2014-12-05, 01:11
Medlem
HJÄLP! med mitt problem att installera windows 7!!

Hejsan mina kära kamrater! har ett problem när jag försöker installera windows.. när jag kommer in på boot menyn så väljer jag installationen, sen står det "starting windows" FETT länge, när det laddat klart så får jag texten "The installation was not successfull, changes made during the installation are being undone. Do not restart your computer durin this time" efter den texten kommit så startar datorn om sig och jag kommer tillbaka till boot menyn. hur ska jag lösa detta? Har googlat och sökt men inte hittat någon med liknande problem. skulle uppskatta hjälp med att fixa detta!

Får be om ursäkt om jag lagt tråden i fel ämne.
Citera
2014-12-05, 02:27
Medlem
Hejsan mina kära kamrater! har ett problem när jag försöker installera windows.. när jag kommer in på boot menyn så väljer jag installationen, sen står det "starting windows" FETT länge, när det laddat klart så får jag texten "The installation was not successfull, changes made during the installation are being undone. Do not restart your computer durin this time" efter den texten kommit så startar datorn om sig och jag kommer tillbaka till boot menyn. hur ska jag lösa detta? Har googlat och sökt men inte hittat någon med liknande problem. skulle uppskatta hjälp med att fixa detta!
Citera
2014-12-05, 03:33
Medlem
Sn0o0oZs avatar
gå in i bios
Citera
2014-12-05, 07:29
Medlem
Blås hela disken på nytt och gör det några gånger så att den verkligen blir raderad.
Sedan installera om det på nytt.
Citera
2014-12-05, 16:00
Medlem
men grejen är ju att jag kommer aldrig fram till menyn när man ser hårddiskarna och väljer vart man ska installera windows osv .. testade formatera ena disken genom att högerklicka på den och rensa, men nu blir de "svarar inte" när man går in på utforskaren, mina dokument, hämtade filer osv. Hittade en windows 7 återställnings disk ´, testade att starta den men får meddelandet "Det går inte att uppgradera Windows på grund av följande problem. Avbryt uppgraderingen, slutför alla åtgärder och fortsätt sedan genom att starta om uppgraderingen." Aldrig varit med om detta! behöver verkligen eran hjälp! vilka åtgärder ska slutföras? :S är en kompis dator så har inte sån jätte koll på vad som hänt på denna dator, inte han heller eftersom han nyss köpt den och är inte så dator kunnig. Därför fick jag jobbet att hjälpa honom. Tacksam för svar!
Citera
2014-12-05, 16:22
Medlem
x12s avatar
Du har högerklickat på en disk, "rensa" och går sedan in på "utforskaren" ??
Hur kommer du in på utforskaren när disken är formaterad?
Jag undrar om det möjligen är så att du bara slängt filer inifrån windows såpass att det knappt funkar längre, isåfall.. DET är inte vad man brukar kalla "formatera".

Sätt i en original (bootbar) windows-7 dvd, gör inget i windows, starta om datorn och tryck enter eller nåt annat kul vid uppstart för att starta på CD/DVD.

Välj där avancerade alternativ, INTE uppgradering.
Radera alla befintliga partitioner genom att klicka på dem en efter en och "ta bort", skapa sedan INTE någon ny partition.
När det inte finns någon partition, tryck "Installera nu" och installationsprogrammet bör kunna ta hand om resten.
Citera
2014-12-06, 00:58
Medlem
Problem med bios och återställning av hårddisken!

Tjena, är rätt okunnig när det gäller datorer men ska försöka förklara mitt problem så bra som möjligt.

Iallafall fick jag lämna in datorn på service för jag kunde inte installera mitt grafikkort och då var det så iallafall att jag hade gamla drivrutiner på moderkortet så bios kunde typ inte känna igen det nya vid uppstart osv. De fixade iallafall det, men nu vill jag formatera om min hårddisk. För att göra datorn mycket snabbare igen.

Min fråga är, gör inte detta då isåfall så att allt blir "grund"inställningar i datorn? Dvs jag måste installera om drivrutiner etc för moderkortet osv? Isåfall är detta lätt gjort osv?

Tack för svar och hjälp!

/// Visste inte om detta var rätt tråd att lägga ämnet i ///
Citera
2014-12-06, 01:13
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berkabaus
nu vill jag formatera om min hårddisk. För att göra datorn mycket snabbare igen.
Att formatera om hårddisken innebär enbart att du skapar ett filsystem för datalagring.

Detta har givetvis inget med datorns övriga uppförande att göra, utöver just att spara data till disk.
Citera
2014-12-06, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondquist
Att formatera om hårddisken innebär enbart att du skapar ett filsystem för datalagring.

Detta har givetvis inget med datorns övriga uppförande att göra, utöver just att spara data till disk.

Bara nån polare som sa att det kommer fixa datorn, men alla "program mappar" ligger ju där med viktiga filer osv. formateras dom om, allts åajg menar att jag rensar allt och installerar windows igen
Citera
2014-12-06, 15:05
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
allts åajg menar att jag rensar allt och installerar windows igen
Ominstallation av operativsystemet diskuteras här:

(FB) *** Tråden om att formatera, installera, ominstallera, säkerhetskopia Windows
Citera
2014-12-06, 15:52
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Tjena, är rätt okunnig när det gäller datorer men ska försöka förklara mitt problem så bra som möjligt.

Iallafall fick jag lämna in datorn på service för jag kunde inte installera mitt grafikkort och då var det så iallafall att jag hade gamla drivrutiner på moderkortet så bios kunde typ inte känna igen det nya vid uppstart osv. De fixade iallafall det, men nu vill jag formatera om min hårddisk. För att göra datorn mycket snabbare igen.

Min fråga är, gör inte detta då isåfall så att allt blir "grund"inställningar i datorn? Dvs jag måste installera om drivrutiner etc för moderkortet osv? Isåfall är detta lätt gjort osv?

Tack för svar och hjälp!

/// Visste inte om detta var rätt tråd att lägga ämnet i ///

Det går att göra datorn snabbare utan att installera om !

Vad - specifikt - är det som är långsamt ?
Citera
2014-12-23, 22:39
Medlem
Installera Windows 8.1, Compaq CQ58 (Hjälp mig!)

Hej allihopa! Jag har stött på ett problem som jag inte lyckats lösa och söker därför lite råd här från någon som är mer kunnig än mig inom ämnet.

Min laptop har desvärre "brunnit upp" och fungerar inte längre (rip, kommer aldrig att glömma dig min gamle vän)

Förklarar min procedur stegvis.

1: Fått tag på en notebook (Compaq CQ58) där hårddisken inte riktigt fungerade som den skulle.
2: Stack till netonnett och köpte en ny hårddisk (seagate) och la in den i datorn.
3: Lånade en polares windows 8.1 skiva som för övrigt är en bränd kopia, kan även nämna att detta är första gången jag ger mig på windows 8 eftersom jag läste någonstans att lägre operativ system inte fungerar på Compaq Cq58.
4: Startar datorn och texten "Boot device not found, Please install an operating system on your hard disk, Hard Disk (3F0)" kommer upp.
5: Byter boot order så att den bootar cd skivan i första hand.
6: Det fungerar inte fortfarande inte, installations menyn som jag är så van vid vägrar komma fram. Det ända som kommer fram är "Boot device not found…."
7: Testade memory och Hard Disk, båda fick "Passed"
8: Läste att man behöver en recovery disk som jag varken har eller har råd med.

Vore evigt tacksam ifall ni kan hjälpa mig med detta, och den som hjälper mig lösa mitt problem först kan förvänta sig blommor och en flaska skumpa till sitt framtida bröllop
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in