2014-12-26, 21:05
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
Pettae, mycket fint skrivet. Jag önskar er alla en God Jul. Må Guds välsignelser regna och vila över er alla. Främst troende men också icke-troende.

Tackar, men håll mig utanför din voodoo (det är en metafor).
Citera
2014-12-26, 21:10
Medlem
Antar att detta är fel tråd att börja "bevisa" eller i alla fall dra upp sannolikheten till Bibelns gudomliga inspiration till 99%, men Bogomil om du är seriös och följer metoden "Here are the facts. What conclusions can we draw from them?" så kan jag ju rekommendera denna video. https://www.youtube.com/watch?v=UYiuM43u0Q4 Då det vi diskuterar faktiskt är skillnaden mellan död och liv så vill jag i alla fall utmana dig att kolla på den och vara öppen för den bråkdel övernaturliga "sammanträffanden" som presenteras där. Om du är intresserad av mer efter det, kan jag skriva mer i tråden. God jul!
Citera
2014-12-26, 21:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pettae
Antar att detta är fel tråd att börja "bevisa" eller i alla fall dra upp sannolikheten till Bibelns gudomliga inspiration till 99%, men Bogomil om du är seriös och följer metoden "Here are the facts. What conclusions can we draw from them?" så kan jag ju rekommendera denna video. https://www.youtube.com/watch?v=UYiuM43u0Q4

Tittar aldrig på (propaganda)videor. Sånt åker direkt i papperskorgen.

Citat:
Då det vi diskuterar faktiskt är skillnaden mellan död och liv så vill jag i alla fall utmana dig att kolla på den och vara öppen för den bråkdel övernaturliga "sammanträffanden" som presenteras där.

Tackar, jag är redan mycket bra bekant med området "det övernaturliga" * (också som personliga direkt-upplevelser).

Citat:
Om du är intresserad av mer efter det, kan jag skriva mer i tråden.

Give it a shot ... och ligg lågt med predikandet.

*Som jag föredrar att kalla anomalier.
Senast redigerad av Bogomil 2014-12-26 kl. 21:18.
Citera
2014-12-26, 22:15
Medlem
Jag gissar att du redan sett listorna på hur ofattbart många profetior Jesus uppfyllde, så tänker inte ta det spåret. Det man dock behöver förstå är att GT och NT är ett integrerat budskap. ”The old testament is the new testament concealed. The new testament is the old testament revealed” som någon kyrkofader sa.

Så min approach är alltså, om man kan bevisa Jesu roll i GT kan man bevisa Bibelns auktoritet.

Jesus egna ord löd ”Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att fullborda. Amen säger jag er: Innan himmel och jord förgår, skall inte en enda bokstav, inte en prick i lagen förgå, förrän allt har skett” (Matt 5:17-18). Det Jesus säger här är att vi ska ta skrifterna väldigt seriöst! Varenda bokstav är där med flit. Ett otroligt exempel på detta är funnet i Första Mosebok kap 5 - släktträdet från Adam till Noa. De flesta Bibelläsare hoppar nog över denna del snabbt då det bara är ett släktträd. Guds ord säger dock att inte en enda bokstav ska förgå, utan att varje bokstav är placerad där med flit! I vår Bibel läser vi de hebreiska namnen translittererade, vilket gör att vi inte får ta del av namnes betydelse. Här följer översättningen av namnen i släktträdet:

Hebreiska - Engelska
Adam - Man
Seth - Appointed
Enosh - Mortal
Kenan - Sorrow
Mahalalel - The Blessed God
Jared - Shall come down
Enoch - Teaching
Methuselah - His death shall bring
Lamech - The Despairing
Noah - Rest, or comfort.

Man (is) appointed mortal sorrow; (but) the Blessed God shall come down teaching (that) His death
shall bring (the) despairing rest. (http://www.khouse.org/articles/1996/44/#notes)

Vems död skall ge de förtvivlade vila? Guds död!
Det kristna evangeliet är alltså undangömt i ett släktträd i Första Mosebok skriven ca 1400 år innan Jesus föddes! Det finns ingen chans i hela världen att du kan övertala mig att några judiska rabbiner försökte undangömma det kristna evangeliet i ett släktträd i Första Mosebok!

