behövs samtal?
Citera
2014-12-27, 21:19
Medlem
dayms avatar
Är det glöggen som stigit i huvudet på mig eller är sexpacket det nya NSDAP?
Citera
2014-12-27, 21:19
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6E303062
Haha, jo jag kan tänka mig att man framöver kommer att få se alliansförslag, som går emot budgetar Alliansen själva har stött. Hyckleriet är nu på en helt ny nivå jämfört med tidigare.

Det var inte så jag tänkte. Jag syftade på frågor som inte är knytna till budget och som kan införas utan att det strider mot budgeten, som exempelvis betyg från årskurs 4. Jag tror inte att en sådant motion skulle gå emot alliansens budget.
Citera
2014-12-27, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Ännu roligare blir det när det stora partiet i den nya tvåpartstaten skall samsas och kompromissa fram en gångbar och majoritetsstödd politik när man läser detta...

Fjorton timmar för att komma överens om vilka som fick vara med på presskonferensen och vilka som skulle få tala...hur kommer det att se ut när det skall pratas sakpolitik?
Sen kunde borgarna gott krävt att Frigolit skulle tvingas gå med silvertejp över truten fram till nästa val.
Vänstern har alltid haft en barnslig mentalitet, men detta tar ändå priset. Var är det för jävla infantila spånhuvuden som Alliansen hjälpt till makten.
Citera
2014-12-27, 21:22
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rootbit
Överenskommelsen innebär följande (Källa: DN.se):

1) "Den statsministerkandidat som representerar den största partikonstellationen släpps fram vid omröstning om talmannens förslag. Det sker genom att övriga partier som står bakom överenskommelsen lägger ned sina röster."

2) "En minoritetsregering ska kunna få igenom sin budget. Om det finns en risk för att förslaget skulle falla avstår övriga partier som står bakom överenskommelsen från att delta i omröstningen."

3) "Utbrytningar ur budgeten ska inte vara möjliga."

Jag vill egentligen bara poängtera en sak med det här förslaget som visserligen kan vara en språklig teknikalitet men som, såvida det stämmer, får stora implikationer rent praktiskt. Enligt punkt 1 ovan är det nämligen inte det partiet utan den partikonstellationen som får flest röster som väljer statsministerkandidat.

Det här innebär i praktiken att även om SD når 30% i kommande val så har de aldrig någon chans att välja en egen statsministerkandidat då de inte tillhör något block. De andra partierna kan helt enkelt förhindra detta genom vad de själva kallar för "att ta ansvar för demokratin".

De närmsta 10 åren förväntas vi alltså rösta på partier som går till val själva men som egentligen vill samma sak och som tillsammans utgör en enhetlig makt. Punkt 2 dikterar att även om den enhetliga makten hamnar i underläge i ett val ska de kunna regera Sverige. Utan att ta i så kan jag med lätthet påstå att detta ÄR definitionen av en skendemokrati. Det ÄR exakt det systemet man hade i exempelvis forna Östtyskland.

För att förstå hur allvarligt det här är kan vi ta ett exempel som förhoppningsvis ligger långt borta men som inte är helt orealistiskt med tanke på förändringarna i vårt närområde. Låt oss säga att ryssen infiltrerar och tar kontroll över denna röd-grön-blåa röra. Hur ska detta lösas rent demokratiskt? Med dagens förslag går det inte eftersom det partiet som får flest röster men som inte tillhör något block de facto är uteslutna från makten.

Oavsett om man röstar på SD eller inte så är detta riktigt äckligt gjort och ett övergrepp på vårt land!
Tillägg till punkt 1, partikonstellation är väl de som tänker bilda regering tillsammans vilket gör Alliansen större än S+MP eller har jag missat vad partikonstellation betyder?
Citera
2014-12-27, 21:22
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Ja, men allt i politiken inte är knyten till budget, som exempelvis betyg från årskurs 4 som allianspartierna vill införa, men också SD.

Jojo, att man kan såga vissa förslag och dylikt förstår jag ju.
Men när man har en "opposition" som inte aktivt arbetar för att avsätta ens motståndare, dvs genom att lägga egna budgetar och dylikt, då har ju rollen som opposition försvunnit. Att man sen kan se till att vissa förslag inte går igenom är förvisso kanske irriterande för den styrande regeringen, men ens styrande roll är ju totalt ohotad.
Citera
2014-12-27, 21:23
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daym
Är det glöggen som stigit i huvudet på mig eller är sexpacket det nya NSDAP?

