2014-12-05, 23:30
Medlem
blofeld88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4BD1
Precis detta jag hört med. Men har ju haft tex i flera omgångar sparat på mina sparkonton, detta enda skillnaden nu är att detta är låst i 6mån medan dom andra inte varit låsta. Och dom har jag haft kring 20.000kr flera månader utan problem och då ska jag tydligen haft denna skuld i knappt ett år nu. Så varför har tex inte dom dragit från dom pengarna ? Kommer till 101% iaf gå och stänga ner det på måndag och flytta över pengarna och sedan lägga i ett bankfack.

Blev mest denna 6 mån spärrtid pga att summan inte var så stor.

Vad är det som får dig att tro att kronofogden inte borrar upp bankfack?
Citera
2014-12-05, 23:31
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Kommer till 101% iaf gå och stänga ner det på måndag och flytta över pengarna och sedan lägga i ett bankfack.

Hur tänkte du göra det, om kontot har bindningstid?
Citera
2014-12-05, 23:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blofeld88
Fogden behöver inte bevisa ett skit, bevisbördan ligger helt på dig. Är det jobbigt att behöva göra rätt för sig?

nej nej det ska betalas per omgående, o det är inte det som är frågan här..ska be om 2 del betalningar, dock är det mina tankar jag söker svar på.
Citera
2014-12-05, 23:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Hur tänkte du göra det, om kontot har bindningstid?

Vi har en klausul som säger att den får avbrytas vid över flyttning, det mins jag rätt väl att jag skrev på. Så det ska göras på måndag sedan blir det ett bankfack under tiden tills jag kommit överens med dom om 2 delbetalningar, där efter ta skulden och den bör vara ren om max 2mån således
Citera
2014-12-05, 23:42
Bannlyst
Citat:
]Haha ja det skulle jag vilja se[/u].. Har inte hört någon ta pengar på det viset. Dom kan gärna stapla in och försöka, men då ska dom oxå kunna bevisa att det är mina pengar och inte någon av mina 5 inneboende studenter tex..'

Tanken är mest att man inte ska kunna röra dom varken en själv eller annan person, där av att spärr avtalet hade en fördel. Men som sagt bankfack kommer det bli.

Men jag undrar fortfarande, hur ofta gör dom en koll på banken? Har ju som sagt haft sparkonto med 20,000kr minst som legat hela tiden 3-4mån för att sen krympas för att sen när man får lönen fyllas på med ett par tusen osv. Så har det gått i 6-7mån utan problem. Så det är därför jag undrar om dom inte tagit dom tidigare hur stor är chansen att dom tar dom då alls ?

När en bekant till mig skulle vräkas så dök det upp två civil poliser samt två kärringar från kronofogden och när dem kom in i bostaden fick dem syn på en bunte pengar som låg på skrivbordet i en plastpåse, dem frågade vems pengarna var och idioten svarade att det var hans sparpengar som låg där, gissa vad dem gjorde? jo dem räknade upp allt och tog med sig varje krona där rök 23,000
Citera
2014-12-05, 23:47
Medlem
Men om du har pengarna är det väl bara att betala. Även om pengarna är låsta brukar det gå att ta ut mot en avgift. Borde ju ändå bli billigare än KF?
Citera
2014-12-05, 23:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av veshachi
När en bekant till mig skulle vräkas så dök det upp två civil poliser samt två kärringar från kronofogden och när dem kom in i bostaden fick dem syn på en bunte pengar som låg på skrivbordet i en plastpåse, dem frågade vems pengarna var och idioten svarade att det var hans sparpengar som låg där, gissa vad dem gjorde? jo dem räknade upp allt och tog med sig varje krona där rök 23,000

Haha fyfan så surt! Det är helt knäppt att dom kan göra sådär, i och för sig ska man direkt hävda att det är ens vän eller ens mor/far tex än säga att det är ens egna när man precis ska bli vräkt. Men sjukt underligt att dom kommer med 2 poliser för att vräka någon.
Citera
2014-12-05, 23:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bellanbob
Men om du har pengarna är det väl bara att betala. Även om pengarna är låsta brukar det gå att ta ut mot en avgift. Borde ju ändå bli billigare än KF?

Ja jo tanken är ju nu att prata med dom först på måndag, dvs ta allt i ett svep. Och så fråga om 2 betalningar vilket dom garanterat går med på. Så bara dela upp det en nu december samt januari så är det klart inför Feb månad.

Så att det ska betalas givetvis, tanken var bara att fråga om detta vad som gäller osv. Så man inte står där en dag och allt är borta när man då hade kunnat göra som jag tänkt nu och be om en del betalning istället och lösa det på såvis.
Citera
2014-12-05, 23:52
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Haha ja det skulle jag vilja se.. Har inte hört någon ta pengar på det viset. Dom kan gärna stapla in och försöka, men då ska dom oxå kunna bevisa att det är mina pengar och inte någon av mina 5 inneboende studenter tex..'

Om lägenheten står i ditt namn så har de rätt att ta allting i hela lägenheten om de så vill. (Med vissa undantag såklart)
Däremot är det sen dina inneboende som ska bevisa att deras saker faktiskt är deras saker. Fogden behöver inte bevisa ett dugg. Det hade omöjliggjort deras jobb såklart. Tror man att kronofogden behöver bevisa såna banala saker så kommer man nog bli överraskad på ett dåligt vis om de trampar in i bostaden.
Citera
2014-12-05, 23:55
Bannlyst
Citat:
Haha fyfan så surt! Det är helt knäppt att dom kan göra sådär, i och för sig ska man direkt hävda att det är ens vän eller ens mor/far tex än säga att det är ens egna när man precis ska bli vräkt. Men sjukt underligt att dom kommer med 2 poliser för att vräka någon.

Det gjorde dem för att han hade inte lämnat bostaden i angiven tid som han hade på sig att göra.

Skulle jag vara du hade jag tagit ut dem och försökt gömma dem men du säger att du inte kan komma åt dem, tja då finns det inte mycket du kan göra. Försök skapa avbetalningsplan med kronofogden istället.
Citera
2014-12-05, 23:56
Medlem
Citat:
Kommer till 101% iaf gå och stänga ner det på måndag och flytta över pengarna och sedan lägga i ett bankfack.
FYI:

Ett bankfack är alls inte säkert i det här sammanhanget. Fogden kan öppna ditt bankfack mot din vilja.

Och, det funkar inte heller att en bekant öppnar ett bankfack som du har tillgång/teckningsrätt till. Fogden kan gå in där också.
Citera
2014-12-06, 00:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av elBrudo
FYI:

Ett bankfack är alls inte säkert i det här sammanhanget. Fogden kan öppna ditt bankfack mot din vilja.

Och, det funkar inte heller att en bekant öppnar ett bankfack som du har tillgång/teckningsrätt till. Fogden kan gå in där också.

Då gör jag det simpelt..Lämnar över dom till någon av mina äldre bröder så får dom ha dom på sina konton under tiden tills slantarna till KF är betalda. VI pratar ju som sagt bara om 2 mån så det är ingen big deal.

Men det är bra med info här nu har man fått lite mer färsk vara och vet hur dom jobbar. Trodde inte dom hade så mycket makt men tydligen. Jag menar vem mer än polis/KF kan gå in på banken och ta ens pengar för någon mindre förseelse ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in