Det hebreiska och grekiska språket, vilket det gamla och nya testamentet är skrivet på, är unika på flera sätt. Ett av sätten är att varje bokstav och ord har ett nummervärde som kallas gematria. När man studerar gematrian i Bibeln uppkommer högst övernaturliga fenomen.

1 Mos 1:1 lyder: ”I begynnelsen skapade Gud himlarna och jorden.”

Om man undersöker de numeriska värdena för var och en av de hebreiska bokstäverna och det numeriska värdet för orden och applicerar följande formel:

(Antalet bokstäver X siffervärdet på bokstäverna)
—————————————————
(Antalet ord X siffervärdet på orden)

Blir produkten 3.1416 x 10^17! DVS π upp till 4 decimaler.

Om man gör exakt samma sak på den andra skapelseversen Joh 1:1 ”I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och ordet var Gud.”

(Antalet bokstäver x siffervärdet på bokstäverna) delat på (antalet ord x siffervärdet på orden) får man
2.7183 x 10^40 dvs naturkonstanten e! Slump att just två av de mest essentiella konstanterna dyker upp i just de två skapelseverserna? Självfallet inte. Dessa små påstådda ”tillfälligheter” med konstanterna är inget bevis i sig. Men när man väger in hur mycket av dessa tillfälligheter man kan rada upp, känns det extremt magstarkt att vifta bort det som slump. Varför råkar just dessa verser stämma överens med fundamentala konstanter upp till fyra decimaler? Varför är i princip varje huvudperson i GT en skuggbild av Jesu liv? Varför uppfyllde Jesus mer än 350 profetior?

Varför uppfylls Sakarja 12:2-3 mitt framför våra ögon? ”Jerusalem skall bli till en berusningens kalk för alla folk runt omkring…” ”Det skall ske på den dagen att jag skall göra Jerusalem till en tung sten för alla folk. Var och en som lyfter den skall göra sig illa på den…” Denna profetia låter egentligen helt absurd, speciellt när Sakarja skrev den för ca 2500 år sedan. En stad utan naturtillgångar, ingen hamn, ingen geografiskt strategisk plats etc. ska attrahera hela världen? Denna profetia uppfylls dock i detta nu, där Jerusalem konstant är i nyheterna. Världens tre största religioner gör anspråk på denna heliga stad som tillhör HERREN och är sannerligen en berusningens kalk. Hur kunde Sakarja veta att en falsk religion (Islam) som skapades 1100 år efter denna profetia skrevs skulle börja göra anspråk på denna heliga stad först på 1900-talet efter Kristus?

Fyller gärna i med typologierna senare. För Jesus är på varje sida
Citera
2014-12-27, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pettae
Jag gissar att du redan sett listorna på hur ofattbart många profetior Jesus uppfyllde, så tänker inte ta det spåret. Det man dock behöver förstå är att GT och NT är ett integrerat budskap. ”The old testament is the new testament concealed. The new testament is the old testament revealed” som någon kyrkofader sa.

Så min approach är alltså, om man kan bevisa Jesu roll i GT kan man bevisa Bibelns auktoritet.

Jesus egna ord löd ”Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att fullborda. Amen säger jag er: Innan himmel och jord förgår, skall inte en enda bokstav, inte en prick i lagen förgå, förrän allt har skett” (Matt 5:17-18). Det Jesus säger här är att vi ska ta skrifterna väldigt seriöst! Varenda bokstav är där med flit. Ett otroligt exempel på detta är funnet i Första Mosebok kap 5 - släktträdet från Adam till Noa. De flesta Bibelläsare hoppar nog över denna del snabbt då det bara är ett släktträd. Guds ord säger dock att inte en enda bokstav ska förgå, utan att varje bokstav är placerad där med flit! I vår Bibel läser vi de hebreiska namnen translittererade, vilket gör att vi inte får ta del av namnes betydelse. Här följer översättningen av namnen i släktträdet:

Hebreiska - Engelska
Adam - Man
Seth - Appointed
Enosh - Mortal
Kenan - Sorrow
Mahalalel - The Blessed God
Jared - Shall come down
Enoch - Teaching
Methuselah - His death shall bring
Lamech - The Despairing
Noah - Rest, or comfort.

Man (is) appointed mortal sorrow; (but) the Blessed God shall come down teaching (that) His death
shall bring (the) despairing rest. (http://www.khouse.org/articles/1996/44/#notes)

Vems död skall ge de förtvivlade vila? Guds död!
Det kristna evangeliet är alltså undangömt i ett släktträd i Första Mosebok skriven ca 1400 år innan Jesus föddes! Det finns ingen chans i hela världen att du kan övertala mig att några judiska rabbiner försökte undangömma det kristna evangeliet i ett släktträd i Första Mosebok!

