2014-12-27, 14:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Du efterfrågar ett tips och visst kan jag ge dig det. Flytta till någon mindre stad i Sverige med mer anständiga priser på boendet.
Varför betala svindyrt för att bo i ngn förort där man riskerar att man kan bli mördad vilken dag/natt som helst (man hamnar i bråk) och där ändå framtidsutsikterna att någon gång kunna bo "bättre" är helt chanslösa eller minimala pga rådande prisbildning.
Som det ser ut nu för en vanlig knegare privatekonomiskt anser jag att Sveriges största städer är helt förkastliga att ens tänka på att bo i.

Din fråga borde vara: Till vilken stad i Sverige borde jag flytta?

Absolut vill jag flytta, var finns det ett jobb?
Citera
2014-12-27, 14:36
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newynsa
Norge... tyvärr inget kul land men jobb och pengar finns det.
Citera
2014-12-27, 16:26
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Spin
Överlag så finns det gott om bostäder i närförort.

Du snackar skit. Absolut, total, fullständig skit. Om vi talar om hyresrätter.

Kötiderna i närförort för hyresrätter är 6-8 år.
Citera
2014-12-27, 16:44
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Du snackar skit. Absolut, total, fullständig skit. Om vi talar om hyresrätter.

Kötiderna i närförort för hyresrätter är 6-8 år.
Polaren fick en fyrarummare där ca 1-2 månader efter att han skickade in ansökan. 4 rum med sydläge och drygt 100kvm. Detta skedde strax innan jul.

Vet själv att jag fick min bostad i Bromma för några år sedan efter 1 år i bostadskö (varav 3 månader som aktiv).

Just Vällingby Parkstad har mycket lägenheter där det går fort att få bostad (förutsatt att man är kreditvärdig).

Vet även att det finns en hel del i Farstaområdet.

Om det verkligen krisar så bör du gå på så många visningar som möjligt i sommar (då är de flesta på semester så det är ganska enkelt att få bostäder även om man är nummer 150 i kön).

Räknar min in andrahandskontrakt så finns det ju svinmycket ute.

EDIT: Observera att det är skillnad på "kötid" och hur lång tid det tar innan man får en bostad. Är du aktiv och tänker till när du söker så har du en bostad på första året. Så enkelt är det.
Citera
2014-12-27, 17:18
Medlem
Jävlar vad det är många som tycker synd om sig själva här i tråden.

Jag har en snarlik situation då jag tjänar lite mer än vad du gör (330k) och har en hel del pengar sparade. Jag kan låna ungefär 1,9 miljoner utan borgensman vilket gör att jag kan få en liten etta i innerstan (typ södermalm).

Du har en betalningsanmärkning, vilket är ditt största hinder när det kommer till att söka bostad. Betalningsanmärkningen faller ut efter 3 år så du får helt enkelt bo i andrahand eller försöka få bostad via en bostadskö tills dess.

Vad gäller bostadsköer så kan du glömma SKB (jag har köat i snart 30 år och utsikterna är inte goda) utan gå direkt till Bostadsförmedlingen (utan att passera Gå). Om det är den kö du har stått i så kan du absolut få bostad så länge värden inte kollar din betalningsanmälning. Jag rekommenderar att du söker korttidskontrakt eftersom få söker dessa, du behåller din kötid och du ska ändå försöka flytta när betalningsanmärkningen tas bort.

TL;DR: Bo i andrahand på ställen som inte är i stockholms innerstad tills dess att betalningsanmärkningen tas bort.
Citera
2014-12-27, 18:16
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Polaren fick en fyrarummare där ca 1-2 månader efter att han skickade in ansökan. 4 rum med sydläge och drygt 100kvm. Detta skedde strax innan jul.

Vet själv att jag fick min bostad i Bromma för några år sedan efter 1 år i bostadskö (varav 3 månader som aktiv).

Just Vällingby Parkstad har mycket lägenheter där det går fort att få bostad (förutsatt att man är kreditvärdig).

Vet även att det finns en hel del i Farstaområdet.

Om det verkligen krisar så bör du gå på så många visningar som möjligt i sommar (då är de flesta på semester så det är ganska enkelt att få bostäder även om man är nummer 150 i kön).

Räknar min in andrahandskontrakt så finns det ju svinmycket ute.

EDIT: Observera att det är skillnad på "kötid" och hur lång tid det tar innan man får en bostad. Är du aktiv och tänker till när du söker så har du en bostad på första året. Så enkelt är det.

Jag måste säga att det du skriver låter otroligt. Jag har själv stått i Stockholms bostadskö i drygt 5 år. För 3-4 år insåg jag att jag att det var meningslöst att försöka hitta något efter att varit extremt aktiv och inte kommit närmare än på ca plats 100 på någon lägenhet.

För några månader sedan så återupptog jag sökandet och går nu in varje dag och skannar av och söker på lägenheter där jag tror mig kunna ha den minsta lilla chans. Har som bäst kommit på 13:e plats på en 1,5:a i Nacka. Så med grymt flyt finns det absolut en minimal möjlighet nu. Men det kan lika gärna ta 3 år till. Känns så jävla hopplöst.

