2014-12-01, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nortexius
Vi får nog förbereda oss på minskningar för SD de närmsta 2-3 månaderna. Det finns indikationer på att SD kommer lägga ner rösterna i budgetomröstningen i morgon vilket kommer väcka en stor svekdebatt och ilska bland gräsrötterna. Demobilisering av ett antal anhängare kommer vara resultatet och den berömda "soffan" kommer ha fler invånare än normalt.

Jag kommer bli besviken om SD inte fäller regeringen. Men vilket parti ska man fly till? 7Klövern? Inte troligt va...
2014-12-01, 21:10
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Om SD-ledningen väljer att böja sig framåt och ta emot, i hopp om förändring så är det ingen vi kan göra. Däremot har vi full kontroll ifall vi själva vill böja oss fram och vänta på bättre tider.

Att fortsätta rösta på ett parti som sviker är lika dumt, fegt och strategiskt värdelöst som att fortsätta stödja en regering som vägrar prata med en. Hoppas alla kommer ihåg det ifall nu SD skullefega ur.

Det finns inget självändamål med SD. Det finns ingen mening med att de blir "accepterade" om det är på grund av att de slutat vara opposition.

Inte heller finns det något egenvärde med lojala väljare. Tvärtom. Bara genom att vara just flyktiga och svekfulla mot SD kan vi gardera oss mot att SD inte går samma väg som alla andra partier - låter sig hunsas och vara media till lags, för det är enklast... väljarna stannar ju kvar ändå....

Den som inte vill rösta på SvP av någon orsak gör i så fall bättre i att rösta blankt. Bättre det är 15 procent blankröstare som finns där redo för något nytt parti, än att SD:s svek går ostraffat förbi

Sverige kan endast få en förändring i invandringspolitiken om antingen SD får nära majoritet i riksdagen eller när svensk ekonomi kraschlandar. Det säkraste kortet är att Sverige kommer krascha innan SD får 40%+.

Om SD fäller budgeten så ombildar troligen Löfvén regeringen och SD blir kanske av med sin vågmästarroll. Dvs massinvandringen fortsätter och SD har inget alls att säga till om.

Om SD lägger ned sina röster sitter S+MP-regeringen kvar och SD fortsätter vara vågmästare. Löfvén-regeringen kommer att förstöra Sverige och vi närmar oss kraschscenariot. SD kommer att kunna fälla regeringens propositioner på löpande band och därmed kommer Löfvén-regeringen alldeles på egen hand bädda för ett nyval.

Tiden fram till nyvalet (säg under 2016) kommer förtroende för S och MP att störtdyka och SD kommer kunna raka åt sig 5-10% extra.

Jag är hardcore-SD-nationalist och jag tror att det bästa för SD och för Sverige är om SD röstar på sitt eget förslag och lägger ned sina röster för de andra budgetarna. Ge S+MP-regeringen tillräckligt med rep och de kommer hänga sig själva.
2014-12-01, 21:22
Medlem
Pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner
Om SD lägger ned sina röster sitter S+MP-regeringen kvar och SD fortsätter vara vågmästare.

Klokt skrivet!

Det kom förresten in en mördar-våldtäktsman i mitt hus precis... han är precis på väg att våldta och döda min fru. Jag tänkte skjuta honom med sista patronen i pistolen, men hann lyckligtvis läsa ditt inlägg först.

För om jag bara står passivit och tittar på så har jag ju kvar en skott i pistolen! Och det kan verkligen vara bra ifall jag någon gång behöver försvara min fru till exempel.

Tack!
2014-12-01, 22:24
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Klokt skrivet!

Det kom förresten in en mördar-våldtäktsman i mitt hus precis... han är precis på väg att våldta och döda min fru. Jag tänkte skjuta honom med sista patronen i pistolen, men hann lyckligtvis läsa ditt inlägg först.

För om jag bara står passivit och tittar på så har jag ju kvar en skott i pistolen! Och det kan verkligen vara bra ifall jag någon gång behöver försvara min fru till exempel.

Tack!
Tror och hoppas att sd fäller regeringen.
2014-12-01, 23:02
Medlem
Citat:
Om SD-ledningen väljer att böja sig framåt och ta emot, i hopp om förändring så är det ingen vi kan göra. Däremot har vi full kontroll ifall vi själva vill böja oss fram och vänta på bättre tider.

Att fortsätta rösta på ett parti som sviker är lika dumt, fegt och strategiskt värdelöst som att fortsätta stödja en regering som vägrar prata med en. Hoppas alla kommer ihåg det ifall nu SD skullefega ur.

Det finns inget självändamål med SD. Det finns ingen mening med att de blir "accepterade" om det är på grund av att de slutat vara opposition.