Det hebreiska och grekiska språket, vilket det gamla och nya testamentet är skrivet på, är unika på flera sätt. Ett av sätten är att varje bokstav och ord har ett nummervärde som kallas gematria. När man studerar gematrian i Bibeln uppkommer högst övernaturliga fenomen.

1 Mos 1:1 lyder: ”I begynnelsen skapade Gud himlarna och jorden.”

Om man undersöker de numeriska värdena för var och en av de hebreiska bokstäverna och det numeriska värdet för orden och applicerar följande formel:

(Antalet bokstäver X siffervärdet på bokstäverna)
—————————————————
(Antalet ord X siffervärdet på orden)

Blir produkten 3.1416 x 10^17! DVS π upp till 4 decimaler.

Om man gör exakt samma sak på den andra skapelseversen Joh 1:1 ”I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och ordet var Gud.”

(Antalet bokstäver x siffervärdet på bokstäverna) delat på (antalet ord x siffervärdet på orden) får man
2.7183 x 10^40 dvs naturkonstanten e! Slump att just två av de mest essentiella konstanterna dyker upp i just de två skapelseverserna? Självfallet inte. Dessa små påstådda ”tillfälligheter” med konstanterna är inget bevis i sig. Men när man väger in hur mycket av dessa tillfälligheter man kan rada upp, känns det extremt magstarkt att vifta bort det som slump. Varför råkar just dessa verser stämma överens med fundamentala konstanter upp till fyra decimaler? Varför är i princip varje huvudperson i GT en skuggbild av Jesu liv? Varför uppfyllde Jesus mer än 350 profetior?

Varför uppfylls Sakarja 12:2-3 mitt framför våra ögon? ”Jerusalem skall bli till en berusningens kalk för alla folk runt omkring…” ”Det skall ske på den dagen att jag skall göra Jerusalem till en tung sten för alla folk. Var och en som lyfter den skall göra sig illa på den…” Denna profetia låter egentligen helt absurd, speciellt när Sakarja skrev den för ca 2500 år sedan. En stad utan naturtillgångar, ingen hamn, ingen geografiskt strategisk plats etc. ska attrahera hela världen? Denna profetia uppfylls dock i detta nu, där Jerusalem konstant är i nyheterna. Världens tre största religioner gör anspråk på denna heliga stad som tillhör HERREN och är sannerligen en berusningens kalk. Hur kunde Sakarja veta att en falsk religion (Islam) som skapades 1100 år efter denna profetia skrevs skulle börja göra anspråk på denna heliga stad först på 1900-talet efter Kristus?

Fyller gärna i med typologierna senare. För Jesus är på varje sida
Man har även räknat ut profetior i "Moby Dick" och "Krig och fred" ......
Citera
2014-12-27, 00:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Man har även räknat ut profetior i "Moby Dick" och "Krig och fred" ......
och vissa föredrar LÖGNEN framför SANNINGEN.
Citera
2014-12-27, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppalagom
Jag tror nog ingen tror på "koderna" ur dom böckerna jag nämde......
Citera
2014-12-27, 00:57
Medlem
iSlashs avatar
Citat:

Endast völvan kan förtälja sanningen.
Citera
2014-12-27, 01:06
Bannlyst
att det är något med översättningen av namnen på hebreeiska har ni nog svårt att bortförklara.
Citera
2014-12-27, 01:18
Medlem
Citat:
att det är något med översättningen av namnen på hebreeiska har ni nog svårt att bortförklara.
Om det finns en gud och han vill förmedla något till människorna genom en bok,varför krångla till det så att nästan ingen förstår?
Citera
2014-12-27, 02:43
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
Pettae, mycket fint skrivet. Jag önskar er alla en God Jul. Må Guds välsignelser regna och vila över er alla. Främst troende men också icke-troende.

Främst? Vilket jvla skämt.

Tror du Jesus hade uttryckt sig så?
Citera
2014-12-27, 04:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Om det finns en gud och han vill förmedla något till människorna genom en bok,varför krångla till det så att nästan ingen förstår?
vem är ingen och vad är det han inte förstår?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in