2014-12-27, 09:21
Moderator
TheLuckys avatar
Valet är inställt.

Ska bli intressant att se opinionsmätningar efter detta. Ett troligt scenario är att ännu fler moderater ger upp och går till SD.
2014-12-27, 09:50
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Valet är inställt.

Ska bli intressant att se opinionsmätningar efter detta. Ett troligt scenario är att ännu fler moderater ger upp och går till SD.

Sentio är de enda trovärdiga och vi kan förvänta oss en fantastisk ökning i nästa mätning. Men när det gäller andra institut tror jag de mörkar, bluffar, trixar. Valfritt uttryck!
2014-12-27, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Jag tror att du gör en liten feltolkning av opinionen. Folk väljer inte SD för att de är desperata. Jag tror att de flesta väljer SD för att de är tvärförbannade på de övriga partierna på grund av hanteringen av invandringsfrågan.

Känns faktiskt som att vi menar precis samma sak men uttrycker oss lite olika. Om du tittar på några av mina tidigare inlägg i den här tråden, och även andra trådar, kommer du med lätthet känna igen dig.

När jag skrev "desperat" kanske jag tog i lite för mycket. Men med tanke på att nyvalet inte se ut att bli av, kanske jag bara var lite tidigt ute med just det där lilla ordet. (Hela 7k ska visst hålla presskonferensen kl 10.30.)
2014-12-27, 09:58
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zugabe
Känns faktiskt som att vi menar precis samma sak men uttrycker oss lite olika. Om du tittar på några av mina tidigare inlägg i den här tråden, och även andra trådar, kommer du med lätthet känna igen dig.

När jag skrev "desperat" kanske jag tog i lite för mycket. Men med tanke på att nyvalet inte se ut att bli av, kanske jag bara var lite tidigt ute med just det där lilla ordet. (Hela 7k ska visst hålla presskonferensen kl 10.30.)

Det är 7K som är desperata. SD väljarna är förbannade.

Undrar om inte 7K också gärna skulle vilja ställa in valet 2018. Så desperata är de nu.
Senast redigerad av longbow4y 2014-12-27 kl. 10:05.
2014-12-27, 10:32
Medlem
Nu krigar 7klovern mot det svenska folket. Varfor?
2014-12-27, 10:41
Medlem
longbow4ys avatar
Nu står 6K och sänker ribban för en ren SD regering. Ifrån absolut majoritet till största blocket.

Det bör räcka med 35-40% istället för 51%. Faktiskt nåbart 2018.

Grattis SD.
2014-12-27, 10:45
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner
Sverige kan endast få en förändring i invandringspolitiken om antingen SD får nära majoritet i riksdagen eller när svensk ekonomi kraschlandar. Det säkraste kortet är att Sverige kommer krascha innan SD får 40%+.

Om SD fäller budgeten så ombildar troligen Löfvén regeringen och SD blir kanske av med sin vågmästarroll. Dvs massinvandringen fortsätter och SD har inget alls att säga till om.

Om SD lägger ned sina röster sitter S+MP-regeringen kvar och SD fortsätter vara vågmästare. Löfvén-regeringen kommer att förstöra Sverige och vi närmar oss kraschscenariot. SD kommer att kunna fälla regeringens propositioner på löpande band och därmed kommer Löfvén-regeringen alldeles på egen hand bädda för ett nyval.

Tiden fram till nyvalet (säg under 2016) kommer förtroende för S och MP att störtdyka och SD kommer kunna raka åt sig 5-10% extra.

Jag är hardcore-SD-nationalist och jag tror att det bästa för SD och för Sverige är om SD röstar på sitt eget förslag och lägger ned sina röster för de andra budgetarna. Ge S+MP-regeringen tillräckligt med rep och de kommer hänga sig själva.

Vad var det jag sa?

