2014-12-06, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4BD1
Hej!

Vill bara kika hur det ligger till nu, har en mindre skuld på 25,000kr något sådant liggandes tydligen.
Nu är det så att jag har ett spar konto som är låst i 6mån. Så jag kan inte ta tillbaka pengarna utan enbart fylla på. Men frågan jag inte tänkt på förrän nu, kan dom bara gå rakt in på banken och ta pengarna om dom vill det pga att man har en skuld. Säg att jag sparat samma summa tex och är skyldig dom det. Kan dom bara gå in då och ta mina spar pengar ?

Vet att det hänt andra, men ska dom verkligen bara kunna "promenera in" och ta ens pengar ? Har inte tex banken någon skyldighet att skydda pengarna tex?

Har det låst på 6mån och öppnas i Juni.

Sen undrar jag hur får dom reda på om man har sparkonto om man tex inte haft det innan men öppnat det precis? Gör dom en koll regelbundet ?

Mvh 4BD1

Ja. Det sjuka är att dom tog alla mina pension pengar till krf. Trots att jag frågade dom innan om krf kunde ta dom. Jävla fucking lögnare. Sparade pengar helt i onödan.
Citera
2014-12-06, 20:53
Medlem
Parkours avatar
Ja det kan dom!

Kronofogden kan inte veta vem du har som arbetsgivare. Men dom kan se vem eller vilka som har lämnat in kontrolluppgifter för dig under föregående år (Vilka som betalat ut lön till dig)

Vid en utmätning kontaktar dom i regel det företaget och begär ut information om den anställda. Om han jobbar kvar hos företaget och vad han tjänar etc.. Är en utmätning gjord så ber dom företaget att betala en viss % av den anställdes lön direkt till Kronofogden.

Även om Kronofogden kan ta pengar ifrån ditt konto så betyder det inte att pengarna dras så fort pengarna kommer in. Så vad jag har hört så kan man ta ut pengarna direkt dom går in och undvika att fogden tar dom... Absolut inget jag rekommenderar. Skulder skall betalas!

Rätta mig gärna om jag har fel! Men såhär har det varit tidigare vet jag. (Haft anställda som Kronofogden kontaktat mig om)
Citera
2014-12-06, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SalvationArmy
Ja. Det sjuka är att dom tog alla mina pension pengar till krf. Trots att jag frågade dom innan om krf kunde ta dom. Jävla fucking lögnare. Sparade pengar helt i onödan.

Ja, sjukt som fan. Vilka pengar tycker de skulle få ta? Eller de borde bara få hämta TVn, that's it?
Citera
2014-12-06, 22:37
Medlem
Ubergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veshachi
ehh,, va är du hög eller?
Tandläkaren i Värnamo sköt ihjäl 2 kronofogdar som skulle mäta ut hans hus, därför medföljer polis kronofogdar numera vid riskabla förrättningar...
Var du hög så du missade den nyheten...Det var liksom förstasidesstoff ett bra tag för att inte prata om hur mycket tv tid det tog upp..
En trevlig kväll på dig
Citera
2014-12-06, 22:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ubergirl
Tandläkaren i Värnamo sköt ihjäl 2 kronofogdar som skulle mäta ut hans hus, därför medföljer polis kronofogdar numera vid riskabla förrättningar...
Var du hög så du missade den nyheten...Det var liksom förstasidesstoff ett bra tag för att inte prata om hur mycket tv tid det tog upp..
En trevlig kväll på dig

haha ok nu hänger jag med det är mycket riktigt att dem har skärpt sina rutiner efter den händelsen som ägd rum och det tycks mig vara en klok försiktighets åtgärd.
Citera
2014-12-07, 00:39
Medlem
blofeld88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Ja det kan dom!

