2014-12-25, 14:46
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Felixius
SONY lurades först av U.S State Departement att gå vidare med denna vämjeliga avrättningsscen. SONY blev utsatt för en attack och stor skada uppstod. Det ställde in premiären. Nu utsattes SONY av attack från Vita Huset som säkert lärt förklara att bolaget skulle få det jävligt tufft i USA och i världen om det inte lydde. SONY lydde och gjorde som Obama ville. SONY blev således indragen i en i högsta grad politisk kontext – delvis pga egna misstag.
Vilka fantasier du sprider, nej desinformation heter det. SONY har inte haft någon kontakt alls med något "state department" vid skapandet av filmen, stor skada har inte uppstått och nu tjänar SONY, google och alla andra stora summor på filmen. Blir det bra nog så blir det fler filmer, nu blir det köttfärs av lill-Kim redan i första filmen så en intervju #2 lär det inte bli men vem vet.
SONY har fått mycket reklam gratis, filmen har fått reklam och den lär spridas till nordkorea tack vare Nordkorea. Landet har förresten fortfarande problem med internetuppkopplingen, lill-Kim har inte kunnat dregla över XXX och schweiziska ostar!
Citera
2014-12-25, 14:58
Medlem
Snubbs avatar
Citat:
Jojo, men du lär inte få se SONY avrätta fler levande utländska statschefer på vita duken - då även den som det var enklast att ge sig på kunde göra så stor skada. Dessutom är inte sista ordet i den nuvarande historien sagt.

SONY lurades först av U.S State Departement att gå vidare med denna vämjeliga avrättningsscen. SONY blev utsatt för en attack och stor skada uppstod. Det ställde in premiären. Nu utsattes SONY av attack från Vita Huset som säkert lärt förklara att bolaget skulle få det jävligt tufft i USA och i världen om det inte lydde. SONY lydde och gjorde som Obama ville. SONY blev således indragen i en i högsta grad politisk kontext – delvis pga egna misstag.

Nu väntar vi på fortsättningen.
Det är högst diskutabelt vilken skada de lyckades ställa till med, och mot vem. Förmodligen tappade ett gäng fega biografägare intäkter, men det är dem väl förtjänt om de backar för såna här hot.

Men Sony? De kommer förmodligen tjäna *mer* pengar på den här filmen nu när den fått så mycket uppmärksamhet.

Vita Huset? De framstår nu i mycket god dager i allmänhetens ögon, för att ha sagt rena självklarheter som ingen normalt funtad västerlänning skulle säga emot.

Google och de andra direktdistributörerna kommer också tjäna stora pengar på detta nu när en så omtalad film görs tillgänglig så snabbt.

Jag tror inte jag är den ende som förut knappast hade brytt mig om att se en film som verkar så fånig, men eftersom Nordkorea gjorde sig allt detta besvär för att stoppa den bara *måste* jag kolla in den nu.
Citera
2014-12-25, 15:02
Medlem
Snubbs avatar
Citat:
Om Vita Huset bestämmer vad Sony skall göra torde de spotta ur sig filmer där USA:s fiender avrättas på löpande band fortsättningsvis. Vilket motsäger dina profetior om att detta inte kommer ske igen efter Nordkoreas mycket lyckade agerande i frågan.
Citera
2014-12-25, 15:13
Medlem
Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vad heter deras grävmaskinstillverkare?

Det har jag ingen aning om och det orkar jag inte heller ta reda på, men det är fritt fram. Du låter fortfarande skeptisk till att de överhuvudtaget har kapacitet att bygga liknande maskiner. Tänk logiskt en stund, de kan bygga skyskrapor, missiler, flygplan och annat som kräver en viss mängd teknologiskt know-how långt över nivån som krävs för att kunna producera grävmaskiner. Varför skulle de inte kunna det?

