2014-12-23, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Nej, det säger mer om det politiska klimatet i Sverige än vad det säger om SD-väljare
Det politiska klimatet präglar SD:s väljare i allra högsta grad, när man i opinionsundersökningar inte vågar uppge sin verkliga partisympati.

Att du i det läget kommer dragandes med ett citat enligt vilket SD:s väljare lika gärna kunnat röstat på en badboll, är möjligen underhållande men föga intressant. Men jag kan hålla med dig till viss grad att den typiska SD-sympatisören tidigare inte haft alla vimplar på flaggstången.

I takt med att allt fler ger sitt stöd till SD har det här naturligtvis förändrats i positiv riktning. Vilket är glädjande för partiet nu när nördstämpeln håller på att blekna bort.
2014-12-23, 22:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zugabe
Det politiska klimatet präglar SD:s väljare i allra högsta grad, när man i opinionsundersökningar inte vågar uppge sin verkliga partisympati.

Att du i det läget kommer dragandes med ett citat enligt vilket SD:s väljare lika gärna kunnat röstat på en badboll, är möjligen underhållande men föga intressant. Men jag kan hålla med dig till viss grad att den typiska SD-sympatisören tidigare inte haft alla vimplar på flaggstången.

I takt med att allt fler ger sitt stöd till SD har det här naturligtvis förändrats i positiv riktning. Vilket är glädjande för partiet nu när nördstämpeln håller på att blekna bort.
Det man menar är att så länge endast ett parti vill diskutera invandringen så är det det partiet man kan tänka sig att rösta på; oavsett om JÅ, MK, en badboll eller en flaggstång företräder partiet. Det är intressant för de som förstår det, vilket du med all tydlighet visar; att du sedan raljerar om annat är helt ovidkommande.

Återkom när du har något vettigt att säga som dessutom inte grundas på chansningar (att kolla upp när Sentios 16,7 % kom och när JÅ sjukskrev sig skulle varit lätt som en plätt, åtminstone om du klarar av att använda Google eller annan sökmotor).
2014-12-23, 23:14
Medlem
Citat:
Det man menar är att så länge endast ett parti vill diskutera invandringen så är det det partiet man kan tänka sig att rösta på; oavsett om JÅ, MK, en badboll eller en flaggstång företräder partiet.

Så har det varit ända "fram till idag". Saken är den, man måste lämna leken med badbollen om man vill öka i opinionen. Hittills har det varit tillräckligt för SD att ha en badboll till partiledare. Det har varit tillräckligt övertygande för de redan frälsta. Och det har varit helt ok. Fram till idag.

För att komma vidare och växa i opinionen får man strunta i de där 13% som röstat på badbollen Åkesson. De där rösterna får man ändå. Utmaningen inför den närmast förestående framtiden är att attrahera stora delar av resterande 87%. Ska SD komma någonvart med sin politik behöver man minst tredubbla höstens valresultat. Allt annat är navelskådande.

SD vill rädda Sverige?
Vad väntar ni på?
Fler badbollar?

Senast redigerad av Zugabe 2014-12-23 kl. 23:20.
2014-12-24, 00:03
Medlem
Citat:

Nej, du fattar inte. Det vi menar är att en badboll skulle vara ett bättre alternativ till att styra Sverige än Löfvén, Romson, Sjöstedt, Lööf, Kinberg-Batra, Björklund eller Hägglund. Det säger mer om dessa sju än vad det säger om oss.
2014-12-24, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Det vi menar är att en badboll skulle vara ett bättre alternativ till att styra Sverige än Löfvén, Romson, Sjöstedt, Lööf, Kinberg-Batra, Björklund eller Hägglund.

Ja och då får ni väl se till att få tummen ur röven och se till att övertyga de där åttiosju procenten om er förträfflighet. Ambitionen finns säkert. Det som fattas är resultat. Å andra sidan är det svårt att mäta resultat med hjälp av opinionsundersökningar.

För övrigt har den numera så berömda badbollen sitt ursprung här (FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar där lilla fru Månsson jämställde badbollen med Åkesson och de andra i "Führerns bunker".

Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Det är min uppfattning också. Jag hade röstat på SD om så partiledningen bestått av en badboll, en sopkvast och en gammal pälsmössa. Hade bollen, kvasten och mössan visat sig vara nazister hade jag röstat på SD i alla fall.
Senast redigerad av Zugabe 2014-12-24 kl. 00:57.
2014-12-24, 00:57
Avslutad
Citat:
Ja och då får ni väl se till att få tummen ur röven och se till att övertyga de där åttiosju procenten om er förträfflighet. Ambitionen finns säkert. Det som fattas är resultat. Å andra sidan är det svårt att mäta resultat med hjälp av opinionsundersökningar.

För övrigt har den numera så berömda badbollen sitt ursprung här (FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar där lilla fru Månsson jämställde badbollen med Åkesson.
Ursprunget kommer från Månsans inlägg nästan fyra månader bakåt i tråden, där resonemanget var att i och med att enbart SD diskuterar invandringen, så finns det - om man inte håller med 7K - inget annat alternativ. Därför spelade (spelar) det ingen roll om det var Åkesson, en sopkvast, en pälsmössa eller en badboll som styrde partiet, för SD kommer fånga upp alla oavsett. Ingen, förutom du, har jämställt MK eller JÅ med en badboll (eller pälsmössa, eller sopkvast).

