2014-12-27, 21:10
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
Det är det här jag inte förstår heller.

Jag menar, nu kan ju S och MP kasta in precis vilken skit som helst i sin budget, alliansen har ju sagt att man ska släppa fram den. Oppositionens roll försvinner ju helt då.
Och är det så att man måste vara överens om budgeten innan man släpper igenom den, ja, då är man ju inte opposition längre, utan ett samarbetsparti...

Inte helt. Oppositionen kan även i fortsättningen lägga fram motioner och rösta nej till propositioner. bara i budgetfronten har oppositionen inget att säga.
Citera
2014-12-27, 21:11
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemosthenesNu
Förvisso, men alternativet är att varje regerings budget alltid fälls av oppositionen, eftersom vi nog får se fram emot många mandatperioder med minoritetsregeringar framöver.

Jag kan känna att varje framvald partikonstellation ska få regera med sin egen budget. Om det sedan är en jävligt korkad budget får väl det förhoppningsvis som effekt att väljarna röstar fram andra partier vid nästa val.

Detta är ju en överenskommelse som kommer gynna alliansen på precis samma sätt, om det blir de som vinner nästa val, men hamnar i minoritet.

Hellre att de olika blocken får köra sin egen politik, än att ständigt regera med oändliga kompromisser, tills bara en mittensörja återstår.

Nej, alternativet är att en minoritetsregering söker stöd över blockgränserna och samtalar med alla partier. Minoritetsregeringar är ju trots allt inget nytt. Nu väljer man att svika sina egna väljare för att beröringsskräcken för SD är total. Konsekvensen av detta blir att man bortser från demokratins grundprincip att man ska söka stöd av en majoritet, att SD växer ännu mer och att blockpolitiken cementeras.

Det ska inte vara lätt att regera i minoritet, det ska krävas att man kompromissar i sakfrågor för att politiken blir mer representativ i förhållande till valmanskåren på så sätt. Om det viktigaste är förvaltning och regeringen ska få igenom sin budget så kan vi lika gärna byta till majoritetsvalsystem med en gång.
Citera
2014-12-27, 21:11
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Inte helt. Oppositionen kan även i fortsättningen lägga fram motioner och rösta nej till propositioner. bara i budgetfronten har oppositionen inget att säga.

Men man får ju heller inte bryta ut delar av den, enligt den här överenskommelsen. Det tolkar ju jag som att man antingen röstar för den eller att man lägger ner sina röster. Inte att man håller på och kukar runt i budgeten.
Citera
2014-12-27, 21:12
Medlem
frozens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Jag fattar inte detta. Reinfeldt var tydligen den som ledde förhandlingarna bakom kulisserna. Om det kan ge en ledtråd?

Som gammal moderat har jag alltid gillat Reinfeldt. Men efter hans "öppna era hjärtan" runk så tappades förtroendet för honom. Hur han nu kom på detta. Det var ju trots allt MP som skötte invandring och integrationspolitiken åt M.
Citera
2014-12-27, 21:13
Medlem
"Regeringen KOMMER att den 29:e december ATT utlysa ett extra val"

Det var fan inget "har för avsikt att.........."

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/re...al_4160809.svd

Det var "KOMMER ATT.............."
Citera
2014-12-27, 21:13
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
Men man får ju heller inte bryta ut delar av den, enligt den här överenskommelsen. Det tolkar ju jag som att man antingen röstar för eller mot budgeten, eller lägger ner sina röster. Inte att man håller på och kukar runt i budgeten.

Ja, men allt i politiken inte är knyten till budget, som exempelvis betyg från årskurs 4 som allianspartierna vill införa, men också SD.
Citera
2014-12-27, 21:14
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Crash
Skulle snarare säga besvikna. Detta visar ganska tydligt att alliansen inte vill regera, vilket är ett svek mot sina väljare som självklart vill ha valuta för sin röst.