Däremot hävdar jag inte att de har nån större produktion av liknande maskiner, det kan mycket väl ha blivit bortprioriterat men att tro att en nation som Nordkorea inte skulle klara av det är bara befängt. En hög med svenssons som har intresse och resurser skulle fan klara av det och ni tror inte att en miljon nation klarar det. Idioti är vad det är.
Citera
2014-12-25, 15:28
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cubicle
Det har jag ingen aning om och det orkar jag inte heller ta reda på, men det är fritt fram. Du låter fortfarande skeptisk till att de överhuvudtaget har kapacitet att bygga liknande maskiner. Tänk logiskt en stund, de kan bygga skyskrapor, missiler, flygplan och annat som kräver en viss mängd teknologiskt know-how långt över nivån som krävs för att kunna producera grävmaskiner. Varför skulle de inte kunna det?

Däremot hävdar jag inte att de har nån större produktion av liknande maskiner, det kan mycket väl ha blivit bortprioriterat men att tro att en nation som Nordkorea inte skulle klara av det är bara befängt. En hög med svenssons som har intresse och resurser skulle fan klara av det och ni tror inte att en miljon nation klarar det. Idioti är vad det är.
De har maskiner från stenåldern typ, de har inte bränsle att driva dom och ständig elbrist. De har ingen tillverkning av fordon utan allt kommer utifrån. De kan bara på sin höjd modifiera.
Citera
2014-12-25, 15:38
Medlem
Snubbs avatar
Citat:
Upplysningsvis kan de inte bygga skyskrapor, missiler eller flygplan heller. Inte själva i alla fall. Och det var ju det som var frågan.

Anledningen till att de inte kan det är att de saknar pengar, kunnande, motivation och kunskapsutbyte med andra nationer och företag, vilket är en nödvändighet om man skall producera något mer komplicerat än en skiftnyckel.
Citera
2014-12-25, 16:13
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:

Skeptisk och skeptisk, jag vet ju att de i alla fall kan sätta ihop en rymdraket, möjligen med utländsk. Det är bara det att jag vill se bevis innan jag tror något över huvud taget.

Bara för det är jul så gjorde jag ditt jobb och här byggs faktiskt grävmaskiner och syrgasgeneratorer: http://wikimapia.org/10425917/Ragwon-Machine-Complex Bild på gammel-kim då han besökte fabriken. Möjligen är det en kuliss som så mycket annat, det ser väldigt tomt ut i fabriken och sedan ett gäng maskiner uppställda utanför. Svårt att veta.
Citera
2014-12-25, 16:39
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Jojo, men du lär inte få se SONY avrätta fler levande utländska statschefer på vita duken - då även den som det var enklast att ge sig på kunde göra så stor skada. Dessutom är inte sista ordet i den nuvarande historien sagt.

Nu väntar vi på fortsättningen.
Vilket svammel, som vanligt. Det har ju för fan gjorts massvis med filmer med både mord och mordförsök på t o m USA:s egen president utan att en djävel i Washington så mycket som bryr sig. Så är det i den fria världen men det kommer du nog aldrig att förstå. Här är en sådan: Death of a President.

Sen tycker jag du använder ordet avrättning lite oegentligt här. Det implicerar snarare att offret befinner sig hjälplöst i mördarens våld, det filmen skildrar är snarare att beteckna som mord. Avrättningar, inte på film utan i tusental och i verkligheten är sådant som dina idoler lill-Kim och Felix har ägnat sig åt. Av någon lustig anledning upprörs du mer av ett fiktivt mord på film än tusentals verkliga mord.
Citera
2014-12-25, 16:46
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Skeptisk och skeptisk, jag vet ju att de i alla fall kan sätta ihop en rymdraket, möjligen med utländsk. Det är bara det att jag vill se bevis innan jag tror något över huvud taget.

