2014-12-25, 12:28
Medlem
Floragatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Tvärtom anser jag att det är de rödgröna som pressas mest. Alla undersökningar via visar att alliansens väljare är klart mer positiva till en ändrad invandring och det gör att det är främst alliansen som kan närma sig SD eller deras politik.
Så borde det vara. Men för tillfället växer S (på bekostnad av V och MP) och alliansen minskar (väljarflykt till SD). Och det är inte många dagar kvar till beslut om nyval ska tas.
2014-12-25, 12:44
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floragatan
Så borde det vara. Men för tillfället växer S (på bekostnad av V och MP) och alliansen minskar (väljarflykt till SD). Och det är inte många dagar kvar till beslut om nyval ska tas.
I många fall tror jag det rör sig om S-väljare som, när dom inbillade sig att det blåste en vänstervåg, röstade på FI, MP & V för att driva en S-regering i någon önskad riktning. När man nu ser att det hela bara var fantasier så återgår man till S igen. Dessa väljare tillhör vänsterfalangen inom S & hade aldrig kunnat överväga att gå till SD.

Men bland mer förnuftiga sossar så kommer vi framöver att se en ökad ström över till SD, om inte sossarna snabbt ändrar kurs

Då det ju rör sig om två parallella väljarströmmar så kan detta initialt ske utan att S minskar nämnvärt. SD ökar, FI, MP & V minskar, men det är inte samma väljare vi ser röra på sig.
2014-12-25, 12:46
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vänsterns ny giv med att försöka ljuga och skälla SD för fascister är kontraproduktivt då till och med Svenssons inte kan skriva under på den beskrivningen och istället tar parti för SD då många ser hur mobbingen växer.
När SD växer till 15-17% i ett Extraval och allt är som i September så kommer Löfven tvingas avgå och sossarnas kris är fullständig.
Sen kommer Kinberg-Batra misslyckas med att bromsa den moderata kollapsen och 2-3% moderater går till SD 2018 och 3-4 % går till KD vilket leder till att SD blir andra största parti.

Vänsterns diagnostisering av oliktänkare som fascister bara splittrar, men samtidigt enar massinvandringskritikerna. Striden kommer att stå mellan fakta och utopi. Den senare har dominerat då Sverige har varit rikt. Det börjar dock bli lite väl tungt nu. Därmed finns det ett allt större behov av att veta som egentligen gäller. Angående fasciststämpeln kan följande sägas:

- 50 procent är mot dagens massinvandring.
- 10 procent tycker den är bra.
- Sverige tar emot mellan 7 och 10 gånger fler asylsökare än andra eu-länder.
- De flesta partier inom eu resonerar ungefär på samma sätt som SD i invandringsfrågan.

Alltså, enligt vänstermänniskor och elallergiker bör det då bara vara 10 procent av svenska befolkningen som inte är fascister och resten av svenska befolkningen och majoriteten av eu:s befolkning vara dödsknarkar-nazist-fascist och rasist-människor. Uppenbarligen är sådan storstilad självgodhet inte annat än goddag yxskaft.

SD kan således inte annat än växa. De som röstar på partiet kommer också att vara de mest trogna eftersom den sociala stigmatiseringen, iscensatt av självutnämnda veta-bäst-människor, enar sverigedemokrater än mer. Mellan 15 och 20 procent vid ett nyval är inte längre en överdriven analys. PM Nilsson ställde en fråga i tv-axess när några intellektuella kommer att bekänna sig till SD. Skulle vilja säga att det har de redan. Bara genom att lyfta fram fakta och resonera kring detta kommer man fram till flera av sd:s och deras väljares ståndpunkter. Låt vara inte ideologiskt, men ändå. PM Nilsson svarade så här på anklagelserna:

Citat:
Man kan ju inte låta bli att tycka i en fråga bara för att SD gör det. Jag tycker att det är ett socialt problem som vi måste börja lösa.
2014-12-25, 12:59
Medlem
Powergirls avatar
Var tog era glädjesiffror med SD upp mot 20% vägen?.
F-låt missade att det handlade om önsketänkande.
2014-12-25, 13:20
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
De försvann i den uteblivna omviktningen, läser du inte tråden.

Du borde lärt dig efter 5 år av förnedring i tråden att du ska vänta med dina kommentarer tills facit föreligger. Förstår du hur mycket mindre du skulle ha gjort bort dig i så fall. Vi får väl se vid extra valet. Det ska väl ställas in några gånger först av den megförhandlande superstrategen men förhoppningsvis blir det sedan av.
2014-12-25, 13:20
Medlem
Floragatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
I många fall tror jag det rör sig om S-väljare som, när dom inbillade sig att det blåste en vänstervåg, röstade på FI, MP & V för att driva en S-regering i någon önskad riktning. När man nu ser att det hela bara var fantasier så återgår man till S igen. Dessa väljare tillhör vänsterfalangen inom S & hade aldrig kunnat överväga att gå till SD.

