Citat:
Ursprungligen postat av
Pettae
Men om du vill ha mina objektiva åsikter. Sedan tidernas begynnelse har människan varit utan ursäkt när det gäller att förneka Gud. Bibeln gör det djärva påståendet att Gud har uppenbarat sig för hela mänskligheten från världens skapelse. Bevisen är enligt Bibeln tillräckliga för att ingen människa någonsin ska kunna säga till Gud ”Jag kände inte till dig/Du gav mig inte tillräckligt med bevis”.
Så vad är det du vill säga? Att det finns "bevis" eller att bibeln är ett "bevis".
Och oavsett vilket vilka är dessa bevis?
Citat:
”Guds vrede uppenbaras från himlen över all ogudaktighet och orättfärdighet hos människor som i orättfärdighet undertrycker sanningen. Det man kan veta om Gud är uppenbart bland dem, Gud har ju uppenbarat det för dem. Ända från världens skapelse ses och uppfattas hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomliga natur genom de verk som han har skapat. Därför är de utan ursäkt.” (Rom 1:18-20)
En sociopatisk sagofigur är inte bevis för något.
Citat:
Gud har givit oss en oändlig mängd med bevis som inte kan försummas. Enligt passagen ovan borde skapelsen vara tillräckligt för att förstå att det finns en skapare.
Vilken "skapelse?
Citat:
Människor idag intalar sig dock att det inte är tillräckligt.
Naturligvis gör dom det, för det ÄR inte tillräckligt.
Citat:
Bibeln säger att Gud "har lagt evigheten i människornas hjärtan" något som ni som läser kan bekräfta.
Inte jag.
Citat:
Då alla människor ställer sig frågan "är det här verkligen allt? Finns det inte ett liv efter döden?" Gud har lagt evigheten i våra hjärtan för att vittna om att det finns mer än det förgängliga. Dessutom står det i rom 1:18-20 (se ovan) att alla människor har kunskap om Gud. Att Jesus dog för dina synder? NEJ, men att Gud existerar.
Bibelviftande är inte "bevis".
Citat:
Om du säger till mig att "jag tror inte på Gud för jag inte kan se honom". Då kan man enkelt ställa en motfråga: tror du på kärlek? Har du någonsin sett kärlek? Nej, det är någonting osynligt. Ändå tror du på det då du sett effekterna av det. På samma sätt tror jag på Gud inte för att jag sett Gud, utan för jag har upplevt och sett spåren av hans egenskaper.
Falsk analogi.
Citat:
Förutom skapelsen och evigheten i våra hjärtan har vi också ett samvete. Ett samvete som vittnar om gott och ont, rätt och fel. Är det en korrekt moralisk mätstock i alla lägen? Nej, men den finns där som ett vittne till att rätt och fel faktiskt existerar.
Etik "bevisar" inte heller något.
Citat:
Sedan har vi den nedskrivna uppenbarelsen av Gud. Bibeln, Guds Ord. Eftersom människor idag intalar sig att skapelsen inte är tillräckligt för att vittna om en skapelse, och deras samvete bara är resultatet av "survival of the fittest" så är jag så otroligt glad för Bibeln. Bibeln är inte bara en massa sagor utan Guds ord.
Bevisbördan är din.
Citat:
Det är min objektiva åsikt och anledningen till varför jag har så extremt stark tro.
Du verkar inte ha en aning om vad objektivitet är.
Citat:
Bibeln som är 66 separata böcker, författade av ca 44 individer över tusentals år, innehåller ett integrerat budskap som MÅSTE ha kommit utanför vår tidsdomän. Dessa 66 böcker innehåller inte enbart samma tema, utan varenda text och detalj bevisar en design och övernaturlighet utan motstycke i någon annan litteratur.
Och när kommar dessa "bevis"?
Citat:
Oddsmässigt sett är det omöjligt för en bok att bevaras så länge som Bibeln gjort på så många språk långt innan tryckpressen. En bok som tack vare döda havsrullarna bevisats vara oförändrad på minst 2000 år. Att boken forfarande är aktuell, att dess profetior går i uppfyllelse än idag
Gör dom det?
Citat:
och förändrar liv utan dess like borde var bevis nog.
Nej.
Citat:
Själva idéen att människor konspirerade att skriva Bibeln för maktsyften (jag säger inte att den inte använts i fel syften) kan enkelt motbevisas
Ja, nån gång kanske blir den första.
Citat:
Jag kan faktiskt gå igenom Bibeln sida för sida med start i 1 Mos 1:1 och bevisa att Bibeln är gudomligt inspirerad.
Finns en tråd som hetar "Är bibeln sann". Du kan ju börja där.
Citat:
Om jag skulle rada upp alla bevis
Sannoliken inte "bevis", men mer predikande.
Citat:
Ju mer man läser och forskar i Bibeln kan man inte komma till någon annan slutsats än att dess författare inte är de som skrev ner skriften utan att den är författad av Skaparen själv, han som älskade dig så mycket att han utgav sin enfödde Son. Han som korsfästes för din skull, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv.
Vilken "skapare"?
*
Känns det bättre nu, efter du har hävd ur dig alla dessa floskler från missionsmanualen?