2014-12-25, 08:03
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Mycket förståndigt av dig att tvätte dina händer om din egen retorik.

Jag förmodar att 'gud' har talat om det för dig.

Det räcker för tilfället.

Nu förmodade du fel!
Gud har inte talat till mig. Det kommer från människor.
Citera
2014-12-25, 10:31
Medlem
Ja religion är ansvarig för många krig i världen men det är pga hyckleri. Bibeln är skriven av 40 författare under en tidsperiod av ca 1600år den innehåller en röd tråd genom hela och är enstämmig hur stor är chansen att denna skrift inte urartat helt o liknar en ding ding värld?Jo lika stor som oddsen ett jorden blev till av en slump..... Sen när har en explosion skapat något?? Förresten är det bara en tidsfråga innan falsk religion blir avslöjad och borttagen det (stora Babylon )
Citera
2014-12-25, 11:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Gud har inte talat till mig.

Har han slutat att tala med dig permanent eller bara för tilfället?
Citera
2014-12-25, 13:59
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weonloco
Ja religion är ansvarig för många krig i världen men det är pga hyckleri. Bibeln är skriven av 40 författare under en tidsperiod av ca 1600år den innehåller en röd tråd genom hela och är enstämmig hur stor är chansen att denna skrift inte urartat helt o liknar en ding ding värld?Jo lika stor som oddsen ett jorden blev till av en slump..... Sen när har en explosion skapat något?? Förresten är det bara en tidsfråga innan falsk religion blir avslöjad och borttagen det (stora Babylon )

- Bibeln är nog ännu knäppare än "en ding-ding värld". Talande orm någon?

- Sedan när har någon påstått att en explosion har "skapat" något?
(Är fullt medveten om ordet "bang" i teorin. Men fortfarande säger inte teorin att något har "skapats" ur en explosion. Teorin förklarar hur universum har gått från en form till en annan.)
Citera
2014-12-25, 14:15
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weonloco

Röd tråd? Verkligen? Så fort kristendom kritiseras p g a GT gör troende allt för att bortförklara dess legitimitet med synnerligen humoristiska metoder.

Explosioner skapar saker hela tiden, i varje fall på kosmologisk nivå.

Själv tror jag det är en tidsfråga innan religion ses som en marginell företeelse, låt gå för att det kan ta några hundra år.
Citera
2014-12-25, 17:55
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Har han slutat att tala med dig permanent eller bara för tilfället?

Jag har aldrig påstått att Gud pratar med mig. Det är ditt påhitt.

Har du börjat ljuga nu också.
Citera
2014-12-25, 19:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag har aldrig påstått att Gud pratar med mig.

Inte med "ord" per se. Däremot på något annat mystisk kommunikations-sätt.
Citera
2014-12-26, 04:49
Medlem
libbens avatar
https://www.youtube.com/watch?v=TjxZ6MrBl9E

Vad säger de troende i tråden?
Citera
2014-12-26, 11:27
Medlem
Denoms avatar
Citat:
God Jul och Gott nytt år! Mitt spontana svar! I morgon "föddes" Jesus
Nej jag föddes inte i förrgår.
Citera
2014-12-26, 19:07
Medlem
Varför jag tror på Gud? Eftersom mitt liv har förändrats radikalt sen jag tog emot Jesus som min frälsare för 1,5 år sedan.

Men om du vill ha mina objektiva åsikter. Sedan tidernas begynnelse har människan varit utan ursäkt när det gäller att förneka Gud. Bibeln gör det djärva påståendet att Gud har uppenbarat sig för hela mänskligheten från världens skapelse. Bevisen är enligt Bibeln tillräckliga för att ingen människa någonsin ska kunna säga till Gud ”Jag kände inte till dig/Du gav mig inte tillräckligt med bevis”.

”Guds vrede uppenbaras från himlen över all ogudaktighet och orättfärdighet hos människor som i orättfärdighet undertrycker sanningen. Det man kan veta om Gud är uppenbart bland dem, Gud har ju uppenbarat det för dem. Ända från världens skapelse ses och uppfattas hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomliga natur genom de verk som han har skapat. Därför är de utan ursäkt.” (Rom 1:18-20)

Gud har givit oss en oändlig mängd med bevis som inte kan försummas. Enligt passagen ovan borde skapelsen vara tillräckligt för att förstå att det finns en skapare. Människor idag intalar sig dock att det inte är tillräckligt.

