2014-12-26, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L_italian
Säg att jag har en skuld till KFM och varje månad sätter jag in pengar till låt säga min syster runt 10.000/ månaden. Pengarna överförs från mitt konto. Kan dom gå in på hennes konto och ta pengarna då? Kan väl säga att jag har en skuld till min syster?

Nej det kan dom inte göra, men frågan är var du får pengarna från, gör kfm löneutmätning är det inga pengar du har på ditt konto alls, arbetsgivaren betalar direkt till kfm.

Det som kan hända är, om de du är skyldig pengar får veta att du gör sådär för att hålla dig undan (skulder till närstående har inte prioritet), är att försätta dig i konkurs. Anser då konkursförvaltaren att pengarna du gett syster är en gåva eller gåvoliknande transaktion så går gåvorna åter, dvs hon får ge tillbaka pengarna, via utmätning om så behövs.
Citera
2014-12-26, 10:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Nej det kan dom inte göra, men frågan är var du får pengarna från, gör kfm löneutmätning är det inga pengar du har på ditt konto alls, arbetsgivaren betalar direkt till kfm.

Det som kan hända är, om de du är skyldig pengar får veta att du gör sådär för att hålla dig undan (skulder till närstående har inte prioritet), är att försätta dig i konkurs. Anser då konkursförvaltaren att pengarna du gett syster är en gåva eller gåvoliknande transaktion så går gåvorna åter, dvs hon får ge tillbaka pengarna, via utmätning om så behövs.

Jag får pengarna via spel betting poker osv. Men vill inte ha pengarna hemma. Annars får jag väl sätta in pengar kontant till vänner som sedan för över pengar till min syster, Finns alltid olika håll att gå.
Citera
2014-12-26, 10:43
Medlem
Citat:
Jag får pengarna via spel betting poker osv. Men vill inte ha pengarna hemma. Annars får jag väl sätta in pengar kontant till vänner som sedan för över pengar till min syster, Finns alltid olika håll att gå.

Absolut. Och om det uppdagas och borgenärerna är på det humöret så blir det konkurs och konkursåtervinning från dina vänner och syster. Bra att ha i åtanke.
Citera
2014-12-26, 11:01
Bannlyst
Om dom är låsta och du har en skuld borde du vara tacksam över att dom kan "promenera in" och ta pengarna. Då har du ingen skuld längre och inga låsta pengar.
Win-win
Citera
2014-12-27, 09:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Absolut. Och om det uppdagas och borgenärerna är på det humöret så blir det konkurs och konkursåtervinning från dina vänner och syster. Bra att ha i åtanke.

Vad menar du med konkurs? Hur ska mina vänner eller syster veta att jag har skuld på kronofogden? Jag sätter in pengarna kontant. Inte skickat från mitt konto. HUR ska dom veta att pengarna som sätts in på mina vänners/syster konto kommer från mig? Känns ganska omöjligt
Citera
2014-12-27, 10:56
Medlem
Citat:
Vad menar du med konkurs? Hur ska mina vänner eller syster veta att jag har skuld på kronofogden? Jag sätter in pengarna kontant. Inte skickat från mitt konto. HUR ska dom veta att pengarna som sätts in på mina vänners/syster konto kommer från mig? Känns ganska omöjligt

Vet inte vad du vill jag ska svara på ang konkurs

Ingen aning, därav "om" :-)

Få veta att du har skuld hos kfm? Rykten kan gå, och det är bara att ringa fogdens kundtjänst och fråga om man vill veta. 0771-737300
Citera
2014-12-27, 12:47
Medlem
Någon skriver i tråden att kfm kan spåra pengar osv.

Det är knappast troligt som att det är t.o.m besvärligt för åklagare att spåra pengar.

Ni hänvisar till en brottslag vilket inte kfm kan luta sig emot, utom då får dom helt enkelt anmäla och låta en åklagare reda ut de.

När jag va misstänkt för ekobrott så fick dom inte ut fördjupande information från andra personers konto m.m då dessa personer inte var misstänkta för ett brott trots att jag hade fört över pengar till dom.
Visst pengarna kunde anses olagliga från min sida men inte mottagarens då det avsåg en personlig skuld så kunde inte tingsrätten begära tillbaka pengarna.

Sen när det gäller en konkurs så är de 3 månader bakåt från konkursdagen som dom får kräva åter vissa pengar m.m.

Även här så krävde dom inte tillbaka pengarna från ett lån som mitt bolag hade då det skulle skada dom som hade lånat ut pengarna och åklagaren kunde inte styrka att dom som lånat ut visste om att det var påtal om en konkurs.

Så de är inte så enkelt som vissa vill få de att låta i denna tråd.

Kfm är ingen super duper myndighet och dom får tex fråga banken hur mycke som finns på konto m.m men sen är de stopp.

Vill dom mer får dom vända sig till ev. Tingsrätten eller om de är ett brott till en åklagare.

Våran intrigirtet skyddas ganska bra.