Fast dö ligger väl i linje med fr:s utspel under förra mandatperioden och valrörelsen?
Citera
Medlem
6E303062s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza

Haha, jo jag kan tänka mig att man framöver kommer att få se alliansförslag, som går emot budgetar Alliansen själva har stött. Hyckleriet är nu på en helt ny nivå jämfört med tidigare.
Citera
Medlem
Pukeeyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frozen
Korrekt. Du som verkar ha hästarna hemma. Kan du då förklara varför alliasen hoppar i säng med de rödgröna när de precis vann budgeten över de rödgröna?!

För att de annars skulle bli tvungna att regera med stöd av de brunsvarta. Även de borgerliga partierna har företrädare som klarat grundskolan. Och de inser att landet inte kan ledas av avhoppare från fordonsprogrammet.

Demokrati!!! Det fungerar. Sverige kan fortsätta att vara en förebild för resten av världen. Jippey- Hippe.
Senast redigerad av Pukeeye 2014-12-27 kl. 21:17.
Citera
2014-12-27, 21:15
Medlem
rootbits avatar
Överenskommelsen innebär följande (Källa: DN.se):

1) "Den statsministerkandidat som representerar den största partikonstellationen släpps fram vid omröstning om talmannens förslag. Det sker genom att övriga partier som står bakom överenskommelsen lägger ned sina röster."

2) "En minoritetsregering ska kunna få igenom sin budget. Om det finns en risk för att förslaget skulle falla avstår övriga partier som står bakom överenskommelsen från att delta i omröstningen."

3) "Utbrytningar ur budgeten ska inte vara möjliga."

Jag vill egentligen bara poängtera en sak med det här förslaget som visserligen kan vara en språklig teknikalitet men som, såvida det stämmer, får stora implikationer rent praktiskt. Enligt punkt 1 ovan är det nämligen inte det partiet utan den partikonstellationen som får flest röster som väljer statsministerkandidat.

Det här innebär i praktiken att även om SD når 30% i kommande val så har de aldrig någon chans att välja en egen statsministerkandidat då de inte tillhör något block. De andra partierna kan helt enkelt förhindra detta genom vad de själva kallar för "att ta ansvar för demokratin".

De närmsta 10 åren förväntas vi alltså rösta på partier som går till val själva men som egentligen vill samma sak och som tillsammans utgör en enhetlig makt. Punkt 2 dikterar att även om den enhetliga makten hamnar i underläge i ett val ska de kunna regera Sverige utan att behöva ta hänsyn till oppositionen. Detta ÄR definitionen av en skendemokrati/diktatur. Detta ÄR exakt det systemet man hade i exempelvis forna Östtyskland fast i modernare form.

För att förstå hur allvarligt det här är kan vi ta ett exempel som förhoppningsvis ligger långt borta men som inte är helt orealistiskt med tanke på förändringarna i vårt närområde. Låt oss säga att ryssen infiltrerar och tar kontroll över denna röd-grön-blåa röra. Hur ska detta lösas rent demokratiskt? Med dagens förslag går det inte eftersom det partiet som får flest röster men som inte tillhör något block de facto är uteslutna från makten.

Oavsett om man röstar på SD eller inte så är detta riktigt äckligt gjort och ett övergrepp på vårt land. Det handlar inte ett dugg om att ta ansvar utan om att behålla status quo i den fråga som anses vara absolut viktigast, nämligen invandringspolitiken. Det är makthunger och egoism som ligger bakom detta, ingenting annat
Senast redigerad av rootbit 2014-12-27 kl. 21:26.
Citera
2014-12-27, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nej så långt kommer det aldrig gå för SD kommer aldrig bli så stort, eftersom det helt enkelt inte finns så många idioter i Sverige som det skulle kräva.
Du tror inte SD kan nå 20%? Jag antar att du sällar dig till skaran idioter då du uppenbarligen har svårt för att begripa svenskan (som jag antar är ditt modersmål).
Citera
2014-12-27, 21:18
Medlem
halvblinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pukeeye
För att de annars skulle bli tvungna att regera med stöd av de brunsvarta. Även de borgerliga partierna har företrädare som klarat grundskolan. Och de inser att landet inte kan ledas av avhoppare från fordonsprogrammet.

Demokrati!!! Det fungerar. Sverige kan fortsätta att vara en förebild för resten av världen. Jippey- Hippe.

Bildningsförakt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in