2014-12-25, 14:30
Medlem
Dupeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalio
Zlatan har 0 medaljer i OS, VM och EM.

Inga VM-mål!

Han har ju aldrig levererat i landslaget.

Nåja, han har gjort flest mål i landslaget genom tiderna, detta trots att han haft oturen att hamna i kanske historiens sämsta svenska landslagsgeneration...

Citat:
Det handlar helt enkelt om en personkult.
Sveriges mest överskattade idrottsutövare genom tiderna.

Det finns minst ett 20-tal svenska fotbollsspelare genom historien som har bättre meriter än Z.

I landslagssammanhang, ja. På klubblagsnivå, där de spenderar 95% av sin tid, hittar du ingen svensk som är i närheten. Att han inte vunnit CL spelar ingen roll. Lägger man meritlistan på hög är han bäst.
Citera
2014-12-25, 14:57
Bannlyst
dupea

Sverige har en tradition sedan 1938 att vara med däruppe och kämpa om de ädlaste medaljerna i fotboll. Att den traditionen helt plötsligt skulle försvinna håller jag nog inte med om:-)

Fokus kring en person har gjort att kollektivet inte fungerar, lagmoralen finns inte där längre. Vi kämpar inte för varandra. Det är sanningen varför inte Sverige inte hugger däruppe längre.

IFK Göteborg borde inte haft en chans 1982 att presterar då det bestod av rörmokare, snickare i laget. Ändå vann de över heltidsproffs i Kaiserslautern, Valencia och Hamburg. De vann pga en viss talang men mycket mer pga en enorm lagmoral och en taktiskt driven tränare.

Om du kollar på den listan som Aftonbladet gjorde och kolla på de fotbollsspelare som var med fattar vem som helst att Zlatan inte har en chans att komma med på en sådan.

Både Gunnar Nordahl, Niels Liedholm och Kurre Hamrin har jag sett vara med på listor över världens bästa fotbollsspelare genom tiderna...men inte Zlatan. Dessa listor är gjorde de senaste 1-3 åren.

Både Björn Borg, Jan-Owe Waldner, Ingemar Stenmark och Annika Sörenstam är på listor öve världens bästa idrottare genom tiderna. Varför?

Björn Borg rankas bland de bästa herrtennisspelarna genom tiderna. ( världssport)

Jan-Owe Waldner rankas som världens bästa herrpingisspelare genom tiderna ( världssport)

Annika Sörenstam: Rankas som världens bästa damgolfspelare genom tiderna. ( världssport)

Ingemar Stenmark: Rankas som världens bästa herralpinist genom tiderna.

Zlatan rankas inte ens bland de 100 bästa herrfotbollspelarna genom tiderna..

Därför känns DN lista väldigt oseriös.. mer betraktad som en poplista eller politisk lista..

Mvh
Citera
2014-12-25, 16:10
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Hur stor sporten är i antal utövare påverkar ju inte svårigheten att bli bäst i en mindre sport. Längdskidåkare är bäst tränade konditionsmässigt av alla idrottare och det förändras inte av att sporten är liten i Afrika. Längdskidåkare pressar hela tiden gränsen i träningsmängd som kroppen tål, det gör inte fotbollsspelare.

Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar. Hade jämförelsen om "bästa idrottare" gått ut på att avgöra vilka idrottare som har späkt sina kroppar mest för att komma dit de kommit så hade inte fotboll ansetts som den främsta sporten att lyckas i, nej, men det är ju inte bara det det handlar om. Även om man anstränger sig till och över det hälsosammas gräns så är det väsentligt om man tävlar om att göra detta med hundra tusen eller hundra miljoner (siffrorna tagna helt ur luften). Ju fler som späker sig, desto mindre chans att lyckas bli bäst på att späka sig, precis som det är mindre chans att lyckas bli bäst i sporter som också (eller enbart) kräver bollkontroll och spelförståelse (eller andra egenskaper) ju fler som ägnar sig åt dem.
Citera
2014-12-25, 16:48
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funkydude
Längre ner finns riktiga konstigheter men det blir såklart svårare och svårare ju djupare man får gräva.

Tidigare i tråden har jag nämnt Magda Julin som kom med på meriten att hon var den enda svenska kvinnliga konståkare som vunnit OS-guld (1920) och Greta Johansson som kom med eftersom hon var den första svenska kvinnan som tog OS-guld (i simhopp 1912). Alla som är med på listan har naturligtvis gjort beundransvärda prestationer, men varför det skulle vara särskilt märkvärdigt att vara den enda eller första svenska kvinnan som vinner något när kvinnor tävlar mot kvinnor kan jag inte riktigt begripa.
Citera
2014-12-25, 16:57
Moderator
Hamilkars avatar
Oavsett hur stor fotbollen är som sport, är inte Zlatan Sveriges bäste fotbollspelare genom tiderna. Se (FB) DN - sveriges störste idrottare i parallelltråden i Skvaller.
Citera
2014-12-25, 17:23
Medlem
Citat:
Zlatan har 0 medaljer i OS, VM och EM.