För övrigt har SD fördubblat sig i ganska många val i rad nu, så resultat saknas inte.

Var det något mer du ville tramsa om?
2014-12-24, 01:16
Medlem
Citat:
För övrigt har SD fördubblat sig i ganska många val i rad nu, så resultat saknas inte.

Du min vän. Det är 87% kvar. Att öka från 1 till 2, från 2 till fem, och från fem till drygt 12% på 12 år är relativt bra inom svensk politik, men alldeles får lamt om man har för avsikt att rädda landet. Under de här tolv år har det hänt en del. Det börjar bli bråttom nu.

Bara idag dök det upp två trådar där inbitna nationalister förklarar att de är beredda att lämna landet. Nu tror ja inte att de där två virrpannornas eventuella utlandsvistelse kommer att påverka opinionsundersökningar i negativ riktning. Men gör de allvar av sina löften blir det faktiskt två röster mindre på SD.

Hur som helst. För SD gäller det att vinna eller försvinna. Kan man inte visa för väljarkåren att man kan påverka politiken när det gäller migration, lär man få det svårt först i opinionsundersökningar och sedan i de kommande valen.

Men som sagt. Jag har skrivit det förr och jag skriver det nu. Hoppas att SD lyckas etablera sig lite bättre så att svensk politik blir mera allsidig.

Själv tillhör jag dem som helst ser ett parti som SD utanför riksdagen där de egentligen hör hemma. Men med den existerande frågeställningen är SD förmodligen det giftpiller som behöver ingå i kuren.
Senast redigerad av Zugabe 2014-12-24 kl. 01:20.
2014-12-24, 01:18
Medlem
euqueros avatar
Citat:
Men gör de allvar av sina löften blir det faktiskt två röster mindre på SD.

Det går att rösta från utlandet...
2014-12-24, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av euquero
Det går att rösta från utlandet...

Blir man så lack på Sverige att man flyttar härifrån av strikt politiska skäl, kan jag tänka mig att intresset både för opinionsundersökningar och för ett röstdeltagande krymper avsevärt.

Helt generellt kan det utgöra en destruktiv kraft om delar av SD:s hejarklack blir allt mer otålig och desillusionerad. Inte så konstigt kanske med tanke på den långa uppförsbacken, där man ännu bara tagit 13 kliv och har mångdubbelt fler steg kvar att ta för att komma i mål.

Ska bli intressant att se de närmast kommande opinionsundersökningar. Ett måste-måste är att S minskar under 30% samtidigt som SD drar iväg mot 20 - strecket. Först då blir det meningsfullt att tala om verklig ökning. (M är ett mindre problem i sammanhanget p g a stödröstning inom Alliansen.)
2014-12-24, 01:55
Avslutad
Citat:
Du min vän. Det är 87% kvar. Att öka från 1 till 2, från 2 till fem, och från fem till drygt 12% på 12 år är relativt bra inom svensk politik, men alldeles får lamt om man har för avsikt att rädda landet. Under de här tolv år har det hänt en del. Det börjar bli bråttom nu.
12,9 % är inte "drygt 12 %". Att väljarna är trögrörliga är inte SD:s fel. Om media inte ljugit dag in och dag ut skulle SD förmodligen redan varit största parti. (alternativt, de andra partierna hade redan åtgärdat invandringen)

Det krävs för övrigt inte 100 % av rösterna för egen majoritet eller för att vara största partiet, men det kanske du inte förstått än.

PS. Jag är inte din vän, brusha eller kompis.

Citat:
Men gör de allvar av sina löften blir det faktiskt två röster mindre på SD.
Man kan spekulera i huruvida viljan att delta i det svenska demokratiska systemet försvinner om man flyttar utomlands, men faktum kvarstår: det är inte faktiskt så att två röster försvinner om två personer flyttar utomlands. Återigen trams från din sida.

Citat:
Hur som helst. För SD gäller det att vinna eller försvinna. Kan man inte visa för väljarkåren att man kan påverka politiken när det gäller migration, lär man få det svårt först i opinionsundersökningar och sedan i de kommande valen.
Och genom att få regeringen att avgå, för att de hellre gjorde det än att ens eventuellt samarbeta... du tycker inte man visat för väljarkåren att man är fullt kapabel att lyssna på sina väljare?

Citat:
Ska bli intressant att se de närmast kommande opinionsundersökningar. Ett måste-måste är att S minskar under 30% samtidigt som SD drar iväg mot 20 - strecket. Först då blir det meningsfullt att tala om verklig ökning.
Typ YouGov 4-5 dec: S 29,6 % - SD 17,7 %
Eller Sentio 4-10 dec: 29,7 % - SD 17,5 %

S kommer med största sannolikhet blåsa runt som vilsna Löfv kring 30 % tack vare den röda kannibalismen, d.v.s. S äter upp både V, MP och F!.

(Sentio december:
S +2,3 %
V -2,3 %
MP -0,3 %
F! vet ej, redovisas enbart "övriga")
2014-12-24, 08:54
Medlem
Ördögs avatar
Svensk väljaropinion förutspår en ökning med 1,4 procentenheter till 13,9 procent.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6054184
Senast redigerad av Ördög 2014-12-24 kl. 08:57.
2014-12-24, 10:21
Medlem
Norrlands.gulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Svensk väljaropinion förutspår en ökning med 1,4 procentenheter till 13,9 procent.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6054184
Finns sammanställning med alla partier någonstans?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in