Kronofogden kan inte veta vem du har som arbetsgivare. Men dom kan se vem eller vilka som har lämnat in kontrolluppgifter för dig under föregående år (Vilka som betalat ut lön till dig)

Vid en utmätning kontaktar dom i regel det företaget och begär ut information om den anställda. Om han jobbar kvar hos företaget och vad han tjänar etc.. Är en utmätning gjord så ber dom företaget att betala en viss % av den anställdes lön direkt till Kronofogden.

Även om Kronofogden kan ta pengar ifrån ditt konto så betyder det inte att pengarna dras så fort pengarna kommer in. Så vad jag har hört så kan man ta ut pengarna direkt dom går in och undvika att fogden tar dom... Absolut inget jag rekommenderar. Skulder skall betalas!

Rätta mig gärna om jag har fel! Men såhär har det varit tidigare vet jag. (Haft anställda som Kronofogden kontaktat mig om)

Om fogden beslutar om löneutmätning skall arbetsgivaren betala in det utmätta beloppet varje månad. Görs inte det kan fogden kräva arbetsgivaren på pengar, dvs driva in pengarna från företaget.
Citera
2014-12-07, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SalvationArmy

Helt i onödan var det ju inte. Den du var skyldig pengar fick ju sitt. Det var väl fint?
Citera
2014-12-07, 10:03
Medlem
Emerains avatar
Det är dags att sätta en punkt för ett par saker. Vi behöver inte fler inlägg som är korta oneliners av stilen och typen "men betala dina skulder, det är det enda rätta". Det är egentligen inte juridik, så i framtiden kommer dessa raderas.

Vidare är det också off topic att prata om vad ni anser vara bra och dåligt gjort av kronofogden, såvida inte ni kan ge bättre argumentation för det (läs: den ska vara juridisk) än "för att jag tycker det".

Dessutom, vilket kan ses som det viktigaste: Att bara komma hit och ranta över vad ni tycker om folk som hamnar hos fogden kommer resultera i varning för 0.03.

Frågor? Kontakta juridiks moderatorer via pm.

/Mod
Citera
2014-12-07, 12:15
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blofeld88
Om fogden beslutar om löneutmätning skall arbetsgivaren betala in det utmätta beloppet varje månad. Görs inte det kan fogden kräva arbetsgivaren på pengar, dvs driva in pengarna från företaget.

Ja självklart! Jag var nog lite otydlig i slutet av mitt inlägg.
I fallet när vi blivit kontaktade så har _HEN_ inte längre varit anställd hos oss.
Och om inga kontrolluppgifter är inlämnade ifrån ett annat företag så kan dom inte veta var han arbetar nu. (Förutsatt att inte den tidigare arbetsgivaren talat om det tex)

I detta fallet visste vi inte var och om han arbetade. Och lyckas dom inte kontakta personen som blir utmätt så kan dom inte göra något förrän dom fått tag på honom eller fått in skatteuppgifter på nytt.
Citera
2014-12-07, 12:58
Medlem
Citat:
Vi har en klausul som säger att den får avbrytas vid över flyttning, det mins jag rätt väl att jag skrev på. Så det ska göras på måndag sedan blir det ett bankfack under tiden tills jag kommit överens med dom om 2 delbetalningar, där efter ta skulden och den bör vara ren om max 2mån således

Lustigt hur du minns detaljer som dessa, men blir överraskad av att du "tydligen" har en skuld på 25.000 kr...
Citera
2014-12-22, 23:09
Medlem
Citat:
Sen undrar jag hur får dom reda på om man har sparkonto om man tex inte haft det innan men öppnat det precis? Gör dom en koll regelbundet ?

Mvh 4BD1

Fogden gör normalt sett tillgångsutredning ungefär en gång per år.

LG
Citera
2014-12-26, 09:25
Bannlyst
Säg att jag har en skuld till KFM och varje månad sätter jag in pengar till låt säga min syster runt 10.000/ månaden. Pengarna överförs från mitt konto. Kan dom gå in på hennes konto och ta pengarna då? Kan väl säga att jag har en skuld till min syster?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in