Edit
Hållet mig undan i snart 5år och lever dom vanlig Svensson så jag vet vad jag pratat om.

Har sparande på nästan 500.000kr osv.
Dom kan inte göra ett skvatt.

Har normalt boende med en 48" tv som dom inte bryr sig om m.m.

Mina skulder är på omkring 4milkoner hade dom varit lägre hade jag betalat av dom med mina sparpengar men så är ju tyvärr inte fallet

Allt handlar om att du ska inte dra ögonen till dig, köp inte massa dyra saker m.m.
Bo inte i en svindyr lägenhet m.m.

Och va trevlig när kfm kommer och knackar på.
Senast redigerad av ifone 2014-12-27 kl. 12:55.
Citera
2014-12-27, 13:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ifone
Någon skriver i tråden att kfm kan spåra pengar osv.

Det är knappast troligt som att det är t.o.m besvärligt för åklagare att spåra pengar.

Ni hänvisar till en brottslag vilket inte kfm kan luta sig emot, utom då får dom helt enkelt anmäla och låta en åklagare reda ut de.

När jag va misstänkt för ekobrott så fick dom inte ut fördjupande information från andra personers konto m.m då dessa personer inte var misstänkta för ett brott trots att jag hade fört över pengar till dom.
Visst pengarna kunde anses olagliga från min sida men inte mottagarens då det avsåg en personlig skuld så kunde inte tingsrätten begära tillbaka pengarna.

Sen när det gäller en konkurs så är de 3 månader bakåt från konkursdagen som dom får kräva åter vissa pengar m.m.

Även här så krävde dom inte tillbaka pengarna från ett lån som mitt bolag hade då det skulle skada dom som hade lånat ut pengarna och åklagaren kunde inte styrka att dom som lånat ut visste om att det var påtal om en konkurs.

Så de är inte så enkelt som vissa vill få de att låta i denna tråd.

Kfm är ingen super duper myndighet och dom får tex fråga banken hur mycke som finns på konto m.m men sen är de stopp.

Vill dom mer får dom vända sig till ev. Tingsrätten eller om de är ett brott till en åklagare.

Våran intrigirtet skyddas ganska bra.

Edit
Hållet mig undan i snart 5år och lever dom vanlig Svensson så jag vet vad jag pratat om.

Har sparande på nästan 500.000kr osv.
Dom kan inte göra ett skvatt.

Har normalt boende med en 48" tv som dom inte bryr sig om m.m.

Mina skulder är på omkring 4milkoner hade dom varit lägre hade jag betalat av dom med mina sparpengar men så är ju tyvärr inte fallet

Allt handlar om att du ska inte dra ögonen till dig, köp inte massa dyra saker m.m.
Bo inte i en svindyr lägenhet m.m.

Och va trevlig när kfm kommer och knackar på.

Men även om du föröver dina 500.000 till din bror som köper en bil till dig i hans namn som kan kronofogden inte ta bilen fast dom misstänker att det är din? Eller
Citera
2014-12-27, 14:00
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Men även om du föröver dina 500.000 till din bror som köper en bil till dig i hans namn som kan kronofogden inte ta bilen fast dom misstänker att det är din? Eller
Problemet med bilar är att ägarskap inte är samma som den som står på papperet. Om jag står på bilen men min pappa är den enda som kör den så är han ägaren egentligen, men det blir svårt att få fram. Jag hävdar det är pappas, han hävdar det är min. Därför som man ändrade lagen så att bilen i sig kan utmätas för skulder på bilen, oavsett vem som äger bilen.
Citera
2014-12-27, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ifone

Nej så är det inte.
6 månader, om det inte är så att det är till en närstående man gett bort pengar till, då är det 3 år.

4 kap 5§ KonkL.
Citera
2014-12-27, 14:30
Medlem
Citat:

Sådant brukar ändå lämna spår. Går man till exempel till en bank med kontanthantering, så får man vara beredd på att visa legitimation. Spelar ingen roll om man ska sätta in pengar på sitt eget konto eller någon annans. Går man istället till en bankomat med insättningsmöjligheter, så använder man sitt bankkort i själva bankomaten även om man för över pengar till någon annans konto.

Hur skulle det vara omöjligt att spåra att pengarna kommer från dig?
Citera
2014-12-27, 15:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zapko
Sådant brukar ändå lämna spår. Går man till exempel till en bank med kontanthantering, så får man vara beredd på att visa legitimation. Spelar ingen roll om man ska sätta in pengar på sitt eget konto eller någon annans. Går man istället till en bankomat med insättningsmöjligheter, så använder man sitt bankkort i själva bankomaten även om man för över pengar till någon annans konto.

Hur skulle det vara omöjligt att spåra att pengarna kommer från dig?

På forex i min stad tar dom ALDRIG leg på mig. Skulle dom mot förmodan göra det skickar jag bara in en kompis med 10-20.000 och ber personen sätta in pengar till min syster. Ska dom spåra det? Dom får dom ringa in Fbi och CIA för att komma någonvart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in