Men bland mer förnuftiga sossar så kommer vi framöver att se en ökad ström över till SD, om inte sossarna snabbt ändrar kurs

Då det ju rör sig om två parallella väljarströmmar så kan detta initialt ske utan att S minskar nämnvärt. SD ökar, FI, MP & V minskar, men det är inte samma väljare vi ser röra på sig.
I så fall tänker jag mig att S ökning har nått taket, d v s de förlupna vänstersossarna har i stort sett kommit tillbaka. Från annat håll har de knappast något att hämta och S kan förhoppningsvis bara gå neråt härifrån, till fördel för SD. Ja, jag vill gärna tro det
2014-12-25, 14:53
Medlem
Erk Swedes avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Otroligt kul detta med att experterna förutspådde att SD's "tak" låg på 8%
Finns inga experter ,bara propagandister som har betelt för att föra fram vissa åsikter.
Citat:
Sanningen är ju att SD nog är det parti av alla som har allra högst tak, säkert upp mot Socialdemokratins högsta nivåer på 40-50% och ännu högre.
Kanske högre än sossarna tom,då det är länge sedan dom var ett majoritetsparti. Undersökningar visar att över 40% stöder SD,s invandringspolitik,så egen majoritet är inte omöjlig på sikt.
Citat:
Orsaken är att SD politisk sett är ett mittenparti som kan attrahera breda väljargrupper både ur borgerligheten och socialdemokratin. Vi vet att deras ideer om en stark välfärdsstat, men samtidigt fritt företagsklimat, energipolitik, skolpolitik mm ligger mitt i prick med de allra största väljargrupperna.
Jepp
Citat:
Dessutom har de närmast monopol på åsikter om invandringen, tiggeriet, mångkulturen och genuspolitiken som delas av 70-80% minst av befolkningen mellan skål och vägg.
Tiggeriet är nog något som blivit en pandoras kista för Sjusystrarna,och kan ge en hel del röster från folk som inte fattat Sd,s invandringspolitik,eller tror på sjuklöverns lögner.
Citat:
Detta är orsaken till att SD dubblat sig likt en naturlag i varje val sedan decennier, eftersom det enda som håller emot SD är media/etablissemangets smutskastning och demonisering. Denna minskar ju i folklagren ju större SD blir, vilket är orsaken till att de bara kan öka och öka. Det är en självförstärkande process.
Framgång föder helt klart framgång ,och visar man upp för befolkningen att man är landets enda oppositionsparti ,ger även det hävstång.

Citat:
Om inte övriga partier styr om Sveriges invandringspolitik, och syn på mångkulturen, så kommer SD att öka till de näst intill har egen majoritet, sanna mina ord från Juldagen 2014.
Jo antagligen är det så.

Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Litet min tanke också. Kalkylerade Löfven med att ett borgerligt parti skulle åka ur riksdagen ved ett extraval, och därmed skulle fyrklöveralliansens saga vara all. Resterande borgerliga partier blir då lättare att förhandla med....och då gör det inte så mycket om SD växer sig större (ur Lövfens perspektiv alltså)
Måste vara enda möjligheten ,till varför man eljest vågar riskera att genomföra ett nyval
Citat:
Över 20% räknar vi.. .Opinonsundersökningarna som visade kring 18% fick även mig att tappa hakan ,men vi vet att alla undersökningar genomgående underskattar SD,Sedan har vi en avklingande Matssoneffekt att ta hänsyn till.
Citat:
I så fall tänker jag mig att S ökning har nått taket, d v s de förlupna vänstersossarna har i stort sett kommit tillbaka. Från annat håll har de knappast något att hämta och S kan förhoppningsvis bara gå neråt härifrån, till fördel för SD. Ja, jag vill gärna tro det
Sossarna kan få tillbaks en del moderater,och folk från FI ,vänstern och miljöpartiet..
2014-12-25, 14:58
Medlem
Citat:

Jag tror många vänsteranhängare förstått att om vänstern ska bli ett rimligt alternativ krävs ett starkare S. MP, V och inte minst FI drar till sig idioter vilka inte är förmögna att styra ett land.
2014-12-25, 15:05
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Just det gör kanske att S inte vill ställa in valet då de fått starka siffror nu även om deras regeringsunderlag inte ser ett dugg bättre ut.

När KDs nya inrikting av invandringspolitiken har mycket starkare stöd av alliansväljarna blir det extra svårt för vänsterblocket att anamma den politiken men nästan öppet mål för alliansen om KD får med sig övriga allianspartier.

Citat:

Hehe, du låter ungefär som du lät innan valet och sedan blev du väldigt tyst, får vi se en repris på det?
2014-12-25, 16:02
Medlem
Citat:
Var tog glädjesiffror med SD upp mot 20% vägen?

De försvann väl i samma mörka hörn som dina prognoser att SD skulle få knappt 5% i höstens val.

Välkommen tillbaks i tråden, förresten. Det är många som saknat din kristallkula med vars hjälp man kan titta in i framtiden, bara man vänder den 180°.
2014-12-25, 17:24
Medlem
Dreamstates avatar
Citat:

haha, är du fortfarande här och försöker dig på ditt skitsnack?
I extravalet så kommer SD inte få en enda jävla promille under 20%, och jag tror de ligger nära den gränsen redan nu.
2014-12-25, 18:26
Medlem
Citat:

Välkommen tillbaks i tråden!

Om du pratar om riksdagsvalet som var nu i september så var medelvärdet på gissningarna i denna tråden 12.5% om jag inte missminner mig, alltså en underskattning på 0.4%-enheter.

Om du pratar om det eventuella riksdagsvalet 22 mars så är det ingen orimlighet då SD redan har kommit halvvägs till 20% när halva tiden återstår:
Det är 7.1%-enheter SD behöver öka, vilket skulle motsvara en nivå på runt 16.5% idag om ökningen skulle vara linjär fram till valet. Knappast en omöjlighet eller önsketänkande då SD fått 17.7% i YouGov, 17.5% i Sentio och 16.0% i Novus denna månaden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in