2014-12-23, 21:24
Medlem
Hejsan.

Att man överlever en krasch med en hastighet på 200 km/h med en bil rakt in i en vägg. Är det ens en bra idé? Visst men, fuh vad jobbigt det skulle bli att gå vidare med den.
2014-12-23, 21:28
Medlem
Det drar bara med sig en massa arbete, så ...
2014-12-23, 21:28
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQTest
Hejsan.

Att man överlever en krasch med en hastighet på 200 km/h med en bil rakt in i en vägg. Är det ens en bra idé? Visst men, fuh vad jobbigt det skulle bli att gå vidare med den.

Bilarna skulle bli extremt mycket säkrare med skyddsburar som i rally, med sex-punktsbälten och hjälm på. Då skulle en krasch i 200 mot en bergvägg vara fullt realistisk att överleva utan att bli en grönsak.
2014-12-23, 21:35
Medlem
BigIvars avatar
Möjligen om bilen hade varit lång som en dragspelsbuss. Inbromsning från 200 km/h till noll på bara ett par meter ger större kraften än vad kroppen tål.
2014-12-23, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Möjligen om bilen hade varit lång som en dragspelsbuss. Inbromsning från 200 km/h till noll på bara ett par meter ger större kraften än vad kroppen tål.

Har en bättre lösning samt det skulle inte ens förändra bilarnas utseende så mycket ifrån nuvarande modell men men. Så helt okej är den väl?

200 var att ta i men ändå 130~ utan några större problem.
Senast redigerad av IQTest 2014-12-23 kl. 21:47.
2014-12-23, 21:53
Medlem
dr-snuggles avatar
kontakta Volvo och säg att om det börjar använda din idé vill du ha royalties de kommer älska din idé om den funkar så bra som du vill eftersom då kan det ha i reklamen världens säkraste bilar utan att det blir falsk marknadsföring
2014-12-23, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dr-snuggle
kontakta Volvo och säg att om det börjar använda din idé vill du ha royalties de kommer älska din idé om den funkar så bra som du vill eftersom då kan det ha i reklamen världens säkraste bilar utan att det blir falsk marknadsföring

Det var precis och exakt det jag tänkte.

Men detta skulle behövas patenteras och massa jobb. Får ta det när jag är mer kunnig inom saken.
2014-12-23, 22:23
Bannlyst
tyvärr så är maxhastigheten på svensk väg 130km/h (eller finns 140?) så varför skulle man vilja ha en bil som är krocksäker för 200km/h?

dagens bilar blir successivt mer säkrare men hastigheten på vägarna sänks.
2014-12-23, 22:58
Medlem
Uppslags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQTest
Hejsan.

Är det bara jag som tvivlar på åldergränsen hos TS ?

För att hålla mig ontopic så är det en väldigt bra ide att överleva en krasch. Eller hur tänkte du?
Däremot är det inte möjligt som andra påpekat.
Och vad är det du ska patentera.. att överleva en krock... men HUR?
Volvo tex hade patent på bilbältet men det valde man sedan att släppa fritt...
2014-12-23, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folvidon
tyvärr så är maxhastigheten på svensk väg 130km/h (eller finns 140?) så varför skulle man vilja ha en bil som är krocksäker för 200km/h?

Jag skrev senare 130 som du ser om du läser, antar att du missade det. Visst håller med dig.
2014-12-23, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uppslag
Är det bara jag som tvivlar på åldergränsen hos TS ?

För att hålla mig ontopic så är det en väldigt bra ide att överleva en krasch. Eller hur tänkte du?
Däremot är det inte möjligt som andra påpekat.
Och vad är det du ska patentera.. att överleva en krock... men HUR?
Volvo tex hade patent på bilbältet men det valde man sedan att släppa fritt...

Funktionen..... hur det går till. Hur gammal tror du att jag är då? Samt vem har påpekat att det är omöjligt?
Senast redigerad av IQTest 2014-12-23 kl. 23:03.
2014-12-23, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folvidon

Om man möter ett fordon i lika hög hastighet motsvarar det över 200 km/h på motorväg.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in