Inte heller finns det något egenvärde med lojala väljare. Tvärtom. Bara genom att vara just flyktiga och svekfulla mot SD kan vi gardera oss mot att SD inte går samma väg som alla andra partier - låter sig hunsas och vara media till lags, för det är enklast... väljarna stannar ju kvar ändå....

Den som inte vill rösta på SvP av någon orsak gör i så fall bättre i att rösta blankt. Bättre det är 15 procent blankröstare som finns där redo för något nytt parti, än att SD:s svek går ostraffat förbi

SD har mycket riktigt inget egenvärde och väljarna gör rätt i att bestraffa partiet om det sviker förväntningarna. Just det flyktiga och illojala som god demokratisk karaktärsegenskap har du helt rätt i - det är företrädarna som ska dansa efter väljarnas pipa, inte tvärtom. I själva verket är det detta som är den fungerande demokratins levande blodomlopp.
2014-12-01, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
SD har mycket riktigt inget egenvärde och väljarna gör rätt i att bestraffa partiet om det sviker förväntningarna. Just det flyktiga och illojala som god demokratisk karaktärsegenskap har du helt rätt i - det är företrädarna som ska dansa efter väljarnas pipa, inte tvärtom. I själva verket är det detta som är den fungerande demokratins levande blodomlopp.

Men hur bestraffar vi väljare SD om de inte lyder oss?

Hur många SD-are vill fälla regeringen, nånstans runt 90% va? Det ska inte vara något snack om saken egentligen. De folkvalda ska företräda folkviljan.
2014-12-01, 23:25
Moderator
Tinuviels avatar
Hur SD ska agera i fråga om nyval diskuteras i flera trådar. I den här bör - som tidigare fastslagits - fokus ligga på opinionen.

// mod
2014-12-02, 01:30
Medlem
Det ska bli intressant att ta del av en OU utförd från torsdag och framåt.

OM det är så att SD väljer att inte fälla så kräver det tydlig kommunikation till sina väljare varför man tog det beslutet. Det är väl ytterst osannolikt att de inte skulle ha väldigt mycket mer information och strateger än vad vi har här i tråden.

Spännande!!
2014-12-02, 01:47
Medlem
Munchen79s avatar
Mycket intressant och bra intervju med Peter Santesson på Demoskop om SD och var väljarna kommer ifrån.

http://axess.se/tv/vodplayer.aspx?vod=1165
2014-12-02, 12:53
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Munchen79
Mycket intressant och bra intervju med Peter Santesson på Demoskop om SD och var väljarna kommer ifrån.

Jag skulle ha lite invändningar och tillägg/klargöranden till ett par saker som sas i programmet, men likväl var det som hävdades ändå någorlunda sansat, intellektuellt hederligt och inom ramen för det mentalt friska, d.v.s. det avvek (precis som Axess har gjort flera gånger tidigare) tämligen kraftigt mot den intellektuella nivå som finns på de flesta håll inom resten av svenska gammelmedia. Därmed gav intervjun i och för sig inget nytt som vi mer insatta inte redan har vetat i minst ett par år (t.ex. vilka som röstar på partiet, när människor beslutar sig för det, vad som är anledningen till att man väljer SD, att mätföretagen ständigt har undervärderat stödet för SD o.s.v.).
2014-12-02, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Munchen79

Riktigt bra intervju!

Så ovant att se en ärlig intervju och diskussion om SD. Får allt annat verka desto absurdare.
2014-12-02, 15:52
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Riktigt bra intervju!

Så ovant att se en ärlig intervju och diskussion om SD. Får allt annat verka desto absurdare.

Håller med, gammelmedia måste skärpa sig ordentligt vad gäller analysen av SDs framgångar. Det har varit skämskudde efter skämskudde efter skämskudde när man läst fega och rädda journalisters direkt felaktiga och självbedrägliga försök att förklara varför SD växer.

Svaret är som vi andra vetat i åratal - trumvirvel - massinvandringen.

Märkte ni förresten att det uppstod känsliga lägen här och där i intervjun. Man undvek att säga ordet invandring för mycket, så det blev liksom perioder i samtalet där det läskiga och hemska ordet invandring helt plötsligt byttes ut mot "det där", haha.

Om samtalet kring SDs huvudfråga, invandringen, ofta brukar reduceras till "det där" under viktningsmötena på opinionsundersökningsföretagen så är det inte direkt förvånande att det skulle resultera i för låga siffror för SD i slutmaterialet.

Men riktigt bra samtal var det i denna intervju på det hela taget, den här kvalitén skulle man vilja se mycket oftare i gammelmedia.
Senast redigerad av RingRing2014 2014-12-02 kl. 16:34.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in