December-överenskommelsen gör att vi troligen inte får något nyval (extra val) fram till 2018.
2014-12-27, 10:59
Medlem
Citat:
Nu står 6K och sänker ribban för en ren SD regering. Ifrån absolut majoritet till största blocket.

Grattis SD.

Men att alliansens partier till och med viker sig till den grad att partierna accepterar att vansterpartiet ingar i de rodas block.
2014-12-27, 11:15
Medlem
svenne-i-sveriges avatar
Citat:

Grattis SD.

Nej, det är en överenskommelse, inte en lagändring, vilket innebär att SD fortfarande behöver en majoritet av riksdagens mandat.
2014-12-27, 11:20
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenne-i-sverige
Nej, det är en överenskommelse, inte en lagändring, vilket innebär att SD fortfarande behöver en majoritet av riksdagens mandat.

Menar du att regeringen och alliansen inte står för sina överenskommelser?

I och för sig en rimlig tolkning men total förtroendekatastrof om det skulle ske.
Om SD skulle bli största parti/block måste Alliansen och S samarbeta för att hålla SD utanför regeringspositionen.
2014-12-27, 11:34
Medlem
Pungs avatar
Egentligen förändrar detta inte inflytandet för SD.

Det är i detta läge de alltid stått. Antingen sänka regeringen som då kommer söka bredare samarbete. Eller inte sänka regeringen som då får härja fritt.

Av dessa alternativ är naturligtvis det sistnämnda det bästa. Det tvingar 7k att bekänna färg.

Men i sak var det inte så dramatiskt när man funderat på det en stund. Partierna har innan haft praxis att lägga egen budget men ändå släppa fram regeringens. Nu ska de under denna och nästa mandatperiod skippa det symboliska och istället direkt släppa fram regeringens budget.

I sak ingen skillnad alltså. SD kan fortfarande rösta ja eller nej till olika motioner.

Symboliskt är detta däremot en jättesak.

Nu finns ett samarbete på papper mellan 7k. Vad de än säger så har det blottats tydligare än någonsin att det bara finns en opposition. Fortsättningsvis kommer 7k inte längre kunna visa upp några engna budgetar när de kritiserar varandra. Faktum är att de kommer ha svårt att överhuvudtaget såga "motståndarens" politik eftersom de ju själva hjälpt fram den. De ställde in att folket skulle få välja och bildade istället en enad alliansen som garanterade dem fortsatt makt. De har visat att en fråga är viktigare än allt annat. Hela 7k kan offra all sin politik för att invandringen ska fortsätta.

7k kommer framstå som ett parti, och vi kommer få se krystade försök att upprätthålla någon sorts debatt dem emellan. Men det kommer finnas det besvärande i bakgrunden.

I sak får vi precis samma situation som vi haft länge. Ett 7k-parti som har ett övergripande intresse att byta ut folket. Inget nytt. Men det blev med ens oändligt mycket tydligare för väldigt många fler.

Nu har vi ett SD som kan sticka iväg upp mot 25 ganska snart och då frammanas bilden av två nya block 7k mot SD. Då kan vägen börja mot 50,1.

Som jag skrivit tidigare i tråden så har Sverige valt en unik väg. I övriga världen har dylika partier tagits upp i etablissemanget och stabiliserat sig runt 20. Sveriges etablissemang tror sig ha hittat någon sorts genial taktik som bygger på total utestängning till varje pris vilket ska få väljare att komma krypande åter.

Taktiken kan mycket väl, faktiskt troligen, bli ett historiskt nederlag istället. Det kan vara vad som får det svenska populistpartiet att växa genom det vanliga glastaket på 25% och bli statsbärande.
2014-12-27, 11:35
Medlem
nins avatar
Citat:

Grattis SD.
Risken finns att då skulle de rödgröna och alliansens block gå ihop.
Fast frågan är om vi hinner dit. De 3,5 närmaste åren är fylld av extrema utmaningar som jag knappast tror Löfven fixar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in