2014-12-06, 11:01
Medlem
MADs avatar
Om du har pengar på ett låst konto är det väl bara att betala en avgift ta ut dom och sen betala av skulden.
Problem med kronofogden uppstår ju bara när man inte har pengar att betala med.
Var är meningen att försöka undanhålla pengar och förvärra situationen när skulden är så pass liten?
Citera
2014-12-06, 11:09
Medlem
Newkies avatar
Ja, hoppas du inte äger bostad eller något annat av värde. Skiter det sig med din lilla förhandling (vilket kanske inte är jättetroligt) och du gömmer likvida medel kan dom sälja dina ägodelar och även din bostad, trotts att skulden är relativt liten.

Sen att det skulle vara dina pengar på sparkontot är ju i det här läget råder det ju uppenbart delade meningar om. Fogden anser nog att dom tillhör borgenären i fråga. Läste inte hela tråden. Men är KFM redan kontaktad är dom nog på de klara med vilka tillgångar du har på banken. Att försöka gömma dem kan nog vara egenmäktigt förfarande eller liknande (spekulerar).

https://www.kronofogden.se/Utmatning2.html
Citera
2014-12-06, 11:16
Medlem
KalleXLs avatar
Det är du som är orsaken till skulden och då är det självklart att du gör rätt för dig, annars tar Kronkalle allt av värde som jag tycker är helt rätt.
Citera
2014-12-06, 11:23
Medlem
snelpolaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleXL
Det är du som är orsaken till skulden och då är det självklart att du gör rätt för dig, annars tar Kronkalle allt av värde som jag tycker är helt rätt.

Fast de tar inte allt av värde. Utsökningsbalkens regler tillsammans med domstolspraxis innebär att KFM är ganska restriktiva med att ta grejer.
Citera
2014-12-06, 11:35
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snelpolak
Fast de tar inte allt av värde. Utsökningsbalkens regler tillsammans med domstolspraxis innebär att KFM är ganska restriktiva med att ta grejer.

Jo visst, du får behålla det som utgör ett skäligt existensminimum men det är inte mycket att jubla över.
Citera
2014-12-06, 13:31
Medlem
Finskpinnes avatar
Om du hamnat eller riskerar att hamna på obestånd så ska du inte överföra pengar till dina bröder, det finns en risk att det utgör "otillbörligt gynnande av borgenär" enligt 11 kap 4 § brottsbalken. Det är brottsligt att agera på ett sådant sätt att du med uppsåt eller av vårdslöshet skadar fordringsägarna (se vidare 11 kap. brottsbalken).
För att bespara dig själv onödig huvudvärk så bör du spela med öppna kort. Dölj ingenting och försök att få till en avbetalningsplan på två månader hos den du har skuld hos. Funkar inte det så betala av allt på en gång, även om det så innebär att du får leva på snabbnudlar i en månad.
Citera
2014-12-06, 13:46
Medlem
Dock så "Kollar" mig veterligen KFM ens tillgångar 2 gånger per år va?
Citera
2014-12-06, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Dock så "Kollar" mig veterligen KFM ens tillgångar 2 gånger per år va?

Det beror på om dem får tips eller inte. Får dem info att nån tex börjat arbeta osv så kollas man oftare.
Citera
2014-12-06, 15:18
Medlem
mingtians avatar
Givetvis kan dom. Hoppas de gör. Varför betalar du inte bara tillbaks pengarna din jävla utsugarblatte
Citera
2014-12-06, 16:53
Medlem
japp det kan dom
Citera
2014-12-06, 18:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ubergirl
Nja poliserna har nog mer med en viss tandläkare utanför Värnamo och hans hantering av kronofogdar och de regler som tillkom efter detta för fogdars fortsatta liv och hälsa...

ehh,, va är du hög eller?
Citera
2014-12-06, 18:35
Medlem
runefjuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4BD1
Då gör jag det simpelt..Lämnar över dom till någon av mina äldre bröder så får dom ha dom på sina konton under tiden tills slantarna till KF är betalda. VI pratar ju som sagt bara om 2 mån så det är ingen big deal.

Men det är bra med info här nu har man fått lite mer färsk vara och vet hur dom jobbar. Trodde inte dom hade så mycket makt men tydligen. Jag menar vem mer än polis/KF kan gå in på banken och ta ens pengar för någon mindre förseelse ?

Men jag fattar inte - om du har pengar nu som skulle täcka skulden, varför inte bara betala den nu då, istället för att hålla på tjafsa med att dela upp betalningen?! Är det nå speciellt fina pengar du gömmer hos brorsorna eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in