2014-12-25, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amsta11en
Putin kanske skulle fundera på det faktum att överföringen av Krim 1954 skedde med fredliga medel medan överföringen av Krim till Ryssland 2014 skedde med militär makt. Vilken överföring som är mest olaglig är inte svår att lista ut ...

Överföringen av Krim 1954 skedde under diktatoriska omständigheter på Chrusjtjovs order. Krim var hans personliga gåva till Ukraina där han var född. Eller du vill hävda att Sovjet var en demokrati? Jag kan inte minnas att en folkomröstning i frågan har ägt rum.

Citat:
Varför är du så såld på den ryska propagandan att du inte kan omvärdera din ståndpunkt? Putin är ju avslöjad med brallorna nere om och om igen

Putins plan är att härska som den diktator han är ... inget annat

Putin är inte trådens ämne och inlägget du citerar handlade INTE om Putin utan om MH17 som blev nedskjutet av ukrainska armén. Vad mig anbelangar så skiter jag fullständigt i "Varför är du så såld på den antiryska propagandan".
Senast redigerad av memmo47 2014-12-25 kl. 15:02.
2014-12-25, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av memmo47
Överföringen av Krim 1954 skedde under diktatoriska omständigheter på Chrusjtjovs order. Krim var hans personliga gåva till Ukraina där han var född. Eller du vill hävda att Sovjet var en demokrati? Jag kan inte minnas att en folkomröstning i frågan har ägt rum.

Om du bestämmer dig för att dela flytta Blekinge från att vara ett eget landskap till att höra ihop med Skåne under tiden båda landskapen tillhör ett och samma land är en sak. Det är en helt annan sak att flytta över Skåne till Danmark från Sverige. Det borde även du kunna förstå.

Den olagliga annekteringen av Krim 2014 innebar nya medborgarskap för alla invånare. Vissa av Krims invånare var inte välkomna tillbaks in i sitt forna hem och blev därmed utsparkade från sitt land. Detta skedde INTE 1954. Man bytte ej heller valuta 1954. Man bytte ej heller politiskt system 1954.
2014-12-25, 15:48
Medlem
Citat:
Putin är inte trådens ämne och inlägget du citerar handlade INTE om Putin utan om MH17 som blev nedskjutet av ukrainska armén. Vad mig anbelangar så skiter jag fullständigt i "Varför är du så såld på den antiryska propagandan".

Putin är definitivt en väsentlig del i en tråd om "Situationen i Ukraina" då han egenmäktigt invaderat landet med ryska militärer. Först tog han Krim från Ukraina och sedan försöker han ta östra delarna med ytterligare militärt våld.
2014-12-25, 16:11
Medlem
Citat:
Om du bestämmer dig för att dela flytta Blekinge från att vara ett eget landskap till att höra ihop med Skåne under tiden båda landskapen tillhör ett och samma land är en sak. Det är en helt annan sak att flytta över Skåne till Danmark från Sverige. Det borde även du kunna förstå.

Den olagliga annekteringen av Krim 2014 innebar nya medborgarskap för alla invånare. Vissa av Krims invånare var inte välkomna tillbaks in i sitt forna hem och blev därmed utsparkade från sitt land. Detta skedde INTE 1954. Man bytte ej heller valuta 1954. Man bytte ej heller politiskt system 1954.

Jag talar naturligtvis om Chrusjtjovs olagliga överföring av Krim 1954 (vilket skall nu ogiltigförklaras) som du nu undviker att svara på. Undrar varför.
Citat:
The transfer was approved by the Presidium of the Supreme Soviet of the Soviet Union; however, according to article 33 of the constitution, the Presidium did not have the authority to do so. The constitutional change (articles 22 and 23) to accommodate the transfer was made several days after the decree issued by the Presidium of the Supreme Soviet [1][2]

The decree was first announced, on the front page of Pravda, on February 27, 1954.[3] The full text of the decree was:[4]
---
The transfer was described by some of the Supreme Soviet as a gift to commemorate the 300th anniversary of the Treaty of Pereyaslav[1] in 1654 when the Cossack Rada apparently decided to unify with Muscovy, putting in place the eventual acquisition of Ukraine by Russia. Other reasons given were the integration of the economies of Ukraine
http://en.wikipedia.org/wiki/1954_transfer_of_Crimea

