2014-12-23, 21:06
Bannlyst
En snubbe som heter Vsauce på Youtube förklarar hur mörker fungerar perfekt.

Vad är hastigheten av mörker.

Tittar nu på videon så inser ni hur han menar.
Om min tumme är hela stjärnan från mitt avstånd så måste tummen vara snabbare i fantasin värd.

Ser videon för jag har snöat mig in på detta lite och vill se era åsikter om denna filosofi.

Kan man mäta mörker i hastighet?
Citera
2014-12-23, 21:09
Medlem
Jafan89s avatar
Alltså mörker per defination är avsaknaden av ljus...

Det går inte att säga att mörker är så och så snabbt, när det egentligen handlar om att det är ljuset som lämnar objektet.
Citera
2014-12-23, 23:43
Medlem
Senapstjuvens avatar
Stängde av efter det där med skuggan av fingrarna på månen. Tankesättet är helt fel. Skuggan är inget objekt och därför kan man inte mäta hastigheten på det viset.

Det är inte skuggan som flyttas utan ljusbilden som ändras när din hand blockerar en annan del av ljuset. Detta syns fortfarande först när ljuset där du nyss skymde med handen hunnit ta sig fram och ljuset där du nu skymmer hunnit ta sig hela vägen och "försvinna" så det är fortfarande ljusets hastighet vi pratar om.
Citera
2014-12-23, 23:50
Medlem
Bertil85s avatar
Fel post.
Citera
2014-12-24, 00:41
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jafan89
Alltså mörker per defination är avsaknaden av ljus...

Det går inte att säga att mörker är så och så snabbt, när det egentligen handlar om att det är ljuset som lämnar objektet.
Precis, mörker är inget ljus. Dvs har ingen våglängd och ingen massa och därav ingen hastighet. För att något i rymden ska Kunna ha en hastighet och man ska kunna beräkna denna krävs att objektet har en massa.
Senast redigerad av Theangleaxe 2014-12-24 kl. 00:45.
Citera
2014-12-24, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theangleaxe
Precis, mörker är inget ljus. Dvs har ingen våglängd och ingen massa och därav ingen hastighet. För att något i rymden ska Kunna ha en hastighet och man ska kunna beräkna denna krävs att objektet har en massa.

Nja, en foton har ingen massa ändå har den en hastighet, faktum är att den existerar enbart som energi.

Den har förvisso en massekvivalens i form av energi, men inte någon massa i egentlig mening.
Citera
2014-12-24, 04:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Nja, en foton har ingen massa ändå har den en hastighet, faktum är att den existerar enbart som energi.

Den har förvisso en massekvivalens i form av energi, men inte någon massa i egentlig mening.
Glädjeskutt då?
Citera
2014-12-24, 04:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Glädjeskutt då?
Ah, jag glömde dem.
Citera
2014-12-24, 05:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Ah, jag glömde dem.
Du har humor. Det anser jag vara kvalitvt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in