Bibeln säger att Gud "har lagt evigheten i människornas hjärtan" något som ni som läser kan bekräfta. Då alla människor ställer sig frågan "är det här verkligen allt? Finns det inte ett liv efter döden?" Gud har lagt evigheten i våra hjärtan för att vittna om att det finns mer än det förgängliga. Dessutom står det i rom 1:18-20 (se ovan) att alla människor har kunskap om Gud. Att Jesus dog för dina synder? NEJ, men att Gud existerar.

Om du säger till mig att "jag tror inte på Gud för jag inte kan se honom". Då kan man enkelt ställa en motfråga: tror du på kärlek? Har du någonsin sett kärlek? Nej, det är någonting osynligt. Ändå tror du på det då du sett effekterna av det. På samma sätt tror jag på Gud inte för att jag sett Gud, utan för jag har upplevt och sett spåren av hans egenskaper.

Förutom skapelsen och evigheten i våra hjärtan har vi också ett samvete. Ett samvete som vittnar om gott och ont, rätt och fel. Är det en korrekt moralisk mätstock i alla lägen? Nej, men den finns där som ett vittne till att rätt och fel faktiskt existerar.

Sedan har vi den nedskrivna uppenbarelsen av Gud. Bibeln, Guds Ord. Eftersom människor idag intalar sig att skapelsen inte är tillräckligt för att vittna om en skapelse, och deras samvete bara är resultatet av "survival of the fittest" så är jag så otroligt glad för Bibeln. Bibeln är inte bara en massa sagor utan Guds ord. Det är min objektiva åsikt och anledningen till varför jag har så extremt stark tro. Bibeln som är 66 separata böcker, författade av ca 44 individer över tusentals år, innehåller ett integrerat budskap som MÅSTE ha kommit utanför vår tidsdomän. Dessa 66 böcker innehåller inte enbart samma tema, utan varenda text och detalj bevisar en design och övernaturlighet utan motstycke i någon annan litteratur.

Oddsmässigt sett är det omöjligt för en bok att bevaras så länge som Bibeln gjort på så många språk långt innan tryckpressen. En bok som tack vare döda havsrullarna bevisats vara oförändrad på minst 2000 år. Att boken forfarande är aktuell, att dess profetior går i uppfyllelse än idag och förändrar liv utan dess like borde var bevis nog. Själva idéen att människor konspirerade att skriva Bibeln för maktsyften (jag säger inte att den inte använts i fel syften) kan enkelt motbevisas när man undersöker Bibelns mästerliga, skickligt konstruerade design som inte kan återfinnas i annan litteratur.

Jag kan faktiskt gå igenom Bibeln sida för sida med start i 1 Mos 1:1 och bevisa att Bibeln är gudomligt inspirerad. Om jag skulle rada upp alla bevis skulle det troligtvis bli tjockare än bibeln själv. Ju mer man läser och forskar i Bibeln kan man inte komma till någon annan slutsats än att dess författare inte är de som skrev ner skriften utan att den är författad av Skaparen själv, han som älskade dig så mycket att han utgav sin enfödde Son. Han som korsfästes för din skull, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv.

Människor säger ofta "varför kommer Gud inte bara och visar sig för mänskligheten". Jesus, Gud i köttet kom ner och manifesterade sig, det slutade med att vi dödade honom. Men prisat vare Herren, han lämnade graven tom!

Så för en sammanfattning. 1. Skapelsen 2. Samvete 3. Nedskriven uppenbarelse (Bibeln, som man objektivt kan demonstrera ÄR Guds ord) 4. Manifestation av Jesus 5. Mirakel (I mitt eget liv, liksom nedskrivna mirakel i de 66 böcker vi kallar Bibeln)
Citera
2014-12-26, 20:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pettae
Men om du vill ha mina objektiva åsikter. Sedan tidernas begynnelse har människan varit utan ursäkt när det gäller att förneka Gud. Bibeln gör det djärva påståendet att Gud har uppenbarat sig för hela mänskligheten från världens skapelse. Bevisen är enligt Bibeln tillräckliga för att ingen människa någonsin ska kunna säga till Gud ”Jag kände inte till dig/Du gav mig inte tillräckligt med bevis”.

Så vad är det du vill säga? Att det finns "bevis" eller att bibeln är ett "bevis".

Och oavsett vilket vilka är dessa bevis?

Citat:
”Guds vrede uppenbaras från himlen över all ogudaktighet och orättfärdighet hos människor som i orättfärdighet undertrycker sanningen. Det man kan veta om Gud är uppenbart bland dem, Gud har ju uppenbarat det för dem. Ända från världens skapelse ses och uppfattas hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomliga natur genom de verk som han har skapat. Därför är de utan ursäkt.” (Rom 1:18-20)

En sociopatisk sagofigur är inte bevis för något.