Vad har du att säga om den saken? Ser fram emot faktaargument från din sida, våta fantasier om Putin med neddragna byxor undanbedes.
Senast redigerad av memmo47 2014-12-25 kl. 16:23.
2014-12-25, 16:30
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Jag talar naturligtvis om Chrusjtjovs olagliga överföring av Krim 1954 (vilket skall nu ogiltigförklaras) som du nu undviker att svara på. Undrar varför.

http://en.wikipedia.org/wiki/1954_transfer_of_Crimea

Vad har du att säga om den saken? Ser fram emot faktaargument från din sida, blöta fantasier om Putin med neddragna byxor undanbedes.

Att höra Putindyrkare tala om olagligheter och sanning är bara ett kvitto på hur gränslöst genomkorrupt och revisionistiskt Putins Ryssland faktiskt är.

Jag tycker du ska läsa på lite själv, närmare bestämt om det s.k Budapestmemorandat från 1994:

http://en.wikipedia.org/wiki/Budapest_Memorandum_on_Security_Assurances

Där Ryssland förbinder sig i klartext att respektera och skydda Ukrainas territoriella självständighet i utbyte mot att Ukraina gjorde sig av med sina kärnvapen.

Notera att det av Putin/Ryssland nu annekterade Krim inte är undantaget i avtalet.
2014-12-25, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Att höra Putindyrkare tala om olagligheter och sanning är bara ett kvitto på hur gränslöst genomkorrupt och revisionistiskt Putins Ryssland faktiskt är.

Jag tycker du ska läsa på lite själv, närmare bestämt om det s.k Budapestmemorandat från 1994:

http://en.wikipedia.org/wiki/Budapest_Memorandum_on_Security_Assurances

Där Ryssland förbinder sig i klartext att respektera och skydda Ukrainas territoriella självständighet i utbyte mot att Ukraina gjorde sig av med sina kärnvapen.

Notera att det av Putin/Ryssland nu annekterade Krim inte är undantaget i avtalet.

Att höra Obamadyrkare tala om olagligheter och sanning är bara ett kvitto på hur gränslöst genomkorrupt och revisionistiskt västvärlden faktiskt är.

Vad har du att säga om Chrusjtjovs olagliga överföring av Krim 1954? Om du har läst mitt inlägg (och inte har läsförståelseproblem) så borde du ha märkt att det är Chrusjtjovs olagliga beslut jag ifrågasätter, vilket ursprungligen är grunden till Krim-frågan.
2014-12-25, 17:02
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Vad har du att säga om Chrusjtjovs olagliga överföring av Krim 1954? Om du har läst mitt inlägg (och inte har läsförståelseproblem) så borde du ha märkt att det är Chrusjtjovs olagliga beslut jag ifrågasätter, vilket ursprungligen är grunden till Krim-frågan.

Krim är en del av Ukraina.

Ukrainas territoriella integritet var och är erkänd av Sovjet, Ryssland och resten av världen, detta i avtal, ord och handling sedan 60 år tillbaks i tiden.

Vad Putin och hans likasinnades kriminella, revisionistiska anhängare i varierande grad släpar fram för argumentation till stöd för sin egen brottslighet är över huvud taget inte relevant.
2014-12-25, 17:03
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume

Om man nu ska ogiltigförklara ryska territorier så ska väl Finland också kräva tillbaka det mesta av Karelen, och Tyskland kräva Ostpreussen. Självklart finns många andra fall i Europa där gränser har flyttats och territorier har övergått till andra länder och regioner. Situationen blir absurd om man ska gå tillbaka långt bak i tiden och tolka gamla lagparagrafer.

Precis därför man hade en rad överenskommelser som strikt sade att inga gränser ska ändras efter världskrigets slut. Men detta bröt USA väldigt delikat år 2008 i frågan om Kosovo oberoende. Du kan väl knappast vara så korkad att förvänta dig att Putin ska respektera Ukrainas territorium när NATO inte gör det på sin egna hemmaplan? Men du förväntar ju dig att vi Putin ska lägga sig på rygg och låta NATO rövknulla Ryssland.
2014-12-25, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Krim är en del av Ukraina.

