2014-12-27, 12:20
Medlem
Tumskruvens avatar
Den här tråden borde ligga i humor. Allt detta är ett stort skämt och ett hot mot demokratin.

Jag stödjer inte SD för fem öre annat än att jag håller med om att tar in alldeles för mycket folk hit i landet som vi inte kan hjälpa.

Men detta kommer bara leda till ännu mer kaos. Det kommer hända ruskiga saker fram till nästa val. Det är bara en tidsfråga.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Spela roll. Utvecklingen är ju bestämd sedan länge, massinvandringen över allt annat, framförallt över folkviljan.

Många i tråden har hoppats på för mycket. Nu har dessa lärt sig något, en gång till. Det är så man blir vuxen - man blir mindre naiv och mindre hoppfull inför framtiden.

Det har du rätt i.

Kommer nog skjuta mig själv i skallen inom en snar framtid än att dra ut på lidandet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det behövs en djupare analys av läget nu.

Betyder denna överenskommelse att V är totalt avhängda från allt politiskt inflytande?
Alliansen har ju lovat att inte fälla regeringen som endast består av S+MP och då kan de lägga precis vilka förslag som helst och ändå få igenom dem.

Kan t.o.m. S fimpa MP och köra själva?
Det där är en intressant fråga! Men är det diktatur så är det!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbu
Spela roll. SD kommer ändå aldrig bli stort nog att regera i minoritet så vem fan bryr sig?
Hur vet du det?
Om SD blir den enda oppositionen så lär SD växa.
Överenskommelsen gäller till valdagen 2022 och vad som händer efteråt om SD vuxit sig stora som enda riktiga opposition och överenskommelsen inte finns kvar vet vi inte.
Överenskommelser kan även brytas precis som MP gjorde mot alliansen.
Citera
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clappen
Härligt med demokrati, en stor del av folket nonchaleras..

Precis, skit i vad minoriteten vill.

Citat:
Känns inte hållbart eller hur?

Inte hållbart i längden men det insåg ju redan de "gamla grekerna" som uppfann hela systemet...
Förr eller senare har tillräckligt många insett att det är precis så här demokrati fungerar och gör något åt saken.

Citat:
Spänningarna kommer öka men det är kanske det du vill.

Jag kan inte svara för santos_deville men det är vad jag vill.
Citera
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Jag tycker att det låter utmärkt att SD-mupparna ser höstens händelseutveckling som en seger. Obegripligt korkat men som sagt utmärkt. Fortsätt så!

Har du något bra exempel på där en manöver liknande den som kokades ihop idag har fungerat i något land med demokrati? Alltså där det eller de partier som lämnats utanför överenskommelsen har minskat och tynat bort?

Nej, just det
Citera
2014-12-27, 12:21
Medlem
Trammiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alberto-del-Rio
Ja?
Kd var först att avisera det och nu är fp på g? Du kanske inte gillar att läsa tidningarna för mycket?

Jodå, du kanske inte förstår att dom gör så ibland för att försöka locka lite väljare. Att verkligen skrida till verket och begränsa invandringen skulle aldrig hända. Då skulle man ju ge efter för SD, usch och fy!
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cadaverass
Kan fan inte förstå mig på personer som jublar åt detta. "Idag är man en stolt sosse "Idag är man en stolt moderat" Whooot!? Hur kan vara stolt när ens parti går ihop med ett annat parti? (Om det har med sd att göra så är man idiotisk)......

Som moderat är jag stolt eftersom öppenhet och toleransen kan bevaras, vilka är kanske de viktigaste frågorna i världen just nu.
Citera
Medlem
Sixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det behövs en djupare analys av läget nu.

Betyder denna överenskommelse att V är totalt avhängda från allt politiskt inflytande?
Alliansen har ju lovat att inte fälla regeringen som endast består av S+MP och då kan de lägga precis vilka förslag som helst och ändå få igenom dem.

Regeringen behöver V, annars är Alliansen större. Jonas Sjöstedt har välkomnat överenskommelsen vilket borde innebära att de har något att vinna på det här. Alliansen har bara lovat att inte fälla budgeten, men de kan fortfarande köra över regeringen i utskotten, vilket betyder att den stabila regeringen Löfven drömde om inte har realiserats med den här uppgörelsen.
Citera
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Efter att genierna i det som nu kan kallas sexklövern har ändrat "spelreglerna", så verkar det som att riksdagsmajoritet inte längre betyder någonting. En minoritetsregering kan få igenom sin budget, och ingen kan bryta ut någonting ur den - oavsett hur tokig den där, och oavsett om man har majoritet. Åtminstone var det så man måste tolka sexklöverns utspel.

Så vad är det egentligen vi ser här? Och är det rimligt att börja ändra i grundlagen enbart för att ett politiskt parti har fått ökat stöd i riksdagsvalet?

Sverige är inte någon fungerande demokrati.
Citera
2014-12-27, 12:22
Medlem
Vackert, här får vi se vad som händer när man lämnar all makt hos ett fåtal maktgalna individer viva la democracia!
Citera
2014-12-27, 12:22
Medlem
Känns ju lagom kul att MP kommer ha inflytande på svensk energiförsörjning framöver i enlighet med avtalet. Hejdå svensk basindustri!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in