Snälla, säg att det är som du skriver! Det vore fantastiskt! Men jag känner mig föga övertygad om att du inte snackar dynga.

Som tur är sitter jag inte i sjön. Om det händer så tvingas jag väl köpa en bostadsrätt. Vilket jag vill undvika till varje pris.
Citera
2014-12-27, 18:38
Medlem
Dr.Spins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Snälla, säg att det är som du skriver! Det vore fantastiskt! Men jag känner mig föga övertygad om att du inte snackar dynga.

Som tur är sitter jag inte i sjön. Om det händer så tvingas jag väl köpa en bostadsrätt. Vilket jag vill undvika till varje pris.
Jag har gett två exempel från verkligheten. Det finns en hel del lyor runtom i förorterna, Wallenstam sitter också på en hel del och brukar vara snabba.

Men precis som i Vällingby parkstad så ligger Wallenstams hyror högre än normalläget i området.
Citera
2014-12-27, 18:47
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Jag har gett två exempel från verkligheten. Det finns en hel del lyor runtom i förorterna, Wallenstam sitter också på en hel del och brukar vara snabba.

Men precis som i Vällingby parkstad så ligger Wallenstams hyror högre än normalläget i området.

Ge mig råd då, snälla. Exakt vad ska jag göra som jag inte gör nu? Nu skannar jag av bostadskön varje dag och söker det som jag ligger bäst till på. Man kan bara ha 3 aktiva intresseanmälningar åt gången, vilket begränsar en hel del.

Wallenstam och andra större privatvärdar vägrar ta emot ansökningar och hänvisar till Stockholms bostadskö dit de säger sig släppa alla lägenheter.

Jag är ensamstående utan djur och min absoluta smärtgräns ligger på 8000 i hyra. Tjänar 450k och är kreditvärdig. Jag är alla hyresvärdars våta dröm.
Citera
2014-12-27, 20:06
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newynsa

Vet inte, men flytta någonstans där man kan överleva på a-kassan (bitvis), nu är jag själv rotad och har mitt på det "torra" så jag vet inte riktigt men rent spontant i nuläget skulle jag säga Lidköping eller Borås. Lidköping har Skaraborgsbönderna och det dom producerar som framtid, (sök jobb på Dafgård som ex.) eller Ngt av Borås större företag, hursom, bör din livskvalitet höjas väsentligt tror jag ifall du flyttar från "storstan".

Var inte rädd för det!

Citera
2014-12-27, 22:08
Medlem
Shajjnys avatar
Jag fick ett förstahandskontrakt genom Ikano Bostad. De har ingen kö och det kan ses mer som ett lotteri, men det tog mig cirka 2 år och 6 visningar innan det hände. Jag har även haft kollegor som har fått tag på kontrakt i sumpan genom t.ex. Fixakontraktet. Det handlar dock generellt om tur och timing i det fallet.
Citera
2014-12-28, 01:10
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shajjny
Jag fick ett förstahandskontrakt genom Ikano Bostad. De har ingen kö och det kan ses mer som ett lotteri, men det tog mig cirka 2 år och 6 visningar innan det hände. Jag har även haft kollegor som har fått tag på kontrakt i sumpan genom t.ex. Fixakontraktet. Det handlar dock generellt om tur och timing i det fallet.

Tack för tipset om Ikano. Jag trodde att de la ut alla sina på Bostad Stockholm, men info på deras webb säger att de lägger ut 50% där och 50% på sin egen sida. Har nu reggat mig.

Fixakontraktet.se kanske var bra för 5-10 år sedan, men numera så är nästan alla privatvärdar (även de små) anslutna till Bostad Stockholm, har jag hört.
Citera
2014-12-28, 01:11
Medlem
Burkbubbas avatar
Jag har skummat igenom tråden lite. Jag bor 20 mil ifrån Stockholm. Har en kompis med liknande problem, fast värre. Han torskade för mordbrand för något år sedan, fick höga böter och en kortare ofrivillig semester.

När han kom ut fick han tillbaka jobbet men hade massvis med skulder hos kronofogden och ingenstans att bo förutom hos sina föräldrar. Jag blev medlem och började samla poäng hos dom flesta fastighetsbolagen när jag fyllde 18 men har alltid bott i bostadsrätt i den här staden. Jag ansökte om 3 lägenheter på typ en vecka, och fick flytta in i en 2:a efter 3 månader.

Han bor i lägenheten, men båda våra namn står på dörren. Hyran lägger dom i brevlådan och den betalar han från sitt konto. Jag får all min post till min bostadsrätt. Har aldrig fått något samtal eller frågor från fastighetsbolaget trots att det är jag som står på kontraktet och han ringer och gör felanmälningar osv osv.

Funkar hur bra som helst. Kan du inte göra likadant? Din mamma, pappa, brorsa eller någon släkting utan betalningsanmärkning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in