Bara för det är jul så gjorde jag ditt jobb och här byggs faktiskt grävmaskiner och syrgasgeneratorer: http://wikimapia.org/10425917/Ragwon-Machine-Complex Bild på gammel-kim då han besökte fabriken. Möjligen är det en kuliss som så mycket annat, det ser väldigt tomt ut i fabriken och sedan ett gäng maskiner uppställda utanför. Svårt att veta.

Tack Skunkjobb!
Var precis vad jag undrade.
Bilderna är upplagda för 9 år sedan står det.
Du har rätt det är svårt veta äktheten, kuliss eller inte...

Googla man lite på fabrikens namn hittar man inte mycket av värde, detta "dokumen" är visst från 2011 och där kan man bla se en liten bild på en grävmaskin i fabriken, en lingrävare!! med skopan bakvänd som man hade förr i tiden innan hydrauliken kom. Detta får en ju att undra...
Citera
2014-12-25, 19:32
Medlem
Dr.Felixiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Vilka fantasier du sprider, nej desinformation heter det. SONY har inte haft någon kontakt alls med något "state department" vid skapandet av filmen, stor skada har inte uppstått och nu tjänar SONY, google och alla andra stora summor på filmen. Blir det bra nog så blir det fler filmer, nu blir det köttfärs av lill-Kim redan i första filmen så en intervju #2 lär det inte bli men vem vet.
SONY har fått mycket reklam gratis, filmen har fått reklam och den lär spridas till nordkorea tack vare Nordkorea. Landet har förresten fortfarande problem med internetuppkopplingen, lill-Kim har inte kunnat dregla över XXX och schweiziska ostar!

Nu skall vi räkna antal fel här.

1, 2, 3....

Jo, US. state departments tjänstemän hade konsultationer med SONY, jo SONY lider stor skada ekonomiskt och även pr-mässigt, vilket brukar hänga ihop - vilket man nu försöker reparera...och nej, några fler filmer med mord på utländska levande statschefer lär det inte bli..
Citera
2014-12-25, 19:40
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Nu skall vi räkna antal fel här.

1, 2, 3....

Jo, US. state departments tjänstemän hade konsultationer med SONY, jo SONY lider stor skada ekonomiskt och även pr-mässigt, vilket brukar hänga ihop - vilket man nu försöker reparera...och nej, några fler filmer med mord på utländska levande statschefer lär det inte bli..

Dina lögner kan du behålla för dig själv. Slutet på filmen där Nordkoreas lille fete diktator slutar som köttfärs åt folket har inte varit föremål för ändring.

"Our message in public and in private is the same: we respect artists' and an entertainer's right to produce content of their choosing; we have no involvement in such decisions."

Nu har filmen fått enorm spridning och det är bara början
Citera
2014-12-25, 19:46
Medlem
Dr.Felixiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubb
Det är högst diskutabelt vilken skada de lyckades ställa till med, och mot vem. Förmodligen tappade ett gäng fega biografägare intäkter, men det är dem väl förtjänt om de backar för såna här hot.
.

Jag sitter ju inte och hittar på direkt. Uppgifterna om den ekonomiska skadan har varit diskuterad under flera veckor. Ingen bedömare uppskattar skadan till mindre än hundratals miljoner dollar.

Vi får ju se. SONY har redan blivit stämd av medarbetare för att inte skyddat privata uppgifter och sådant brukar bli dyrt i USA. Men det blir väl troligen förlikningar med mera. Nu kanske detta tapp vänds till sin motsats då filmen släpps med stor PR.

Historien har dock blivit alltmer komplicerad och det går inte att överblicka vad som händer till slut. Undersökningar kring varumärkets popularitet har också gjorts under krisen och denna har rasat. SONY hyrde ju nån berömd spinndoktor för att stoppa fallet och det är helt säkert på hennes inrådan som SONY gett upp sig inför Vita Husets press.

Men men...vi får se vad som händer framöver....mycket material skall finnas ute hos de som hackat filmstudion och det lär komma ut och den fortsatta reaktionen från Nordkorea är ju förstås höljt i dunkel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in