[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av
VitruvianskeMannen
Otroligt kul detta med att experterna förutspådde att SD's "tak" låg på 8%
Finns inga experter ,bara propagandister som har betelt för att föra fram vissa åsikter.
Citat:
Sanningen är ju att SD nog är det parti av alla som har allra högst tak, säkert upp mot Socialdemokratins högsta nivåer på 40-50% och ännu högre.
Kanske högre än sossarna tom,då det är länge sedan dom var ett majoritetsparti. Undersökningar visar att över 40% stöder SD,s invandringspolitik,så egen majoritet är inte omöjlig på sikt.
Citat:
Orsaken är att SD politisk sett är ett mittenparti som kan attrahera breda väljargrupper både ur borgerligheten och socialdemokratin. Vi vet att deras ideer om en stark välfärdsstat, men samtidigt fritt företagsklimat, energipolitik, skolpolitik mm ligger mitt i prick med de allra största väljargrupperna.
Jepp
Citat:
Dessutom har de närmast monopol på åsikter om invandringen, tiggeriet, mångkulturen och genuspolitiken som delas av 70-80% minst av befolkningen mellan skål och vägg.
Tiggeriet är nog något som blivit en pandoras kista för Sjusystrarna,och kan ge en hel del röster från folk som inte fattat Sd,s invandringspolitik,eller tror på sjuklöverns lögner.
Citat:
Detta är orsaken till att SD dubblat sig likt en naturlag i varje val sedan decennier, eftersom det enda som håller emot SD är media/etablissemangets smutskastning och demonisering. Denna minskar ju i folklagren ju större SD blir, vilket är orsaken till att de bara kan öka och öka. Det är en självförstärkande process.
Framgång föder helt klart framgång ,och visar man upp för befolkningen att man är landets enda oppositionsparti ,ger även det hävstång.
Citat:
Om inte övriga partier styr om Sveriges invandringspolitik, och syn på mångkulturen, så kommer SD att öka till de näst intill har egen majoritet, sanna mina ord från Juldagen 2014.
Jo antagligen är det så.
Citat:
Ursprungligen postat av
ujhs
Litet min tanke också. Kalkylerade Löfven med att ett borgerligt parti skulle åka ur riksdagen ved ett extraval, och därmed skulle fyrklöveralliansens saga vara all. Resterande borgerliga partier blir då lättare att förhandla med....och då gör det inte så mycket om SD växer sig större (ur Lövfens perspektiv alltså)
Måste vara enda möjligheten ,till varför man eljest vågar riskera att genomföra ett nyval
Citat:
Ursprungligen postat av
Powergirl
Var tog era glädjesiffror med SD upp mot 20% vägen?.
F-låt missade att det handlade om önsketänkande.

Över 20% räknar vi..

.Opinonsundersökningarna som visade kring 18% fick även mig att tappa hakan ,men vi vet att alla undersökningar genomgående underskattar SD,Sedan har vi en avklingande Matssoneffekt att ta hänsyn till.
Citat:
Ursprungligen postat av
Floragatan
I så fall tänker jag mig att S ökning har nått taket, d v s de förlupna vänstersossarna har i stort sett kommit tillbaka. Från annat håll har de knappast något att hämta och S kan förhoppningsvis bara gå neråt härifrån, till fördel för SD. Ja, jag vill gärna tro det

Sossarna kan få tillbaks en del moderater,och folk från FI ,vänstern och miljöpartiet..