Citat:
Gud har givit oss en oändlig mängd med bevis som inte kan försummas. Enligt passagen ovan borde skapelsen vara tillräckligt för att förstå att det finns en skapare.

Vilken "skapelse?

Citat:
Människor idag intalar sig dock att det inte är tillräckligt.

Naturligvis gör dom det, för det ÄR inte tillräckligt.

Citat:
Bibeln säger att Gud "har lagt evigheten i människornas hjärtan" något som ni som läser kan bekräfta.

Inte jag.

Citat:
Då alla människor ställer sig frågan "är det här verkligen allt? Finns det inte ett liv efter döden?" Gud har lagt evigheten i våra hjärtan för att vittna om att det finns mer än det förgängliga. Dessutom står det i rom 1:18-20 (se ovan) att alla människor har kunskap om Gud. Att Jesus dog för dina synder? NEJ, men att Gud existerar.

Bibelviftande är inte "bevis".

Citat:
Om du säger till mig att "jag tror inte på Gud för jag inte kan se honom". Då kan man enkelt ställa en motfråga: tror du på kärlek? Har du någonsin sett kärlek? Nej, det är någonting osynligt. Ändå tror du på det då du sett effekterna av det. På samma sätt tror jag på Gud inte för att jag sett Gud, utan för jag har upplevt och sett spåren av hans egenskaper.

Falsk analogi.

Citat:
Förutom skapelsen och evigheten i våra hjärtan har vi också ett samvete. Ett samvete som vittnar om gott och ont, rätt och fel. Är det en korrekt moralisk mätstock i alla lägen? Nej, men den finns där som ett vittne till att rätt och fel faktiskt existerar.

Etik "bevisar" inte heller något.

Citat:
Sedan har vi den nedskrivna uppenbarelsen av Gud. Bibeln, Guds Ord. Eftersom människor idag intalar sig att skapelsen inte är tillräckligt för att vittna om en skapelse, och deras samvete bara är resultatet av "survival of the fittest" så är jag så otroligt glad för Bibeln. Bibeln är inte bara en massa sagor utan Guds ord.

Bevisbördan är din.

Citat:
Det är min objektiva åsikt och anledningen till varför jag har så extremt stark tro.

Du verkar inte ha en aning om vad objektivitet är.

Citat:
Bibeln som är 66 separata böcker, författade av ca 44 individer över tusentals år, innehåller ett integrerat budskap som MÅSTE ha kommit utanför vår tidsdomän. Dessa 66 böcker innehåller inte enbart samma tema, utan varenda text och detalj bevisar en design och övernaturlighet utan motstycke i någon annan litteratur.

Och när kommar dessa "bevis"?

Citat:
Oddsmässigt sett är det omöjligt för en bok att bevaras så länge som Bibeln gjort på så många språk långt innan tryckpressen. En bok som tack vare döda havsrullarna bevisats vara oförändrad på minst 2000 år. Att boken forfarande är aktuell, att dess profetior går i uppfyllelse än idag

Gör dom det?

Citat:
och förändrar liv utan dess like borde var bevis nog.

Nej.

Citat:
Själva idéen att människor konspirerade att skriva Bibeln för maktsyften (jag säger inte att den inte använts i fel syften) kan enkelt motbevisas

Ja, nån gång kanske blir den första.

Citat:
Jag kan faktiskt gå igenom Bibeln sida för sida med start i 1 Mos 1:1 och bevisa att Bibeln är gudomligt inspirerad.

Finns en tråd som hetar "Är bibeln sann". Du kan ju börja där.

Citat:
Om jag skulle rada upp alla bevis

Sannoliken inte "bevis", men mer predikande.

Citat:
Ju mer man läser och forskar i Bibeln kan man inte komma till någon annan slutsats än att dess författare inte är de som skrev ner skriften utan att den är författad av Skaparen själv, han som älskade dig så mycket att han utgav sin enfödde Son. Han som korsfästes för din skull, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv.

Vilken "skapare"?

*

Känns det bättre nu, efter du har hävd ur dig alla dessa floskler från missionsmanualen?
Citera
2014-12-26, 21:02
Medlem
Pettae, mycket fint skrivet. Jag önskar er alla en God Jul. Må Guds välsignelser regna och vila över er alla. Främst troende men också icke-troende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in