Nazisterna i Tyskland kickade ut det tyska nationella folkpartiet ifrån regeringen som de tillsammans bildade. Det var alltså en koalitionsregering med nazisterna och det nationella folkpartiet. Nu kickar inte ut någon någon annan, men minskar dess inflytande. Det är inte lika drastiskt som det var år 133 i Tyskland. SD kan fortfarande få igenom sin politik. (naturligtvis inte vad gäller invandringen)
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitcairn
Löfven svarade på en direkt fråga under presskonferensen att regeringen ska ta initiativ till samtal om migrationspolitiken. Romson var snabb att hänvisa till gällande överenskommelse mellan alliansen och mp.
Varför anser Löfven att det behövs samtal?
OK, missade det. Men jag tror att vi kan förvänta oss någon form av utspel där. Men det blir nog bara den gamla vanliga "integrationsvisan", med riktade bidrag till utsatta områden, ökat bostadsbyggande (som aldrig blir av), mer utbildning, diskriminering av svenskar på arbetsmarknaden för att få fler invandrare i jobb...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pukeeye
För att de annars skulle bli tvungna att regera med stöd av de brunsvarta. Även de borgerliga partierna har företrädare som klarat grundskolan. Och de inser att landet inte kan ledas av avhoppare från fordonsprogrammet.

Demokrati!!! Det fungerar. Sverige kan fortsätta att vara en förebild för resten av världen. Jippey- Hippe.
Har du tittat på svetsarns regering? Jag tvivlar på att den högen ens gått ut grundskolan. Vi har fan en jävla svetsare som statsminister, SVETSARE

Hahahaha.
Citera
2014-12-27, 21:24
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rootbit
Överenskommelsen innebär följande (Källa: DN.se):

1) "Den statsministerkandidat som representerar den största partikonstellationen släpps fram vid omröstning om talmannens förslag. Det sker genom att övriga partier som står bakom överenskommelsen lägger ned sina röster."

2) "En minoritetsregering ska kunna få igenom sin budget. Om det finns en risk för att förslaget skulle falla avstår övriga partier som står bakom överenskommelsen från att delta i omröstningen."

3) "Utbrytningar ur budgeten ska inte vara möjliga."

Jag vill egentligen bara poängtera en sak med det här förslaget som visserligen kan vara en språklig teknikalitet men som, såvida det stämmer, får stora implikationer rent praktiskt. Enligt punkt 1 ovan är det nämligen inte det partiet utan den partikonstellationen som får flest röster som väljer statsministerkandidat.

Det här innebär i praktiken att även om SD når 30% i kommande val så har de aldrig någon chans att välja en egen statsministerkandidat då de inte tillhör något block. De andra partierna kan helt enkelt förhindra detta genom vad de själva kallar för "att ta ansvar för demokratin".

De närmsta 10 åren förväntas vi alltså rösta på partier som går till val själva men som egentligen vill samma sak och som tillsammans utgör en enhetlig makt. Punkt 2 dikterar att även om den enhetliga makten hamnar i underläge i ett val ska de kunna regera Sverige. Utan att ta i så kan jag med lätthet påstå att detta ÄR definitionen av en skendemokrati. Det ÄR exakt det systemet man hade i exempelvis forna Östtyskland.

För att förstå hur allvarligt det här är kan vi ta ett exempel som förhoppningsvis ligger långt borta men som inte är helt orealistiskt med tanke på förändringarna i vårt närområde. Låt oss säga att ryssen infiltrerar och tar kontroll över denna röd-grön-blåa röra. Hur ska detta lösas rent demokratiskt? Med dagens förslag går det inte eftersom det partiet som får flest röster men som inte tillhör något block de facto är uteslutna från makten.

Oavsett om man röstar på SD eller inte så är detta riktigt äckligt gjort och ett övergrepp på vårt land!
Ja, det är bedrövligt och väljarna ska nu bli itutade att detta är att "ta ansvar" vilket är ett kodord för införandet av en enpartistat.
Paradoxalt nog: Det enda partiet (V) som varit närmst att förespråka enpartistat fick inte ens vara med.
Citera
2014-12-27, 21:24
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
"Regeringen KOMMER att den 29:e december ATT utlysa ett extra val"

Det var fan inget "har för avsikt att.........."

Det var "KOMMER ATT.............."

Ja, Stefan Löfven ljög de svenska väljarna rakt i ansiktet:

Citat:
Stefan Löfven utlyser extraval

– Jag har tagit ansvar, jag tänker ta det ansvaret i dag. Jag är glad att de bekräftar att det är vi som fattar beslut. Vi meddelar följande nu. Regeringen kommer 29 december utlysa extra val.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19959876.ab
Citera
2014-12-27, 21:25
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ja, Stefan Löfven ljög de svenska väljarna rakt i ansiktet:

Men att Löfven är en lögnaktig jävla orm är väl ändå inget nytt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in