Ukrainas territoriella integritet var och är erkänd av Sovjet, Ryssland och resten av världen, detta i avtal, ord och handling sedan 60 år tillbaks i tiden.

Vad Putin och hans likasinnades kriminella, revisionistiska anhängare i varierande grad släpar fram för argumentation till stöd för sin egen brottslighet är över huvud taget inte relevant.

Jag ser att du har inget att säga om Chrusjtjovs olagliga överföring av Krim 1954. Detta var väntat.

Jag undrar om du vet att 5-kolonnaren Jeltsyn har olagligt genomfört en ändring av Rysslands konstitution 1992-1993 (vilket Putin har nu fullt upp med att ändra då den ÄR Ryssland-fientlig, Jeltsyn var ju USAs protegé). Med olagligt menar jag utan en föregående folkomröstning som alla grundlagsändringar skall föregås av. Mer om detta kan du läsa här. Därmed bör alla hans beslut ogiltigförklaras, bl a Budapests Memorandum från 1994 som du envist hänvisar till.

Vad du och dina likasinnades kriminella, revisionistiska anhängare i varierande grad släpar fram för argumentation till stöd för sin egen brottslighet är över huvud taget inte relevant.
Senast redigerad av memmo47 2014-12-25 kl. 18:34.
2014-12-25, 19:07
Medlem
bernad_laws avatar
Håll er till ämnet, konspirationsteorier diskuteras annorstädes. /Mod
2014-12-25, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Att gå bakåt i historien för att rättfärdiga nutida handlingar är något som gärna envåldshärskare åberopar. En röd tråd i rysk politik är ju dessutom att sittande ledning svartmålar tidigare makthavare ledare, allt för att slippa ta ansvar för oredan eller orättvisorna i landet eller i utrikespolitiken . Jeltsin, Lenin.Stalin, skit samma dom kan ju ändå inte svara för sig. När Putin är borta kommer även han att tillhöra klubben för misslyckade makthavare. Ukraina blir hans värsta misstag i historieböckerna när/om det skrivs rysk historia över honom.

Intresseklubben noterar vad russofoba propagandatrollande ”orakel” Lukas49 skriver om Putin.

Att revidera historien och förneka historiska händelser är något som kännetecknar er, globalister-russofober. Det som retar gallfeber på er är Putins självständiga inrikes- och utrikespolitik som gynnar Rysslands nationella intressen.

Det är vinnaren som skriver historien så vi får väl se. Jag tror inte att ”landet 404” (sic) aka Ukraina blir vinnare i denna konflikt. Landet, vars nuvarande ”intellektuella elit” lever rövare och skämmer ut sig inför hela världen, igen:
Slagsmål i Radan, Lyashko vs Shufrich:
https://www.youtube.com/watch?v=xmhO7zymqo8
Senast redigerad av memmo47 2014-12-25 kl. 19:54.
2014-12-25, 19:46
Medlem
Två nya klipp med Strelkov från Kazzura-kanalen med engelsk text. Det första har med tro att göra. Passar bra för att knyta an till BBC-reportaget "The Knights of New Russia" som jag länkade till ett par dagar sedan. Det andra handlar om Strelkovs övertygelse att Ukraina kommer att försöka ta tillbaka Krim militärt, därav de 50,000 nyinkallade som de flesta säkert läst om redan i augusti. Om Strelkov har rätt så står ett världskrig för dörren 2015 eftersom Ryssland aldrig kommer att släppa Krim.

[eng subs] Igor Strelkov interview on faith
https://www.youtube.com/watch?v=BGOkDFEuv7M

[eng subs] Igor Strelkov interview 25/12/14 "Junta is going to strike Crimea"
https://www.youtube.com/watch?v=QMerlkLXZqI

Med andra ord, det ser inget vidare ut för det euroasiatiska kontinenten den närmaste tiden. Ledande "krafter" har skjutit upp detta världskrig i över 20 år. Lika bra att det brakar loss så får vi se vilka som överlever. Jag är inte orolig men jag är bekymrad eftersom allt Strelkov sagt har slagit in. Tyvärr.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in