Inga VM-mål!

Han har ju aldrig levererat i landslaget.

Det handlar helt enkelt om en personkult.
Sveriges mest överskattade idrottsutövare genom tiderna.

Det finns minst ett 20-tal svenska fotbollsspelare genom historien som har bättre meriter än Z.

20-tal med bättre meriter???!? Vilka?
Räknar du att bänknötare från VM-94 har bättre meriter eftersom de har ett VM-brons...?
Citera
2014-12-25, 20:23
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Jag tycker också det verkar underligt att jämställa Wilander och Edberg med Borg, men det här argumentet tycker jag är underligt. Är det inte så för alla spelare alltid?

Såg förresten en dokumentär om Borgs Wimbledonkarriär häromdagen som var rätt trevlig: https://www.youtube.com/watch?v=YoB9KnKn-vA. Lustigt det här med hans rockstjärnestatus. Jag upplever honom som person mest som en småtråkig medelsvensson, men det kanske var att han slog igenom så ung och hade långt hår, en ny stil helt enkelt. Imponerande hur han slet sig till gräsformen (som var usel efter Paristurneringen) och lyckades vinna dubbelt tre år i rad.

Jo, kanondokumentär, ja hela "Legends of Wimbledon", britterna är ju suveräna på detta.

Det var väl just det som off-court var "småtråkigt" som du säger som gav Garbo-auran på banan, "Ice Borg"... Sorry för OT!

Kommentar till Zlatan-debatten i tråden: saknar lite nyansering! Antingen är han Gud eller inte ens top-20 bland svenska fotbollsspelare genom tiderna... tycker han hör hemma på kanske 10-15 plats på DN:s (iofs pajas-)lista, ev före Nordahl, men hellre efter.
Citera
2014-12-25, 21:16
Bannlyst
Vi skall vara stolta över våra ishockeyspelare. I Norge är Mats Zuccarello stor. Som förste norrman gick han till NHL-final i våras. Han belönas med 5:e plats bland Norges största idrottare under 2014. Dett i konkurrens med massor av medaljörer från OS. Zuccarello tillhör inte de största stjärnorna så man förstår att norrmännen verkligen värderar ishockey högt. Borde vi också göra.
Vi har blivit för bortskämda under alla år. Det tillhör det normala att vi har spelare som vinner Stanley Cup. Skulle Norge haft spelare som Foppa och Lidas skulle de konkurrera med Björndalen som den bäste genom tiderna.

Mvh
Citera
2014-12-25, 21:57
Medlem
Dupeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
dupea

Sverige har en tradition sedan 1938 att vara med däruppe och kämpa om de ädlaste medaljerna i fotboll. Att den traditionen helt plötsligt skulle försvinna håller jag nog inte med om:-)

Fokus kring en person har gjort att kollektivet inte fungerar, lagmoralen finns inte där längre. Vi kämpar inte för varandra. Det är sanningen varför inte Sverige inte hugger däruppe längre.

Det där är grundlösa spekulationer som du inte skulle få stöd för från någon av hans medspelare. Om han nu är så dålig för lagmoralen får du gärna försöka förklara varför klubblagen han spelar i vinner ligaguld år efter år.

Citat:
Om du kollar på den listan som Aftonbladet gjorde och kolla på de fotbollsspelare som var med fattar vem som helst att Zlatan inte har en chans att komma med på en sådan.

Nej, det är riktigt, och det har jag också påpekat ett par gånger. Släpp det nu.

Citat:
Både Gunnar Nordahl, Niels Liedholm och Kurre Hamrin har jag sett vara med på listor över världens bästa fotbollsspelare genom tiderna...men inte Zlatan. Dessa listor är gjorde de senaste 1-3 åren.

Länka gärna till dem listorna.

Citat:
Både Björn Borg, Jan-Owe Waldner, Ingemar Stenmark och Annika Sörenstam är på listor öve världens bästa idrottare genom tiderna.

Ja, om svenska tidningar får välja, inte sant? Om, låt oss säga, amerikanska, japanska, chilenska eller australiensiska tidningar skulle göra dylika listor är jag ganska säker på att inga svenskar skulle få plats.
Citera
2014-12-25, 22:50
Medlem
Malacodas avatar
Annika sörenstam
Citera
2014-12-25, 22:56
Bannlyst
Liedholm och Hamrin på 74-75:- plats..

http://footballpantheon.com/2011/09/the-100-greatest-players-of-all-time/

Bara spelare med meriter från de stora mästerskapen, de stora ligorna och de största klubbturneringarna. Dvs allt det som Zlatan inte lyckats med..
Citera
2014-12-25, 23:06
Bannlyst
Svenskarnas insatser når naturligtvis alla hörn i världen då sporterna är globala. De kan naturligtvis värdera lika objektivt som vi..

Här är lista där Björn Borg är 15:e Carolina Kluft 31:e samt Annika Sörenstam på 64:e

http://www.ranker.com/crowdranked-list/best-athletes-of-all-time
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in